2010-03-11, 23:05
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Jag resonerar som Top Gear: köp en bil för några tusenlappar, kör den tills den börjar strula och släng den sedan.

Har själv gjort så, men i samråd med Qvinnan ( hon hade av någon anledning mer rösträtt än jag..) skaffades ett nyare åkdon från denna sida millenieskiftet.
Och ja, det är en modern vardagsstress att hålla en nyare bilf-n ren och fräsch och vaxad
Citera
2010-03-12, 01:04
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon

Man åker väl kanske inte som en kung direkt men man får en jäkligt billig bil som är skapligt driftsäker och tar dig från A till B utan att plånboken grinar illa.
Ofta är det väll sätena som inte är de bästa och det är ju inte så svårt att stoppa i andra bättre från tex saab 9000
Citera
2010-03-12, 08:27
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Ofta är det väll sätena som inte är de bästa och det är ju inte så svårt att stoppa i andra bättre från tex saab 9000

Mjo visst är det så. Men att hålla på att mecka och byta säten är ju inget man gör frivilligt, inget jag iaf.
Det jag har saknat när jag har hinkat runt i gamla bilar är sköna säten, AC och en acceptabel ljudnivå. En golf mk2 har inget av det. Däremot hade jag en Audi 100 som faktiskt hade riktigt sköna säten, ac (även om den gav upp efter ett tag) och en helt ok ljudnivå. Skulle jag köpa en billig bil idag skulle det lätt bli en Audi 100. Nackdelen är väl att dom kan vara lite törstiga och de mindre motorerna känns för klena.
Citera
2010-03-12, 16:43
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gamla bilar har ingen värdeminskning, som är en stor del av kostnaden för en ny bil.
Gamla bilar har mycket lägre försäkringskostnad, och man behöver inte ha mer än trafik.
Gamla bilar körs av dom som kör lite, så bränslekostnaden spelar mindre roll.
Gamla bilar har billiga reservdelar på Biltema.
Gamla bilar sliter inte mer däck än nya, dessutom är däcken mycket billigare.
Gamla bilar kan vara lika snygga som nyare, subjektiv bedömning.

Jag är uppenbarligen en idiot.

Nej, men du har en verklighetsförankring som bara är sund.

Tilläggas bör att gamla bilar går att mecka med själv i betydligt större omfattning läs:mindre elektronik och enklare konstruktioner med mer utrymme och mindre plastskräp.

Men en nyare bil är generellt säkrare, tystare, mer komfortabel, snabbare.
Senast redigerad av Omtanksam 2010-03-12 kl. 16:46.
Citera
2010-03-12, 17:28
Medlem
sirVandalots avatar
Det är billigt att glida omkring i gamla skorvar. Sen är det kul att reta folk också, det finns gott om folk som undrar varför i helvete jag som har råd att köra nya bilar envisas med att sladda omkring i gamla lik. Köper man allt man har råd med så har man snart inte råd längre.
Citera
2010-03-12, 22:46
Medlem
Ondves avatar
Den dyraste bilen jag ägt köpte jag för 20 tusen, resten av mina bilar har varit i tusenkronors-klassen.
Visst har jag meckat ganska mycket genom åren, men det är ju lite av en hobby det med, men jag upplever ändå inte att mina gamla skrotbilar haft speciellt mycket fel jämfört med de i min bekantskapskrets som har nyare bilar, snarare tvärtom.
Ofta är det ju även väldigt irriterande utgifter när en nyare bil behöver lagas oxå, som tex. när min fars merca började larma för fel på abs:en. Bara byta givare? nä så fan heller... givarna är integrerade med bakaxeln på nåt vänster så allt måste bytas

Dessutom är majoriteten av alla nya bilar väldigt "könslösa" och intetsägande tycker jag, så jag har ingen som helst förståelse för hur sjutton man kan kasta pengar på sånt, när man kan få genuin 80-90-tals design för en billigare penning.
Citera
2010-03-14, 13:10
Medlem
grvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
När jag byter framdäck på min V70 är bakdäcken som nya.....

Vafan växlar du inte position på dina hjul människa ?
Citera
2010-03-14, 15:23
Medlem
Varför jag köper gamla skräpbilar och använder?

