2010-03-13, 19:20
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Tycker du det är en ursäkt? Att offra barnet för att rädda sig själv? Hon borde förstås i så fall sticka för att rädda både sig själv och barnet.

Jag tycker som cavalier här. Både mammor och pappor offrar ibland sina barn av konflikträdsla eller rädsla att bli ensam. Dvs att de blundar och tiger när styvmamman/styvpappan är elak.

Lojaliteten till barnen borde vara starkare.

Har jag påstått att det är en ursäkt någonstans!?
Om jag har gjort det så får du i så fall gärna visa mig var.

Självfallet så är mammorna lika skyldiga till misshandeln som den som misshandlar.
Självfallet så är deras rädsla ingen ursäkt till att sonen skall fortsätta misshandlas.

Jag gav bara en förklaring till hur jag tror att många av dessa mammor tänker.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-03-13 kl. 19:22.
Citera
2010-03-13, 20:32
Medlem
Jag tycker mamman bränt sina skepp, hon borde absolut fråntas vårdnaden, då hon i flera år teg om misshandeln. Stackars barn.
Citera
2010-03-13, 20:38
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Har jag påstått att det är en ursäkt någonstans!?
Om jag har gjort det så får du i så fall gärna visa mig var.

Självfallet så är mammorna lika skyldiga till misshandeln som den som misshandlar.
Självfallet så är deras rädsla ingen ursäkt till att sonen skall fortsätta misshandlas.

Jag gav bara en förklaring till hur jag tror att många av dessa mammor tänker.

En förklaring behöver inte vara en ursäkt, förstås. Jag var lite hetsig, sorry!
Citera
2010-03-13, 20:44
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
En förklaring behöver inte vara en ursäkt, förstås. Jag var lite hetsig, sorry!

Nemas problemas.

Hoppas i.a.f. att fanskapet sys in riktigt länge för det här.
Vet inte vad maxstraffet är för misshandel av barn.
Men antagligen borde det säkert vara högre/längre än det är...

I ärlighetens namn så borde ju mamman också åka på straff.
Typ "skyddande av brottsling" eller nått.
Citera
2010-03-13, 22:29
Medlem
Sebbebebbes avatar
Bryr mig inte om modern kanske kände sig rädd för att överges av sin nya kille, hon borde fråntas vårdnaden av ungen för dennes bästa. Å andra sidan så är hans biologiska pappa kanske inte lämpad att ta hand om ungen heller, med tanke på att modern fick vårdnaden från början. Notera att detta är en fråga, inte ett påstående. Hursomhelst sitter ungen i en jäkligt jobbig sits, hoppas att det löser sig för honom.
Citera
2010-03-13, 22:44
Medlem
Nordisk-Stolthets avatar
Bedrövlig historia.
Är det white trash eller kulturberikare?
Citera
2010-03-14, 10:17
Medlem
staketpisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det är för bedrövligt.

Störste skurken är förstås mannen, utan tvekan.
Men vad i h-ete har mamman sysslat med? Varför har hon inte skyddat sitt barn?
Och var är den biologiska pappan? Borde inte han ha snappat upp något?

Mamman kan vara rädd kasnke själv fick stryk sen pappan avliden sitta fängelse lodis finns pappor som bara sticker här i sverige om du inte visste det
Citera
2010-03-14, 10:31
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staketpiss
Mamman kan vara rädd kasnke själv fick stryk sen pappan avliden sitta fängelse lodis finns pappor som bara sticker här i sverige om du inte visste det
Jovisst vet jag att det finns pappor som bara sticker, eller som sitter i fängelse.
Du missade min poäng.
Jag menade att i sådana fall har ju även pappan brustit i ansvar. Om han har varit våldsam mot mamman, är lodis, sitter i fängelse eller har dragit - så har han ju brustit i ansvar mot barnet.
Vad ger honom rätten att skita i sitt barn?
Citera
2010-03-14, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag tycker mamman bränt sina skepp, hon borde absolut fråntas vårdnaden, då hon i flera år teg om misshandeln. Stackars barn.
Vad är alternativet, hur fungerar omhändertagande i Sverige?
Citera
2010-03-29, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
....... Pojken har i förhör uppgett att mannen ofta talade nedsättande till honom, kallat honom saker såsom "dumskalle" och "ärthjärna". .......

Wuuuäääääähh!!
Citera
2010-03-29, 22:17
Bannlyst
Nu vet ju inte jag hur den här kvinnan har fungerat. Men jag kan föreställa mig att man kan falla in i en situation där man är absolut övertygad om att man inte kan få hjälp utifrån och om man protesterar mot behandlingen så blir det värre - för barnet. Hon har levt i en krigssituation, som fånge kanske.

Inte egentligen som försvar för mamman, om hon inte är psyksjuk, men en förklaring hur hon kan ha upplevt situationen. Som en fånge utan utsikt att få hjälp, att han har så stor makt att hon inte har en chans.

Men sen finns det kvinnor som är barnmisshandlar med vett och vilja och hon kanske tyckte det var okej, vad vet jag. Otäckt hur som helst. Hoppas barnet får hjälp och stöd nu.
Citera
2010-03-29, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
En 49-årig Kävlingebo slog och hotade sin styvson i flera år. Nu åtalas han. Misshandeln ska ha pågått sedan den elvaårige pojken var sex år gammal, enligt pojkens mamma. Bland annat ska mannen ha dunkat pojkens huvud mot en dörrkarm, slagit honom i huvudet och sparkat honom i magen. Pojken har i förhör uppgett att mannen ofta talade nedsättande till honom, kallat honom saker såsom "dumskalle" och "ärthjärna".

Pojkens mamma bekräftar pojkens vittnesmål. Frågan jag ställer mig, hur i helvete kan hon ha låtat det pågå i över fem år? Hon har gett sitt tysta medgivande till misshandel och kränkningar och nu verkar hon helt plötsligt stå på sonens sida.

Någon mer än jag som tycker att hon borde fråntas vårdnaden? Jag menar, hur stor är sannolikheten att hon träffar en ny man som är våldsam och kanske misshandlar både henne och sonen? Här är det läge för socialtjänsten att agera.

http://sydsvenskan.se/omkretsen/kavl...n-styvson.html

Nja, jag tycker nog det ska undersökas varför hon gjort så här och se om hon har möjligheter att fungera bra utan mannen. Naturligtvis måste familjen ha kontakt med soc. så att de reder sig och att allt fungerar bra. Det är ju trots allt bra om barn har kontakt med nån av sina föräldrar åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in