2009-01-11, 14:22
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Om moderatorn gör ett bra jobb, varför haka upp sej på nåt så banalt som ålder´n?

Om man vet att moderatorn är under 18 (om denne t ex har sagt det uttryckligt) är det givetvis inkonsekvent att låta denne slippa undan medan vanliga medlemmar blir bannade. Det vore rakt åt h-vete att göra så. Nu vet jag inget om den här historien, kanske bara är så att alla tror sig veta att en mod är under 18 och isåfall spelar åldern givetvis inte in.
Citera
2009-01-11, 14:24
Medlem
Bob Luntas avatar
20 kanske men det hela verkar rätt så meningslöst imo.
Citera
2009-01-11, 14:30
Medlem
Tekoppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Poängen är att servrarna står inte i sverige och därmed så gäller inte svensk lag på flashback.info. Med det menas att för innehavaren och ägaren av företaget flashback så gäller den lag (och därmed tryckfrihet och rätt att tala fritt) som finns i storbrittanien, inte den svenska lagen. Sedan vad enskilda användare gör eller var de kommer ifrån är helt ointressant.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=4680665&postcount=153

Du kanske ska få din fakta rätt nästa gång? Och flashback lyder under svensk lag.
Citera
2009-01-11, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Om man vet att moderatorn är under 18 (om denne t ex har sagt det uttryckligt) är det givetvis inkonsekvent att låta denne slippa undan medan vanliga medlemmar blir bannade. Det vore rakt åt h-vete att göra så. Nu vet jag inget om den här historien, kanske bara är så att alla tror sig veta att en mod är under 18 och isåfall spelar åldern givetvis inte in.

Dom blir ju bara banade om dom outar sej själva, precis som moderatorn hade blivit (om det nu finns nån mod som är under 18)
Citera
2009-01-11, 15:34
Medlem
Fenrisulv!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R

Tycker inte heller att man skall haka upp sig på ålder, jag har träffat sexton-sjuttonåringar som är betydligt vettigare än många av dom idioter som skriver frekventa inlägg på FB, typ i PI eller I&I. Men det har lixom inte med saken att göra. Om FB har en ålderspolicy (helt OK, men omöjligt att kontrollera) så är det väl i konsekvensens namn inte OK att ha mods som är under arton, speciellt inte som man bannar folk på löpande band om det framkommer att dom är underåriga?
Citera
2009-01-11, 15:40
Medlem
Det är ju synd att Hamsterpaj har en möjlighet att förfalska sin ålder med dom 4 sista siffrorna i sitt personnummer. Annars kunde man ju haft ett sånt lås för att registrera sig.
Citera
2009-01-11, 15:50
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM . Alla inlägg är i princip skrivna från svenska datorer. Det är inte så att du slipper följa svenska lagar för du sitter på internet. I vilket fall så följs svensk lag (om jag inte missat något radikalt) och det stor det i reglerna förr. Frågan är solo juridisk och det säger ju sig själv om man tänker på vad flashback står för.
Jag antar att själva FB följer lagen då, men jag orkar inte börja diskutera svensk lag nu. Säger bara att HMF duger inte ens till toapapper här inne, vilket jag anser skönt då den lagen är en lortig känga i yttrandefrihetens ansikte
Citera
2009-01-11, 16:53
Medlem
chribsson2s avatar
Jag startade tråden därför att jag de senaste dygnen har ramlat över en mängd inlägg som så uppenbart är skrivna av mycket unga individer (de flesta är raderade tack vare bra moderering) och tanken var väl egentligen att väcka en tanke och starta lite debatt kring åldersfrågan.
Som jag skrev i ett tidigt inlägg så är det ju inte frågan om e-leg direkt utan snarare en markering. Det finns säkert massor av 16-åringar som bidrar med insiktsfulla och roliga inlägg här men tyvärr är det ett övertal av "fjortisar" som tramsar, spammar och larvar sig.

Uppenbarligen är det fler än jag som har reagerat och tycker att det finns en idé med en högre åldersgräns, även om de flesta anser att jag bör uppsöka närmsta pensionärschatt.
Citera
2009-01-11, 17:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Flashback lyder inte under svensk lag nej. Har du ens kollat på länken från Flashback.se? Och om du vill se FB som et tjafs- och flamsforum så får du ju göra det, men det ändrar ju inte oss andra från vår seriösa inställning. Om du läser mitt tidigare inlägg så kan jag intyga modsens slappa inställning till åldern. Jag kan tillochmed citera ett meddelande jag fick av en moderator när jag bröt mot regeln och var aktiv som 17åring. Men visst är det inte smart att uppmuntra minderåriga till detta forum, men vad aftonbladet tycker om det, tror jag admin skiter fullständigt i.

Det var mitt minne av tidigare utsagor från admin angående forumets inställning till minderåriga som fick mig att undra om administrationen nu formellt står bakom det glada välkomnande av barn som ojn nu tycktes ge uttryck för. Jag tänkte på uttalanden som detta, detta och detta. Självklart vill jag inte se FB som ett tjafs- och flamsforum, det är ju den utvecklingen jag är emot. D.v.s., jag har alltid uppskattat Laidbacks existens och tyckt att det skall finnas ett hyfsat generöst utrymme för lek och fån, detta är inget akademiskt seminarium.

Men samtidigt tycker jag att en av Flashbacks mest angelägna uppgifter är att förbli en plats där åsikter bl.a. om samhället skall kunna vara seriöst avvikande utan att stigmatiseras. Om man då åsidosätter gränsen till det omyndigas sfär blir det ännu lättare för konsensuskulturen att definiera ut Flashback som enbart en lekplats, ett ställe där man under anonymitetens täckmantel kan förlänga barndomen och adolescensen en stund och vara aggressiv och arrogant utan att riskera eller heller betyda någonting väsentligt. Det tycker jag vore synd oberoende vad Aftonbladet tycker om det.
Citera
2009-01-11, 17:41
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Dom blir ju bara banade om dom outar sej själva, precis som moderatorn hade blivit (om det nu finns nån mod som är under 18)

Jo, det är ju det jag syftade på. Jag missförstod ditt inlägg och trodde du menade att det inte spelade så stor roll om en modd fick sitta kvar även om det framkommit att denne är minderårig.
Citera
2009-01-11, 17:43
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisulv!
Tycker inte heller att man skall haka upp sig på ålder, jag har träffat sexton-sjuttonåringar som är betydligt vettigare än många av dom idioter som skriver frekventa inlägg på FB, typ i PI eller I&I. Men det har lixom inte med saken att göra. Om FB har en ålderspolicy (helt OK, men omöjligt att kontrollera) så är det väl i konsekvensens namn inte OK att ha mods som är under arton, speciellt inte som man bannar folk på löpande band om det framkommer att dom är underåriga?

Jag håller med dej, jakt på minderåriga tycker jag är meningslös och de flesta som aktivt puffar för det är så upptagna med sitt argumenterande att de inte märker hur lite de själv tillför. Ofta kan man dessutom ana att de själv är minderåriga och roar sig med att försöka få andra bannade.

Jag vet ju som sagt inget om den där historien, men jag antar att det inte finns bevis för att moderatorn det är fråga om skulle vara minderårig. Får denne ändå sitta kvar är det givetvis helt fel.
Citera
2009-01-11, 19:27
Medlem
Krellyans avatar
Varför inte starta "Den stora tråden om gnäll angående åldersgränsen"?

För jag ser inte poängen med varken att höja åldersgränsen eller de här trådarnas existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in