2010-03-10, 21:54
Medlem
Grooms avatar
Hej
Jag blev verkligen chockad över att få denna räkning 954,00 för en månad! Se bild: Kan jag verkligen ha förbrukat så pass mycket?
Och tycker ni också att deras avgifter (abonnemang, el-fastpris, dubbelmoms, energiskatt, etc) är dyra?

http://nl.tinypic.com/r/oszv9j/5

http://nl.tinypic.com/r/33tqafs/5

Tack på förhand
Citera
2010-03-10, 22:12
Medlem
Mulas avatar
Beräknad årsförbrukning på 2655 kWh låter inte så farligt. Jag har över 5000 kWh i min 2a på 65 m2.
48 öre/kwh i fastpris är rätt okej också. Sedan tillkommer det ju en löjlig mängd avgifter som man inte kan styra över (förutom årsavgiften då kanske).

Men visst, 691 kWh på en månad är ganska mycket. Vad har du i lägenheten? Golvvärme? Tvättmaskin? Torktumlare? Handukstork? Marijuanaodling?
Citera
2010-03-10, 22:14
Medlem
Verdess avatar
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article6751248.ab

Han fick en räkning på 6400 spänn. Så du ska nog va ganska nöjd
Citera
2010-03-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hej
Jag blev verkligen chockad över att få denna räkning 954,00 för en månad! Se bild: Kan jag verkligen ha förbrukat så pass mycket?

691 kWh på en månad låter väldigt mycket för en 70 kvm lägenhet. Jag har årsstatistik över elförbrukningen för vår bostadsrättsförening och ingen är i närheten av den förbrukningen. Den lägenhet som förbrukar mest el här gör av med 390 kWh per månad men det är då också en större lägenhet än din. Jag antar i och för sig att det går mer el under vintermånaderna men inte i så stor utsträckning.

Den beräknade förbrukningen på 2655 kWh/år är rimlig när jag jämför med vår statistik. Även om vi tar hänsyn till att det går extra mycket el under vintern så borde du inte ligga på mer än 350 kWh i December.

Köp en elmätare och försök lista ut vad det är som drar så mycket el. En stor plasma-TV drar mycket, ca 400 w i timmen. Golvvärme i badrum drar en hel del. Datorer, routrar, tv-spel, digitalboxar och sånt kan också dra upp elförbrukningen om de står på dygnet runt. Har du alla lampor på dygnet runt i alla rum?

Du borde väl veta ungefär hur mycket el du förbrukar på en månad? Hur mycket var det i november t.ex? Du kanske fryser och har kopplat in ett el-element som drar en massa ström?

En positiv bi-effekt av elförbrukningen är att det blir värme av den förbrukade elen så du har i alla fall hjälp till att värma upp lägenheten rätt bra! Det ska hyresvärden vara tacksam för som kan spara in några kronor i uppvärmningskostnad hos dej.

El är jäkligt dyrt och det ser helt sjukt ut med alla olika avgifter och så sist moms på skatten och så vidare men din faktura är helt normal förutom att du gjort av med väldigt mycket el. Inte totalt orimligt mycket men i alla fall så mycket att du måste förstå att du är en storkonsument.
Citera
2010-03-11, 00:15
Medlem
Ja, det låter väldigt mycket. Jag har inte så stor koll på vår förbrukning, men nu blev jag nyfiken och tittade på den senaste räkningen. I februari förbrukade vi 211kWh. Vi är två som bor i en trea på 75kvm. En stor plasma-TV som står på ca sex timmar/dag, mycket grejer som står på stand-by och en spis som får jobba hårt några timmar varje dag.
Citera
2010-03-11, 07:56
Medlem
galaktoss avatar
Byt elbolag, kolla på www.elskling.se gjorde själv en rätt bra sänkning. Smidig sida för snabb jämförelse
Citera
2010-03-11, 08:36
Medlem
SparkMans avatar
Sluta använd ugnen som el-radiator
Citera
2010-03-12, 14:25
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Du borde göra av med åtminstone hälften av det där om du inte har elburen värme/varmvattenberedare.
Jag gör just nu av med runt 200/månaden i min trea på 70 kvadrat. Tidigare lägenheter har det varit samma energiåtgång för.
Citera
2010-03-12, 19:28
Medlem
SparkMans avatar
Vattenburen värme + värme/vatten inbakad i hyran is the shit. Låg på ca 700kr i elräkning under detta dyra kvartalet. Har tvåa på ca 60 kvm
Citera
2010-03-13, 19:34
Medlem
miqqqas avatar
TS har lägre elförbrukning än jag som bor i en tvåa på 63 kvm. Men sen så har jag ett stort badrum med golvvärme som enda värmekälla, tvättmaskin, torktumlare osv. Men jag tycker att TS el känns dyr totalt sett, min senaste elräkning var för ett kvartal, förbrukning på 1400-nånting kWh (rörligt pris) och den var på totalt ca 2050 kr. Men sen är eon ondskefulla som jag gissar på att TS har..
Citera
2010-03-18, 17:46
Medlem
racerkatts avatar
Sådana räkningar är vardagsmat för oss som odlar cannabis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in