2010-03-08, 09:33
Medlem
whiplashstalkers avatar
Ibland när man skriver så behöver jag använda tecknet "en halv" som finns ovanför "§"-tecknet på PC men vart finns denna på Mac? Allt jag får är en jävla ring "°". Va nu den betyder.

Kan inte googla nu då jag inte har något nät. Sitter med en modem som inte är betalt. FB är allt som funkar då.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2010-03-08, 10:08
Medlem
Funkar det att göra alt-0189 på mac?
Citera
2010-03-08, 10:13
Medlem
whiplashstalkers avatar
Nä då får du bara massa olika andra tecken.
Citera
2010-03-08, 10:47
Medlem
turbokillens avatar
I teckenvisaren under siffror hittar du halv tecknet som du sen kan infoga
Citera
2010-03-08, 10:52
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbokillen
I teckenvisaren under siffror hittar du halv tecknet som du sen kan infoga

Jag fatta ingenting. Teckenvisaren under siffror?

Kanske skulle tillägga att jag sitter på en bärbar mac.
Citera
2010-03-08, 11:19
Medlem
Alx4477s avatar
det var inte så lätt, jag har os x på engelska men du får översätta själv där jag inte vet vad det heter.

systeminställningar > Tangetborg > input sources, kryssa i character map, i menyraden dyker det då upp en fyrkant med en stjärna och åtta prickar, klicka på den bläddra ner till och välj siffror i listen till vänster sen finns en halv längst ner i höger ruta.
Citera
2010-03-08, 11:52
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alx4477
det var inte så lätt, jag har os x på engelska men du får översätta själv där jag inte vet vad det heter.

systeminställningar > Tangetborg > input sources, kryssa i character map, i menyraden dyker det då upp en fyrkant med en stjärna och åtta prickar, klicka på den bläddra ner till och välj siffror i listen till vänster sen finns en halv längst ner i höger ruta.

Jepp jag fann dom nu... ½½½½½½½½½½½½

Men det va ju lite skumt att få till dom. Först markera teknet. Sedan klicka på "sökrutan", sen klicka på infoga så dök den upp i sökfältet. Sen kopiera och klistra in här... Snacka om knapptryckningar för en liten jävla symbol :P
Citera
2010-03-08, 13:06
Moderator
^Eazs avatar
Vissa program "översätter" 1/2 till ½ (Office t.ex.) Så testa och skriv 1/2 och se vad som händer.

Edit: Fick tips av en kompis också: Slå på Symbol and Text Substitution i System Preferences

Raderade OT.
/Mod
Senast redigerad av ^Eaz 2010-03-08 kl. 13:08.
Citera
2010-03-09, 07:47
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Edit: Fick tips av en kompis också: Slå på Symbol and Text Substitution i System Preferences
Värt att notera, det är en ny funktion i Snow Leopard.
Citera
2010-03-09, 09:16
Medlem
whiplashstalkers avatar
Yes jag hitta det. tack ^Eaz

Med tanke på vilka olika tecken man hittade på det förra stället hade Shift + § kunnat öppnat en ruta med alla tecken direkt. Det hade sparat tid i webbläsaren i alla fall.
Senast redigerad av whiplashstalker 2010-03-09 kl. 09:18.
Citera
2010-03-09, 10:16
Medlem
m0gs avatar
Själv har jag oftare saknat den där jävla ringen på ett windowstangentbord än jag använt ½-tecknet i mitt liv, men visst har du rätt i att det vore fint med ett kortkommando för att få upp en teckenväljare, oavsett tangentbordslayout och operativsystem.
Citera
2010-03-11, 09:03
Medlem
°
alt + shift + q
°°°°°°°°°°°°°
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem