2010-03-11, 13:29
Medlem
Jag och en kompis har planer på att ge oss in i restaurang-/nattklubbsbranschen. Att starta något helt från grunden är på grund av allt administrativt jobb uteslutet, och istället siktar vi på att ta över ett befintligt ställe. Utestället vi har planer på att ta över är en etablerad restaurang som funnits i många år, och som har alla tillstånd man kan tänka sig att det gemena etablerade utestället ska ha.

Min fråga är hur kontrasten är mellan att ta över en restaurang gentemot att öppna en egen, om vi ser till det administrativa. Vilken kontakt måste man ha med kommunen och andra institutioner för att bli godkänd först som restaurangägare och sedan för att få med sig alla tillstånd som krävs? Tänker framför allt på utskänkningstillståndet.
Krävs det några förkunskaper från min och min partners sida? Behöver vi tidigare formell utbildning för att få tillstånd att driva en restaurang?

Min kompis har fast jobb, medan jag för närvarande går på A-kassa. Om jag tar över ett ställe, är jag i så fall berättigad till "starta eget"-bidrag?
Citera
2010-03-11, 13:34
Medlem
brajzillas avatar
pengar, tid och jävlar anama
Citera
2010-03-11, 13:38
Medlem
Persepones avatar
Om jag förstått det rätt så hör t.ex inte alkoholtillstånd till själva restaurangen utan en person som jobbar där. Ny ägare innebär alltså inte automatisk att du får servera sprit.
Citera
2010-03-11, 13:38
Medlem
Credzs avatar
Bara en liten sak om ni är två så se till att ni vill samma sak med stället så det inte blir tjafs, kan förlora mycket pengar annars
Citera
2010-03-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Om jag förstått det rätt så hör t.ex inte alkoholtillstånd till själva restaurangen utan en person som jobbar där. Ny ägare innebär alltså inte automatisk att du får servera sprit.
Ni måste driva det "klanderfritt" ett par år innan ni får tillstånd om inte reglerna ändrats.
Citera
2010-03-12, 21:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Ni måste driva det "klanderfritt" ett par år innan ni får tillstånd om inte reglerna ändrats.

Vadå så du påstår att man måste öppna en restaurang och köra den ett par år för att få tillstånd att serverar alkohol? Det vågar jag nog påste är fel och så har det nog inte fungerat. Dock finns det en hel del regler om alko tillstånd vänd dig till komunen så hjälper de dig.

Tänk även på att du behöver livsmedelstillstånd och det följer inte heller med lokalen utan du måste ansöka om nytt när det är ägarbyte... Ett tips är att innan köp gå ner och kolla vilka anteckningar som finns om restautangen på komunen då detta är allmäna handlingar. I de flesta tillstånd finns begränsningar i vad du får göra utifrån lokalens förutsättningar. Be även att få kolla i nuvarendes ägares egnenkontroll och se om det gjorts några större underhåll på senaste tiden...
Citera
2010-03-12, 22:54
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa

Det där känns lite tveksamt.

Kanske lite info här?

http://insyn.stockholm.se/sot/document/2006-05-18/Dagordning/22/22.pdf

Här är en tråd från Flashback

https://www.flashback.org/t902117
Citera
2010-03-12, 23:54
Medlem
trottwells avatar
Det finns ingen anledning att bygga nytt med allt krångel det innebär. Det kommer snart ut ännu flera restauranger till salu, när kravet på personalliggare och kassaregisterlagen tillsammans med ökade kontroller får fullt utslag. Vänta är mitt tipps.
Citera
2010-03-13, 00:33
Medlem
cammlis avatar
Nackdelen med att ta över en restaurang är väl att man kan ta deras skulder på sig utan att man vet om det förväg.
Öppnar ett eget är bättre. Du vet med rent samvete det är klanderfritt och skuldfritt.
Pappersjobb blir ju inte mindre bara för att man ta över en restaurang.
Citera
2010-03-13, 10:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammli
Nackdelen med att ta över en restaurang är väl att man kan ta deras skulder på sig utan att man vet om det förväg.
Öppnar ett eget är bättre. Du vet med rent samvete det är klanderfritt och skuldfritt.

Vad skulle det vara för dolda skulder?
Citera
2010-03-13, 11:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Kan du utveckla ditt resonemang? Gärna på alla punkter.
Citera
2010-03-13, 14:11
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Skojar du med oss? Sådan risk finns ju bara om man köper och tar över bolaget (AB, KB, HB).

Att driva nattklubb/restuarang är fan ingen dans på rosor och kräver en hel del.

TS som nu går på a-kassa skall nog ta och glömma detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in