2010-03-08, 18:41
Medlem
Midnights avatar
Sånt här fascinerar mig, vrak som ej är äldre än 100 år för då kan man identifiera sig rent tidmässigt med händelsen.
Särskilt kapsejsade flygplan men även båtvrak tycker jag är spännande.
Det är lite mystiskt och man börjar fundera på vad som kan ha hänt, hur personerna ombord måste ha känt osv men kanske framförallt hur kunde det hända?

Hursomhelst, en svensk fiskebåt har fiskat upp en flygplansvinge utanför Öland.
P.g.a. vingens tyngd och storlek var de dock tvungna att släppa i vingen igen.
De fotograferade vingen och bilden undersöks av statens haverikommission

"- Vi saknar inget plan som kraschat och vi känner inte heller till att något annat land kring Östersjön saknar något plan. Troligen är det ett plan som legat länge i vattnet, säger Stefan Christensen, utredningschef vid Haverikommissionen."

Enligt fiskarna såg vingen ny ut men eftersom inget plan saknas tror haverikommissionen att vingen kommer från ett plan som legat länge.

Artikeln:

Källa: http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1910335/fiskare-fick-tio-meter-flygplansvinge-i-natet

Vad tror ni? en vinge på 10 meter, hur stort plan är det vi talar om här?
Att någon ska ha en idé om vilket plan det rör sig om förväntar jag mig inte när inte äns haverikommissionen vet det men från vilken tid då? Kan det vara ett kapsejsat plan från nått världskrig? Eller kan det vara från något mindre fritidsplan kanske? Även om inga plan saknas så betyder det väl inte att alla plan som är kända har hittats kompletta?

Kan de ha sett fel? Kan det vara något annat än en vinge?

Borde man inte kunna se om något har legat en längre tid i vattnet eller inte? Kanske inte är så lätt som man tänker - Allt skrot ser väl ut som skrot kanske? Vad vet jag.

Spekulera gärna.
Citera
2010-03-08, 18:43
Medlem
jud3ns avatar
Synd att man inte fick se bild på vingen då hade man kunnat spekulera lite närmare om modell osv
Citera
2010-03-08, 18:51
Medlem
Midnights avatar
Ja det var väldigt synd. Hade blivit mycket intressantare diskussionsmaterial då, då hade vi faktiskt haft en chans iaf nu blir det mest att gissa och spekulera rent allmänt hur det skulle kunna vara.
Citera
2010-03-08, 18:57
Medlem
Midnights avatar
Är det ingen som har koll på hur stort plan det kan röra sig om? En vinge på 10 meter det måste ge en ganska bra ledtråd för den som har sådana kunskaper.

Har provat googla lite men det kommer upp lite för mycket info för att jag som okunnig ska kunna dra några slutsatser.
Citera
2010-03-08, 19:16
Medlem
nexss avatar
Rör sig ju om ett mindre plan, då större, tex boeing 777, har vingar på över 30m.
Citera
2010-03-08, 19:20
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Rör sig ju om ett mindre plan, då större, tex boeing 777, har vingar på över 30m.
Eller så är det nog bara en del utav en vinge.
Citera
2010-03-08, 19:59
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag tänkte på den här först:

http://www.dykarna.nu/dykplatser/flygplan-b17-369.html

Den ligger ju väster om Öland så det är nog inte den. Östersjön och Västerhavet dräller av flygplansvrak från kriget och det är inte ovanligt att fiskarna får upp bla motorer i näten.

Edit: Jag stavar som en krata...
Citera
2010-03-08, 20:01
Medlem
justsome1s avatar
Kan det vara ett smuggelplan som kraschat tro? Tänk om det ligger 1ton koks i vattnet utanför Ölands kust just nu
Citera
Medlem
Running_mans avatar
Synd att de var tvungna att dumpa den igen, den hittas kanske aldrig mer...

Konstigt att ingen saknar ett flygplan, den kanske är mycket äldre än de tror?
Citera
Medlem
Midnights avatar
Tror också att det rör sig om ett mindre plan, ett plan som inte vållat så mycket uppmärksamhet när det störtade för i annat fall borde man kunna veta vilket det rör sig om.

Har hittat uppgifter om en Saab 17 http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_17 som störtat norr om Öland 1943-12-10. Planet är ej återfunnet.

Ombord fanns två personer som saknas än idag, Lars Gustaf Horn född 1907 och Karl Torsten Lundberg född 1917.

Planet flög tillsammans med 2 andra plan och försvann spårlöst när de gick igenom ett dimbälte norr om Öland. De andra 2 planen sökte efter det 3e men sökandet var resultatlöst.

Man kan inte kopiera texten från hemsidan så vill ni veta mer får ni gå in och kolla, stod en hel del
http://www.tjelvar.se/forband/fv/fv15.htm

Det är en bit ner på sidan, rubriken ni ska söka är "Hemliga handlingar avslöjar sanningen kaptenen hade bristande flygkunskaper 1943-12-10"
Citera
2010-03-08, 20:15
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Jag tänkte på den här först:

http://www.dykarna.nu/dykplatser/flygplan-b17-369.html

Den ligger ju väster om Öland så det är nog inte den. Östersjön och Västerhavet dräller av flygplansvrak från kriget och det är inte ovanligt att fiskarna får upp bla motorer i näten.

Edit: Jag stavar som en krata...

Kan tänka mig att det finns en del vrak från kriget.
Du råkar inte sitta på nån fiskarberättelse eller vet någon hemsida som tar upp intressanta fångster?

Annars är det ju mer "vanligt" att de plockar upp minor och granater vet jag, för några år sedan spärrade de väl av hamnen i Göteborg om jag minns rätt när ett fiskefartyg kom hem med en skarp mina i fångsten.

Några kroppar har väl fiskebåtarna tagit hem också.
Verkar spännande det där med fiske ändå.
Citera
2010-03-08, 20:22
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Några kroppar har väl fiskebåtarna tagit hem också.
Verkar spännande det där med fiske ändå.
Ja, minor, granater och sådant brukar tillhöra "det vanliga" men inte flygplansvingar.
Börjar direkt att tänkta i konstiga banor!

En Viggen har visserligen inga vingar på 10 m men men;
Citat:
1984-11-08 - SH 37919 - Kollision med vatten, orsaken till haveriet
kunde ej fastställas, Öster om Ölands N Udde. Flygföraren omkom.
http://www.sunnersberg.com/flygplan/haverier.htm

Det finns flera liknande register över haverier som man kan bläddra igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in