2004-03-08, 20:45
Medlem
Stjärtgossens avatar
Råkade härom veckan när jag zappade runt på TVn komma mitt in i iprogrammet Lantz i P3 som ju även sänds i TV. Där medverkade Martina Haag som berättade att hon blivit tvungen att cencurera Bamse för sina barn då han blviti så våldsam på sistone. Han språkbruk har blivit värre och de karatesparkar och knytnävvslag som bovarna får smaka på när Bamse tagit dunderhonung är tydligen inte heller att leka med.

Då det var över 10 år sedan jag själv sist läste Bamse undrar jag bara om någon härinne kan bekräfta det som Martina Haaag påstod hos Lantz. Har världens starkaste björn gått och blivit elakare på senare år?
Citera
2004-03-08, 23:13
Medlem
joyces avatar
Nej, Bamse är precis lika präktig som förr. Han slåss bara i yttersta nödfall.

Martina Haag är en mes. Hennes son brukade få spö av mina och kompisens ungar på öppna förskolan när de var små. Sonen är liten kille med långt hår och otroligt bortklemad. Behövde bara pipa så var pappsen och mamsen där och skällde på alla barn som var i närheten. Dottern (som förövrigt fått namn efter en av mina ungar :mad: ) är lika mesig som brorsan. Nu är sonen 7 år och mamma och pappa skulle nog gärna köra honom i vagn om de bara kunde hitta en som var tillräckligt stor.
Citera
2004-03-09, 00:07
Medlem
Nulles avatar
Här är en trevlig historia:

Mickelina har blivit bortrövad av sorkarna som vill ha lösensumma för henne. Då blir Bamse så arg att det blixtrar om honom. Han kliver in på Krösus Sorks kontor och skriker:
- Släpp Mickelina fri!
När Krösus inte lyder lyfter Bamse upp sorken och hotar honom:
-Om du inte fixar henne fri innan jag har räknat till tio så blir här tidernas knock! Ett - två - tre - fyra...
Förskräckt ringer Krösus ett samtal medan Bamse håller honom upp och ned i svansen. Krösus säger stammande åt sina sorkar att släppa Mickelina fri. En nöjd björn släpper ner den stackars sorken i marken med huvudet före så att han slår i tänderna. Bamse går med ett varggrin mot utgången och hälsar läsarna:
- När jag blir arg, då är jag som tio åskväder och fem vulkanutbrott!

Detta var ingenting mindre än slutet på "Bamse som boxare", en klassiker från 1975. Det gick alltså rätt vilt till redan för trettio år sedan. Men bra var det. Riktigt bra. De tidiga Bamse-serierna beskrivs väl bäst som en korsning mellan Kalle Anka och Pippi Långstrump och var inte alls så politiskt korrekta och mesiga som de blev med tiden. Därmed inte sagt att man helt och hållet slapp dessa beskäftiga bror duktig-klyschor som med tiden förvandlade Bamse till ett av marknadens effektivaste kräkmedel.

Man kan för övrigt ställa sig frågan om curlingföräldrarna Haag låter ungarna titta på Emil i Lönneberga och andra otäckheter.
Citera
2004-03-09, 06:49
Medlem
jaha jovissts avatar
Vad jag minns av bamse så var han rätt hård förut med. Jag tror Bamse, när han var hög på honung, slängde upp vargen (på den tiden han var elak) i en grantopp. Vargen skrek på hjälp, -"Hjälp jag ramlar", men Bamse bara garvade.
Lille skutt blev helt förskräckt och sa nåt i stil med -"Han slår ju ihjäl sig, Bamse, du slår ju aldrig någon", Bamse svarar i sin oändliga visdom, -"Nä, han slår sig själv när han ramlar ner".
Citera
2004-03-21, 19:38
Medlem
Bamse är en fuskare

Vill minnas att Bamse dopade sig i en fotbollsmatch en gång. Han tog dunderhonung och sparkade bollen jättehårt i magen på vargen, mål blev det också.
Prestationshöjande ämnen och idrott hör inte ihop, ner med Bamse!
Citera
2004-03-21, 19:54
Medlem
Jag har också reagerat på det där med dopingen, men du vet hur Bamse tar sporten på allvar. Doping, våld och förtäckta hot om våld...nej Bamse är nog inte så snäll som han själv ser sig som. "Jag slåss aldrig" yeah right.
Citera
2004-03-21, 20:07
Medlem
Kashmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Vad jag minns av bamse så var han rätt hård förut med. Jag tror Bamse, när han var hög på honung, slängde upp vargen (på den tiden han var elak) i en grantopp. Vargen skrek på hjälp, -"Hjälp jag ramlar", men Bamse bara garvade.
Lille skutt blev helt förskräckt och sa nåt i stil med -"Han slår ju ihjäl sig, Bamse, du slår ju aldrig någon", Bamse svarar i sin oändliga visdom, -"Nä, han slår sig själv när han ramlar ner".

Usch! Sånt jävla beteende gillar jag inte. Okej att slåss i nödfall men när den andre skriker hjälp tycker jag det är en tydlig signal att han ger upp, typ du vinner. Att Bamse hånade vargen efteråt är lågt.
Citera
2004-03-26, 22:51
Medlem
Det här med dunderhonung och styrka måste ju författaren till Bamse tänkt som en slags dopning. Varifrån får han annars en sån ide? Jag har själv ett antal års bamse prenumerationer bakom mig, och jag vill minnas att han utför någon form av våld varje gång han "dopar" sig. Utom när han skall lyfta bort stora stenar från lille skutts morotsland då förstås.
Citera
2004-03-26, 23:04
Bannlyst
Fan, Ni får Bamse att låta som om den skulle varit en del av Marvel Universe. The Avenger Bear, eller något i den stilen...

Bamse är en bög och han knullar säkert lille Skutt i röven när inte läsarna ser på...

// Roger P.
Citera
2004-03-26, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Vill minnas att Bamse dopade sig i en fotbollsmatch en gång. Han tog dunderhonung och sparkade bollen jättehårt i magen på vargen, mål blev det också.
Prestationshöjande ämnen och idrott hör inte ihop, ner med Bamse!
Inte nog med det, han hotade tillochmed Vargen (som stod i mål) att han skulle flytta sig från målet om han inte ville bli skadad (inte med de orden, men underförstått).
"Det är nog bäst att du passar dig, för jag skjuter väldigt hårt!" säger Bamse till Vargen.

Fast kan man annat än gilla en serie där de har en knarkande sköldpadda med EXTREMA tvångstankar? Spelar ingen roll om han står på ett tågspår, ringer den där jävla "Mat&sov-klockan" så lägger han sig ner på plats och sover.
Narkotikabruket kom ju in i bilden i ett avsnitt där Skalman fastnade i användandet av ett substans tillverkat av en röd blomma, som gjorde att han mådde jättebra (till en början)! Det framkom senare i avsnittet att det uppenbarligen inte var bra för honom.
Substanset kom från en trollkarl och hans två underhuggare som kallades "Nioreh" och "Nifrom". Vänd på de orden...
Citera
2004-03-27, 21:10
Medlem
Willy_Wonkas avatar
Bamse är ju fan doppad eller är det bara jag som tycker det???
kanske därför han är våldsam.
Citera
2004-03-27, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willy_Wonka
Bamse är ju fan doppad eller är det bara jag som tycker det???
kanske därför han är våldsam.
Vad är han doppad i?
Han doppade kuken i Brummelisa eller vad frugan hanses heter, men något annat vet jag inte om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in