• 1
  • 2
2010-03-09, 20:58
Medlem
Jag undrar om det finns något program som liknar nLite för att strippa ner windows 7? Har hört att vLite ska fungera "lite grann" men vågar man sig på det?
Citera
2010-03-09, 21:01
Medlem
anooonyms avatar
Klart du vågar
Citera
2010-03-10, 00:34
Medlem
crillecrilles avatar
Varför vill du strippa W7? Mitt x64 tar 800MB efter reboot.. Köp mer minne?
Citera
2010-03-10, 01:08
Medlem
Babovands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Mitt tar ungefär lika mycket.

Klart du vågar, efter att du strippat allt du vill ha bort, testa den nya "skivan" i en virtuell maskin istället för att formatera hela din dator. Om allt går bra formatera.

http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Citera
2010-03-10, 01:13
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

Fan vad jag hatar folk som kontrar med det där argumentet.
Personligen vill jag också slimma ner alla mina OS, inte för att jag har dåligt med resurser men för att jag inte vill ha onödigt skit som tutar i bakgrunden.

Vad är det för fel med att ha ett trimmat och städat system?

Skulle du säga åt en polare att skaffa ett större hus när han säger att det är dags att städa?
Citera
2010-03-10, 04:11
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Skulle du säga åt en polare att skaffa ett större hus när han säger att det är dags att städa?
Nae, då skulle han bara få ännu mer att städa. Ologiskt.

Vad jag vet så tar W7 ett par GB efter installation. XP där emot tar inte mer än ca 3-500Mb.
Men klart man kan srtippa W7 som allt annat... och vadå om man vågar?

Jag skulle dock inte ge mig på det, eftersom jag inte behöver mer prestanda... behöver inte få bort ondödiga program, då det imo inte finns några. En bra datoranvändare får datorn att gå bra, även om allt "skit" installeras.
Citera
2010-03-10, 06:32
Medlem
kklasen:
Du menar väll ta bort allt skit efteråt så att den inte segar ner i onödan.

crillecrille:
Man vill ju att datorn är så snabb som möjligt.
På vissa datorer sega skräpet ned oavsett hur mycket minnen man köper.
Citera
2010-03-10, 12:22
Medlem
crillecrilles avatar
W7 tar inte mer än ca 800MB. Så enkelt är det.

Om W7 går segt på en dator så skulle jag nog se mig om efter en ny cpu kanske.
Citera
2010-03-14, 22:38
Medlem
jahapp... nån som har erfarenheter av att strippa't?
Man kan tycka att ett operativsystem som win xp inte hade behövts strippats ner för att få en 10 år nyare dator(än OSet) att fungera smutt, men likförbannat behövs det ju. nlite var nog det bästa som hänt min dator. nu är jag dock lite sugen på o utnyttja mina 64bit. Märks det stor skillnad? Tycker det låter mycket att bara win snor en femtedel av kalaset.

Nåt onödigt i win7 som suger mycket kraft? Ger mej nog på ett försök med vlite då.
Citera
2010-03-14, 22:43
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master P
Man kan tycka att ett operativsystem som win xp inte hade behövts strippats ner för att få en 10 år nyare dator(än OSet) att fungera smutt, men likförbannat behövs det ju. nlite var nog det bästa som hänt min dator. nu är jag dock lite sugen på o utnyttja mina 64bit. Märks det stor skillnad? Tycker det låter mycket att bara win snor en femtedel av kalaset.

Nåt onödigt i win7 som suger mycket kraft? Ger mej nog på ett försök med vlite då.

Berätta gärna hur det gick med vlite sen, om det var buggigt eller om det flöt..
Har funderat på att bränna ut en ny w7-skiva med vlite, har bara inte orkat göra slag i saken än.
Citera
2010-03-14, 22:59
Medlem
Förstår verkligen inte vitsen med att strippa en windows skiva... Finns liksom inget du kan ta bort för att få bättre prestanda. Klart man kan ta bort windows media center, media player osv men det enda du kommer spara på då är några hundra mb på :C
Citera
2010-03-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master P

Vista och 7an använder minne på ett annat sätt än XP. Den lagrar in program (cachear) och filer som används ofta i minnet för att göra åtkomst snabbare. Det är alltså inte minne som är "förbrukat", utan det det kan användas som vanligt om datorn skulle behöva det. Utöver det så är det lite av den ökade säkerheten och förbättrade gränssnittet (Aero) som drar mer minne än XP. Det är sånt man får leva med. Gränsnittet går dock skala av så det funkar som XP.

Jag skulle inte använda vLite om jag vore du. Det är lättare att stänga av onödiga tjänster istället. Det finns listor på nätet på vilka tjänster som är säkra att stänga av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in