Ibland när man skriver så behöver jag använda tecknet "en halv" som finns ovanför "§"-tecknet på PC men vart finns denna på Mac? Allt jag får är en jävla ring "°". Va nu den betyder.
Kan inte googla nu då jag inte har något nät. Sitter med en modem som inte är betalt. FB är allt som funkar då.
det var inte så lätt, jag har os x på engelska men du får översätta själv där jag inte vet vad det heter.
systeminställningar > Tangetborg > input sources, kryssa i character map, i menyraden dyker det då upp en fyrkant med en stjärna och åtta prickar, klicka på den bläddra ner till och välj siffror i listen till vänster sen finns en halv längst ner i höger ruta.
det var inte så lätt, jag har os x på engelska men du får översätta själv där jag inte vet vad det heter.
systeminställningar > Tangetborg > input sources, kryssa i character map, i menyraden dyker det då upp en fyrkant med en stjärna och åtta prickar, klicka på den bläddra ner till och välj siffror i listen till vänster sen finns en halv längst ner i höger ruta.
Jepp jag fann dom nu... ½½½½½½½½½½½½
Men det va ju lite skumt att få till dom. Först markera teknet. Sedan klicka på "sökrutan", sen klicka på infoga så dök den upp i sökfältet. Sen kopiera och klistra in här... Snacka om knapptryckningar för en liten jävla symbol :P
Med tanke på vilka olika tecken man hittade på det förra stället hade Shift + § kunnat öppnat en ruta med alla tecken direkt. Det hade sparat tid i webbläsaren i alla fall.
Senast redigerad av whiplashstalker 2010-03-09 kl. 09:18.
Själv har jag oftare saknat den där jävla ringen på ett windowstangentbord än jag använt ½-tecknet i mitt liv, men visst har du rätt i att det vore fint med ett kortkommando för att få upp en teckenväljare, oavsett tangentbordslayout och operativsystem.
Ringen används f.ö. i uttryck som "Det är tio jävla ringar kallt" och "Ett helt varv är 360 jävla ringar".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!