2010-03-09, 13:36
Medlem
Hej.
Kan nu inte få socialbidrag för att jag är sambo.
Om hon nu adressändrar att hon har flyttat hem, hur blir det då, kollar de upp det?

Sidofråga.
Hade ingen aning om att sådana här lagar fanns, men om jag inte hade nämnt henne från första början, trots att vi är folkbokförda på samma adress, hade jag klarat mig då utan komplikationer?
Citera
2010-03-09, 17:41
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha
Hej.
Sidofråga.
Hade ingen aning om att sådana här lagar fanns, men om jag inte hade nämnt henne från första början, trots att vi är folkbokförda på samma adress, hade jag klarat mig då utan komplikationer?

Naturligtvis hade de kollat om du står skriven där du hävdar, och ser då att en annan också bor där.
Citera
2010-03-11, 10:43
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Hej.
Om hon nu adressändrar att hon har flyttat hem, hur blir det då, kollar de upp det?

Sidofråga.

ge lite mer information är du snäll. tycker soc att din sambo ska försörja dig, eller vad är anledningen till att du nekas bidrag?
Citera
2010-03-11, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
ge lite mer information är du snäll. tycker soc att din sambo ska försörja dig, eller vad är anledningen till att du nekas bidrag?

Sammanboende ska hjälpa varandra med försörjningen. Inkomsterna räknas ihop, hamnar man då över normen blir det inget försörjningsstöd.

Det kan ju även finnas fler orsaker till att ts inte får försörjningsstöd, naturligtvis.
Citera
2010-03-11, 23:22
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Sammanboende ska hjälpa varandra med försörjningen. Inkomsterna räknas ihop, hamnar man då över normen blir det inget försörjningsstöd.

Det kan ju även finnas fler orsaker till att ts inte får försörjningsstöd, naturligtvis.

ärligt? på min tid var det bara makar som hade försörjningsplikt gentemot varandra. har sambor det nu med? låter lite märkligt. men inte otänkbart.
Citera
2010-03-12, 01:16
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
ärligt? på min tid var det bara makar som hade försörjningsplikt gentemot varandra. har sambor det nu med? låter lite märkligt. men inte otänkbart.

Det han skriver är alldeles korrekt.
Citera
2010-03-12, 20:19
Medlem
Citat:
Hej.

Sidofråga.

Ett alternativ är att skaffa ett jobb så att vi andra slipper försörja dig!
Citera
2010-03-12, 22:26
Medlem
cammlis avatar
Citat:
Hej.
Sidofråga.

nej, socialen kommer kräva dig folkbokföringsregistret från skatteverket, eller så kollar de upp dig.
Senast redigerad av cammli 2010-03-12 kl. 22:46.
Citera
2010-03-12, 22:45
Medlem
cammlis avatar
Citat:

nej, sambon har ingen försörjningsplikt. däremot ska hela hushållets inkomst (alltså alla som har en inkomst) ska räknas in och gör en uträkning om han har rätt till bidrag eller ej!
Citera
2010-03-14, 20:56
Medlem
Zijns avatar
Är det försent att påstå att ni bara 'delar lght'?

Det är som de säger: partner har ansvar att försörja den andre om den tjänar över den gränsen som soc anser är levnadsdugligt (vilket de flesta gör då den är så himla låg) - men det går att komma igenom det om man har tur
Citera
2010-03-14, 21:25
Medlem
burfogels avatar
Det brukar vara extremt svårt att få igenom att Man + Kvinna = bara råkar dela lägenhet. I de allra flesta fall räknas man som ett par, och då har man försörjningsplikt gentemot varandra. Men försöka kan man alltid göra.
Citera
2010-03-14, 21:34
Medlem
Minardis avatar
Kanske skulle fundera på att skaffa jobb istället för hur man ska få så mycket socialbidrag som möjligt.
Skäms du inte över det?
För ett par år sedan var jag tvungen att söka socialbidrag tror aldrig jag skämts så mycket i hela mitt liv, något som fick mig att bli mer aktiv i mitt arbetssökande.
Nej ta dig i kragen och gå ut och hitta ett arbete istället det är svåra tider men det finns en del jobb att få bara man letar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in