Iof använder jag bara en i taget.

Här är skälen.

1. Jag behöver inte vara ett dugg rädd om min skräpbil. Fickparkerar jag och råkar bumpa in i en annan bil eller något föremål så skrattar jag bara.

2. Med en skräpbil behöver man inte vara försiktig, jag misshandlar koppling, bromsar och inredning bäst fan jag vill.

3. Hoppar kompisar in i bilen är jag inte en bajsnödig tönt som skriker "akta bilen, skita inte ned".

4. Jag behöver aldrig bry mig om det är dåligt väder eller om någon råkar repa min bil.

5. Om jag krockar den eller den skär ihop så köper jag en ny gammal skräpbil.

Har man en bil för 10K så behöver man aldrig oroa sig för något. Visst, i slutändan på långsikt kanske det är billigare att köpa en ny bil med alla försäkringar.
Citera
2010-03-14, 15:38
Medlem
AdmiralFleets avatar
Min första bil var från -00 och kostade 60K när den var fem-sex år gammal. Alltid elektronikfel, ACn gav upp, ett helvetes arbete att bara byta olja själv och sen var den så där lagom gammal för att jag skulle börja skita i att hålla efter utsidan. Den gick 6000 mil med mig och dog för något halvår sedan, runt 19000 mil gammal. Då hade jag bytt kopplingen en gång vilket kostade 6500 spänn. Tur att motorn skar innan jag skulle göra kamremsbytet, som skulle kosta ungefär lika mycket.

Köpte en SAAB 900og (28000 mil). Sätena är jävligt sköna. Under motorhuven får man plats med en motor till, alltså gott om utrymme för självmek. Dricker något mer än den andra, men det handlar om 0,1-0,2 liter/milen kanske och jag kör inte mer än 1000 mil/år. Kostade 4000 kr, inkl. extra fälgar.

För de 60000 kr jag lade för -00an så hade jag alltså fått 15 stycken av den jag har just nu. Visst hade den andra vissa saker som jag saknar, men knappast värt de extra pengarna.
Citera
2010-03-14, 16:10
Medlem
Jag ska snart köpa mig en bil, kan tillägga att det kommer bli min förstabil och inte fan tänker jag köpa ett vrålåk för över 50 papp.

Det blir någon gammal skit som man kan ha roligt i och som tar mig till och från jobbet. Är jag också en idiot nu?
Citera
2010-03-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot
Det är billigt att glida omkring i gamla skorvar. Sen är det kul att reta folk också, det finns gott om folk som undrar varför i helvete jag som har råd att köra nya bilar envisas med att sladda omkring i gamla lik. Köper man allt man har råd med så har man snart inte råd längre.

Haha, jag tror inte alls att du retar någon med det - snarare att du framstår som mer oansvarig då du uppenbarligen inte räknar med att en "skräpbil" kan ge större men vid en eventuell olycka.

Om du nu har råd, varför snåla på din egen och andras säkerhet genom att åka runt i ett, som du säger, "gammalt lik"?
Citera
2010-03-14, 18:49
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kc-
Haha, jag tror inte alls att du retar någon med det - snarare att du framstår som mer oansvarig då du uppenbarligen inte räknar med att en "skräpbil" kan ge större men vid en eventuell olycka.

Om du nu har råd, varför snåla på din egen och andras säkerhet genom att åka runt i ett, som du säger, "gammalt lik"?

Köper man ett gammalt *lik* så tänker man nog inte lika mycket på säkerheten, man tänker på att man kan svina och skita totalt i bilen, det är en frihetskänsla. Skulle jag smällt in i alla dessa snövallar denna vinter med fin bilen hade jag tagit livet av mig, med sunkbilen skiter man i vilket, bara att skratta och åka vidare. Det + pengarna man sparar är nog det som driver en mest. Men helt ärligt så kan man få en ganska fräsch bil som går riktigt bra under 10lök, kan man skruva lite själv så löser man det mesta. Bara att åka, pajjar något plocka samma del för en 500ing på skroten och byt, enkelt, billigt, ROLIGT. fast självklart, hade jag haft mer pengar hade jag också köpt en finare bil.. Men hade nog fortfarande haft en sunkbil man kan leka av sig i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in