2012-08-15, 17:35
Medlem
Kastanjeros avatar
Efetrsom vem som helst under 18 kan regga sig utan problem känns regeln ganska meninglös.
Citera
2012-08-15, 17:40
Medlem
csts avatar
Kan inte alla bara acceptera att 18-årsregeln finns där av juridiska skäl, att det sedan leder till att de som är under 18 faktiskt skärper till sig är väl bara en positiv sidoeffekt?

Alla idioter över 18 finns det inget att göra åt om ordet ska vara fritt.
Citera
2012-08-15, 17:43
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
2 år två år. Annars vad är skillnaden med ett år? Sätter man gränsen vd 20 så kanske kanske bör forumet mer riktat till 20 plus. Åldergränser finns för en anledning, eller hur? Man är inte fullt utvecklad vid 18 års ålder. Därav en lägre mognad. Du märker själv när skolorna får lov hur mycket mer skit det blir på forumet.

Edit: tio tusen till den man eller kvinna som förstod texten över. Det blev extremt rörigt, så jag återkommer så fort jag kan.
Som sagts tidigare i tråden ja regeln finns av en anledning. Anledningen är juridisk och har ingenting med någon mognadsgrad som du tror automatiskt sker vid 20-års ålder.
Ja jag märker också av när det är lov men det finns användare jag är säker på befinner sig långt över 20-års gränsen som du vill upprätta som ändå skriver inlägg som att de vore 15.
Citera
2012-08-15, 17:43
Medlem
Fudge0wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Den här jakten från vissa användares sida på underåriga börjar likna häxprocesserna. Båda två orsakar/de onödigt mycket lidande.

Reglerna är bra som de är. De underåriga användare som är dumma nog att avslöja sin ålder, faller under giljotinen. Dessa användare tillför för det mesta, ingenting, så då är det bra att de sållas bort.

Underåriga som inte avslöjar sin ålder brukar ha lite mer vett bakom öronen, så då kvittar det egentligen om de är 9, 13 eller 17.

''Korkade'' användare över 18 år, riskerar sedan att bli bortsopade med KFK om det hiver ut sig allt för mycket skit.

1+
Det är helt enkelt bra som det är.
Citera
2012-08-15, 17:46
Medlem
datoriprograms avatar
"Sommarlovstrådarna" är ju något av ett halvbevis för att det förekommer folk under 18. Hade varit bekvämt med något slags ID-krav för att bevisa sin ålder, men men, det är trots allt ett anonymt forum (vilket jag börjar inse är ganska jobbigt).

Hade nog varit intressant med ett experiment där Flashback går över till "semi-anonymitet" dvs. att ålder och kön avslöjas, men vette fasen hur det skulle gå till.

Med icke-anonymitet hade vi dock sluppit troll och bättre diskussioner hade antagligen förts. Vi hade sluppit "sandneger", "sliddjur" och dylikt.
Citera
2012-08-15, 17:48
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
"Sommarlovstrådarna" är ju något av ett halvbevis för att det förekommer folk under 18. Hade varit bekvämt med något slags ID-krav för att bevisa sin ålder, men men, det är trots allt ett anonymt forum (vilket jag börjar inse är ganska jobbigt).

Hade nog varit intressant med ett experiment där Flashback går över till "semi-anonymitet" dvs. att ålder och kön avslöjas, men vette fasen hur det skulle gå till.

Med icke-anonymitet hade vi dock sluppit troll och bättre diskussioner hade antagligen förts.
Ett sådant system är svårt att bygga då det är enkelt att förfalska ett personnummer.
Icke-anonyma forum finns det gott om, nackdelen med dessa är att man inte vågar/får diskutera allt lika öppet som här.
I sig är minderåriga inget problem det är de tramsiga användarna oavsett ålder som är problemet.
Citera
2012-08-15, 17:51
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Ett sådant system är svårt att bygga då det är enkelt att förfalska ett personnummer.
Icke-anonyma forum finns det gott om, nackdelen med dessa är att man inte vågar/får diskutera allt lika öppet som här.
I sig är minderåriga inget problem det är de tramsiga användarna oavsett ålder som är problemet.

