2010-03-09, 15:40
Medlem
TJa, det r s att jag hller p att gra arkitektprovet just nu och p sidan lste jag att det str:

Arkitektprovet bedms anonymt och du fr drfr inte skriva ditt namn eller ngot annat som kan bryta anonymiteten p sjlva hemuppgiften. Du skall i stllet tydligt skriva din fyrsiffriga kod och ditt motto p hemuppgiftens samtliga tre kartonger. Kombinationen av kod och motto r den enda identifikation som juryn kommer att se.
(Kod och motto mste allts skrivas tydligt lsbart p alla tre kartongerna, som skerhet om provet skulle falla isr. Men p tv av kartongerna fr du skriva texten med mindre stil, om du vill.)

Koden fixar jag sjlv men mottot? r mottot de 3 alternativen man tar frn panelen av alternativ man fr? Allts typ Struktur/Transformation/Digitala verktyg ??? r detta mottot? Och i s fall ni som gjort provet ska jag skriva in detta p baksidan av varje kartong eller p sidan av varje moment jag har gjort?
Citera
2010-03-10, 13:36
Medlem
JPlins avatar
Nej, det r ett eget phittat motto. sg att du gr en massor hatt hus/bilder. isfall kan ditt motto vara ex. "hatt is not a katt" det mottot ska du skriva p samtliga a3 ark. mottot blir med din personliga fyrasiffriga kod din skerhet fr att det r du som gjort arbetsprovet. hoppas du frstr nu.
Citera
2010-03-10, 19:30
Medlem
Har ocks en frga hr. Ska mottot vara likadant p alla tre arken? Verkar som om man arbetar med en kombination fr varje A3.
Citera
2010-03-13, 15:19
Medlem
Det skall vara ett motto fr hela hemuppgiften, i.e. ett motto fr alla 3 A3 arken

Kul att det r ngra andra som skall gra det i r

r det ngon hr p FB som har skt till Kpenhamn och/eller oslo? vad behver man gra mer nn att gra upgifterna nr det kommer till anmlan och dyl? r sugen p att gra arbetsproverna dr med...
Citera
2010-03-25, 14:28
Lnar trden lite du jag r otroligt sugen p den hr utbildningen. Har behrighet men inte betygen, ligger p ungefr 15.00. Ska ven gra hgskoleprovet 15 april men tror inte det kommer bli ngot att hurra ver.

Har gtt media nu i tre r och anser att jag ftt iaf lite kunskaper som kan hjlpa mig med arkitektprovet, men skulle behva lite tips. Ni som gjort det tidigare och kom in, hur pass duktiga var ni d? Jag tnker mest p att teckna. r sjlv otroligt dlig p att teckna men knner att jag r rtt haj p att formgiva och liknande. Om man blir intagen p provdagarna, vad har man ftt gra d?

Kort sagt, hur pass skickliga r folket som gr provet?

Hade varit mycket tacksam om ni som gjort provet innan kan bertta lite!
Citera
2010-03-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo91
Lnar trden lite du jag r otroligt sugen p den hr utbildningen. Har behrighet men inte betygen, ligger p ungefr 15.00. Ska ven gra hgskoleprovet 15 april men tror inte det kommer bli ngot att hurra ver.

Har gtt media nu i tre r och anser att jag ftt iaf lite kunskaper som kan hjlpa mig med arkitektprovet, men skulle behva lite tips. Ni som gjort det tidigare och kom in, hur pass duktiga var ni d? Jag tnker mest p att teckna. r sjlv otroligt dlig p att teckna men knner att jag r rtt haj p att formgiva och liknande. Om man blir intagen p provdagarna, vad har man ftt gra d?

Kort sagt, hur pass skickliga r folket som gr provet?

Hade varit mycket tacksam om ni som gjort provet innan kan bertta lite!

S hr p rak arm utan dock att veta helt hur det r tror jag du br vara ganska s skicklig iaf. Gjorde provet frra ret och var samtidigt p resande fot s jag hade lite tid att gra uppgiften men fick ihop ett ganska s skapligt resultat med originella ider i mer n vl dugligt utfrande.
Jag kom inte ens vidare till provdagarna :-( Jag kanske krde p fel tillvgagngsstt och har inte tid i r att gra hemuppgiften s jag fr vl aldrig veta...

Jag tror inte det r "lttare" att komma in p AP n HP eller BG mtt i svrighetsgrad. Du mter bara dina frdigheter p ett annat stt s se inte provet som ngon easy exit fr att betygen inte rcker till. Krvs en hel del arbete bakom fr att man nog ska ta sig vidare.

Men r arkitektur det du vill hlla p med och studera s lt inte intagningen hindra dig, mnga arkitekter har varit urusla p att rita och blivit nekade utbildning i den gamla skolan bara fr att de inte uppfyllde "kraven". Det hindrade inte dem att bli bra, uppskattade och i vissa fall hyllade.

Jag kom inte in via BG, HP eller AP s jag brjar lsa Civ. Arkitektur p LTU istllet, mycket lgre betyg (BG 17,9?/HP 0.9) och verkar som ett bra lroverk. Fr se hur det gr och hur njd jag blir, min vision har jag iaf!

Mvh//Olliie
Citera
2010-04-04, 14:06
Medlem
Jag har ocks en frga:
Vad ska man tolka "struktur" som? Ska det vara struktur som hos en yta eller struktur som hos en byggnad?

Man ska ju vlja 3 olika kombinationer frn nedan:

(sak)
objekt:
struktur, landskap, kropp, redskap, rum

(genom)
egenskap/
begrepp:
lager, transformation, skala, mngtydig, repetition

(med)
teknik/ verktyg:
en penna, digitala verktyg, skrverktyg, penslar, blandteknik

Eftersom det str "(sak) objekt" s blir jag lite konfunderad. En yta r vl ocks en sak? r landskap en sak? Jag vill tolka struktur som en yta, men blir det fel i sdana fall? Vad tycker ni?

Tacksam fr svar =)
Citera
2010-04-15, 15:30
Medlem
Nu r det bara o vnta..!
Senast redigerad av Albatrossen.2 2010-04-15 kl. 16:15.
Citera
2010-04-15, 23:38
Medlem
Gjorde arkitektprovet fr frsta gngen i fjol, kom in p mitt frstahandsval. Vad gller bidraget fr del-1 i testet s ritade fr.o.m. det att jag kom hem frn jobbet till det att jag skulle g till jobbet nsta dag (dock var jag jvligt sent ute med att skapa mitt bidrag till sista natten innan inlmning pga utbrndhet, och jag hade redan kommit in p en utlndsk skola s jag knde att jag inte hade allt fr mycket att frlora om jag inte skulle lyckas). Testade iaf. mnga ideer tills jag fann ngot som istllet fr att vara snyggt och mindre tnktvrt eller tvrtom, till att vara bde och! Blev jvligt njd och spnade vidare via olika thumbnail-sketches tills jag fann perfekta vyer av det jag ville frmedla (din frmga att frmedla information bildligt r vad dom tittar allra mest efter).

Tro p dig sjlv och vlj ngot som du verkligen str fr. Under Del-2 i arkitektprovet s undrade man hur mnga dr ens kommit vidare dit, s vrldens svraste test r det inte om du har ngorlunda fallenhet fr att skissa p frihand. Jag gjorde provet p Chalmers.

Hoppas detta var intressant fr ngon.
Senast redigerad av Weezerliegen 2010-04-15 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in