2010-03-08, 19:55
Medlem
Viggen82s avatar
Kan vi inte i denna tråd konstruera englast möjliga robotgräsklippare, ritningarna delar vi sedan med oss till alla och envar så får vi mer tid över till att chilla , pilla navelludd festa eller whatever floats your boat!

Tittat en del på google och youtube på "kommersiella" klippare, dom verkar ha en eltråd som stängsel och sedan irrar dom er eller mindre planlöst runt helt tiden, men kommer jag inte ihåg helt djävla galet så gjorde väl husqvarna någon variant som följde en nergrävd "kabel" det borde ju vara det absolut enklaste att bygga så slipper man nog en sjuhelsikes programering och utprovande och djävulstyg, tänk bara vilket djävla jobb det blir annars med klippare som inte hittar genom smala passager, självdestruerar sig i grusgången eller lustmördar grannens katt.

Fan det finns ju små robotar som kör på ritade linjer, borde ju gå att anpassa till att söka elkabel istället?

Vad säger ni någon som är sugen?
Citera
2010-03-08, 19:59
Medlem
Awesomes avatar
Tror det är väldigt få på forumet som sitter på tillräckligt med kunskap på området för att bygga en robotgräsklippare.
Citera
2010-03-08, 20:12
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Tror det är väldigt få på forumet som sitter på tillräckligt med kunskap på området för att bygga en robotgräsklippare.

hum, det är en satans massa medlemmar och jag tänkte att man kanske kunde slippa massa pic programmering, tänkte om ngn vet ngt billigt linjeföljar-robot kit eller likande, då borde man ju kunna ta "hjärnan" från den och ersätta senorerna med ett par spolar eller liknande.
Citera
2010-03-08, 21:11
Medlem
http://www.robotshop.se/micro/wwwrc/indext.htm
Citera
2010-03-08, 22:01
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strombom
http://www.robotshop.se/micro/wwwrc/indext.htm

Varit inne och kollat på den inte riktigt det jag söker tyvärr.
Citera
2010-03-09, 00:28
Medlem
Redyellowblues avatar
Citat:

Men behöver inte ha allt, samlad kunskap är bra.
Någon kan lite här och lite där.

Hade hjälpt till men min kunskap går över företagsekonomi och design.
Citera
2010-03-09, 01:42
Medlem
MegaBrains avatar
Men du kommer ändå att behöva motion då och då. Vore det inte för att jag måste dammsuga ibland så hade jag nog inte levt idag.
Citera
2010-03-09, 11:11
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaBrain
Men du kommer ändå att behöva motion då och då. Vore det inte för att jag måste dammsuga ibland så hade jag nog inte levt idag.

haha, har en hund jag går lååångt med varje dag, och jag gillar inte bullret och utsläppen fån en vanlig klippare
Citera
2010-03-09, 12:17
Medlem
cpapas avatar
Citat:

Där tror jag att du har fel. Det är inte precis rymdraketer vi snackar om.

Modell planlöst irrande ala Husquarna
1. Kör tills du träffar på ledning/buske/hund
2. Vänd upp till vinkel a.
3. Gå till 1.

Motorer, motorstyrning, sensorer, övrig elektronik köps från Elfa. Reglering sker enkelt från en AVR- eller PIC-processor.

Modell SLAM, kartnavigering och optimal klippnig
Här blir det lite svårare och mycket dyrare, mer datorkraft behövs, dyrare sensorer behövs för bättre precision (laser/gps/tröghetsnavigering/kameror).

Det beror på var man lägger nivån helt enkelt. Sedan lär man tänka över säkerheten riktigt ordentligt. Man vill ju inte bioklippa grannens ungar.
Citera
2010-03-09, 15:41
Medlem
Värt att kolla är http://www.ion.org/satdiv/alc/
En tävling där man ska bygga autonoma gräsklippare. Ganska kasst skrivna rapporter dock.
Citera
2010-03-09, 15:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jag har byggt robotar förr och det är egentligen inte så svårt att bygga en robotgräsklippare. Det handlar mest om hur mycket den får kosta.

Då jag har en väldigt ojämn gräsmatta (främst när det gäller kanter) så blir det en väldigt svår utmaning att få till en fungerande robotklippare.
Citera
2010-03-09, 16:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa

Motorer, motorstyrning, sensorer, övrig elektronik köps från Elfa. Reglering sker enkelt från en AVR- eller PIC-processor.

Elfa är nog inte alltid förstahandsvalet. Modellflygsmotorer är ofta mycket billigare, men skall man ha stegmotorer så att man kan kontrollera motorns rörelse i minsta detalj, då är man i en annan prisklass...

Det går att komma väldigt långt med LEGOs robotbyggsatser som modifieras med lämpligt klippaggregat och ett mer väderskyddat hölje. Det finns många som byggt enklare legoklippare på detta sätt, och bara använt ett roterande rakblad som skärblad..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in