2010-03-10, 19:03
Bannlyst
Hej.

Jag har en dator som jag använder till att spela spel på.För några månader sen så började den att frysa i 5-20sec(ljud bild och internet dör) sen startar allt igen så inget felmedelande eller blue screen.Uppdaterade allt till moderkortet och grafikkort och allt var perfekt i ca 3månader och nu är det samma fel igen.. Har inte gjort något med drivrutinerna men tänkte att jag får väll prova att lösa det på samma sätt igen så drog hem allt som behövdes(senaste drivrutinerna) men denna gång löste det sig inte.kanske ska säga att jag spelar 3-5timmar om dagen så datorn har används massor av gånger under dem fungerande 3 månaderna.

det har aldrig hängt sig totalt i windows dock får jag ofta upp upp svara inte på program så får jag vänta 10-20 sec sen startar det fast under den tiden kan jag surfa osv bara det fönstret som inte svarar.
jag har formaterat för att prova det men utan resultat.

Info : Vista 32, 2 gb ram, 1tb hårdisk som är uppdelat 200gb och 800gb,
Msi p45 neo2 moderkort, och geforce 9800gtx + grafikkort
Datorn är byggd av komplett.se

Har sökt igenom datorn efter spy/virus osv utan att hitta nått. laddat hem test program från kompletts hemsida som ska testa ram minne och ett för att testa hårdisken men får upp allt allt är ok har även kört 3dmark för att testa grafikkortet men får fina resultat.Av någon jävla anledning så fryser det aldrig i det programmet.

Så vad kan det vara är det någon som har något tips vad man kan göra?
Eller är det bara att köpa nytt?
Senast redigerad av neoone 2010-03-10 kl. 19:16.
Citera
2010-03-10, 19:24
Medlem
Nights avatar
Har du någon koll på temperaturer i datorn? Kan vara vettigt att kolla upp annars.

Coretemp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

HWMonitor
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php
Citera
2010-03-10, 19:42
Bannlyst
Tack för tipset.

Ligger på 38c när inget används och går upp till 56cnär jag spelade.
Provade en annan sak nu om jag belastar internet(spotyfy) och spelar ett spel så fryser det sig inom 3min efter jag startat spelt... dock inte när jag har winamp igång kan det vara så att det är att när jag spelar online spel och internet används att något blir galet... men det värkar ju helt sjukt vad ska det då vara?!
Citera
2010-03-10, 23:56
Medlem
Nights avatar
Då kan det vara ström spar funktionen för nätverket som spökar för dig. Hittade bara instruktioner på engelska:

1. Open the Control Panel. (Classic View)

2. Click on the Device Manager icon.
NOTE: You need to be in a Administrator account.

3. Click on Continue in the UAC prompt.

4. Open the device's list that you want to change. (See screenshot below)
EX: Network Devices

5. Right click on the device name and click on properties.
EX: Network Devices

6. Click on the Power Management tab.

7. If listed, uncheck Allow the computer to turn off this device to save power.

8. Click on OK to apply and close properties window.

Gör detta för alla dina nätverkskort
Citera
2010-03-11, 09:38
Bannlyst
Tack!

Du ska ha tusen tack värkar som det har löst sig.

Hur fungerar det där egentligen är det att datorn ska slå av nätverkskortet när datorn inte används och att i mitt fall är nått tok så att den slår av den lite då och då och får resultatet att datorn hänger sig ett litet tag pga att datorn slår av nätvärks kortet när det används.
Har jag fattat det rätt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in