Mjo, det skulle väl vara att risken för hot och dylikt ökar med icke-anonymitet och folk skulle undvika att uttrycka vad de egentligen känner. Jag är samtidigt av åsikten att man bör strunta i det och ska alltid framföra sin åsikt, inte bara bakom en skärm anonymt.
Citera
2012-08-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Efetrsom vem som helst under 18 kan regga sig utan problem känns regeln ganska meninglös.
Den hindrar Flashback från juridiska problem. Är det meningslöst?
Citera
2012-08-15, 18:04
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Och du tror allvarligt på att personer som är under 18 eller 20 skulle hålla sig ifrån forumet om man ändrade en regeltext?
Nej, men som sagt: de som är under 18 idag är oftast lite smartare och seriösa än de som avslöjar deras ålder eller av annan anledning stängs av. Denna effekten skulle naturligtvis förstärkas med en 20-årgräns. Eller försvinner den effekten av någon anledning? Mwej, naturligtvis inte.

Jag vet att åldergränsen vi har idag är enbart juridisk. Men jag anser att det har en positiv inverkan på forumet. Det är vad jag tror. Nu har jag sagt mitt.
Citera
2012-08-15, 20:14
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Hej!

Man ser flertalet trådar om personer som har problem, ibland säger de själva att de är under 18 år (t.ex. en tråd igår där TS var 17 år) och jag undrar bara varför de inte kan få vara medlemmar? Man borde få göra undantag för vissa personer.

Läste en tråd för en ganska lång period sedan av en 15 åring med en ganska sorglig historia och alla bara påpekade att han var under 18 och därför skulle få komma tillbaka om tre år.

Tittade imorse in på alternativ dessa personer har (forum) och det är ju ganska sorgligt på de andra forumen. Helt oseriösa diskussioner, svar som bara består av ett ord såsom "idiot" eller "jag älskar dig", ni förstår, helt random.

Själv tycker jag att det ska få finnas vissa undantag, men endast för de som uppför sig. Eller vad tycker ni?

Det är ju inte därför regeln finns, det har ju något med lagen att göra.
Jag säger såhär: Det spelar ingen som helst roll att det finns en åldersgräns. En femåring kan bli medlem bara h*n inte skyltar med sin ålder i varenda inlägg. Regeln är helt betydelselös.
Citera
2012-08-15, 20:38
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Förstår du verkligen varför den finns? Det har inte ett skit med att artonåringar är mer mogna i sin argumentation att göra.

Jag förstår och vet varför regeln finns. Däremot håller jag personligen inte med om att regeln faktiskt gör något förutom att skapa en massa OT. Juridiskt sett finns det människor som kan dom sakerna mer än vad jag kan, min åsikt däremot är att ålder inte är en bra parameter att använda när det gäller att främja diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av waitingforpeace
+1. Det som är så jävla irriterande är folket som leker moderatorer och endast bidrar med ''kom tillbaka om - år'', då de är de som inte bör få vistas på forum genom att det är DEM som skriver offtopic, så ALLA som ser sådana s.k hobbymoderatorer (nördar) tryck på RAPPORTERA.

Precis, oavsett vem det är och var dom skriver OT'n så använd rapporteraknappen. Det är det enda sättet moderatorerna kan agera för det är helt omöjligt att läsa igenom alla inlägg under en dag och fånga upp såna skitinlägg på så sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Avdelning sten i glashus.

Jag är tämligen säker på att jag kan förklara mina åsikter i dom flesta ämnen. Däremot kanske du kan se brister i min argumentation eller helt enkelt inte hålla med men jag försöker allt hålla topic i dom flesta av mina inlägg.. Dock har även solen prickar och även den mest perfekte användaren (läs SweTech) kan fela...
Citera
2012-08-15, 20:41
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Kan inte alla bara acceptera att 18-årsregeln finns där av juridiska skäl, att det sedan leder till att de som är under 18 faktiskt skärper till sig är väl bara en positiv sidoeffekt?

Alla idioter över 18 finns det inget att göra åt om ordet ska vara fritt.

Ibland kan man acceptera att svart heter svart bara för att det är så.. men sånt är väl ganska tråkigt på ett diskussionsforum?
Tycker nog det är roligare att bråka och argumentera lite istället

ps.. Måste vara kul att spela i allsvenskan med både fotboll och hockeylaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in