2010-03-07, 22:40
Medlem
birgerburgers avatar
En tjej jag bor med brukar störa sig på att jag har "onödigt mycket lampor tända" detta av någon sorts miljöhänsyn. Jag brukar kontra med att hon diskar under rinnande vatten. Men eftersom hon är brud och därmed rätt korkad fattar hon inte att det är mer energikrävande att värma upp vatten än att skapa ljus. Så jag behöver en uträkning, är detta rätt uträknat?

ENERGI = c * m * dT (där dT står för temperaturskillnaden, m=massa, c=spec. värmekapacitet)

EFFEKT = cmdT/t (t=tid)

Flödet i kranen är ung. 1 liter på 10 sekunder och temperaturen ligger på omkring 50grader. Så här års är det kallt ute och vattnet måste då värmas upp från omkring 0 grader.

EFFEKT = 4,19*10^3*1*50/10 = 20950 J/S

Eftersom J/S är samma sak som W innebär det att diska under rinnande vatten i vår lägenhet är energimässigt ekvivalent med att tända upp 350st 60W lampor samtidigt! Kan någon verifiera?
Citera
2010-03-07, 22:52
Medlem
kylskops avatar
Ser rätt ut (om man förutsätter att dina värden är korrekta).

Relationstips: Låt henne vara rätt.
Citera
2010-03-07, 23:13
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskop

Icke-toffel-tips: Visa henne hur fel hon har.
Citera
2010-03-07, 23:16
Medlem
Och glöm inte att tända lampor ger värme. Speciellt glödlampor.
Citera
2010-03-07, 23:23
Bannlyst
Visa den jäveln var skåpet ska stå!
Citera
2010-03-08, 00:23
Medlem
xceLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
En tjej jag bor med brukar störa sig på att jag har "onödigt mycket lampor tända" detta av någon sorts miljöhänsyn. Jag brukar kontra med att hon diskar under rinnande vatten. Men eftersom hon är brud och därmed rätt korkad fattar hon inte att det är mer energikrävande att värma upp vatten än att skapa ljus. Så jag behöver en uträkning, är detta rätt uträknat?

ENERGI = c * m * dT (där dT står för temperaturskillnaden, m=massa, c=spec. värmekapacitet)

EFFEKT = cmdT/t (t=tid)

Flödet i kranen är ung. 1 liter på 10 sekunder och temperaturen ligger på omkring 50grader. Så här års är det kallt ute och vattnet måste då värmas upp från omkring 0 grader.

EFFEKT = 4,19*10^3*1*50/10 = 20950 J/S

Eftersom J/S är samma sak som W innebär det att diska under rinnande vatten i vår lägenhet är energimässigt ekvivalent med att tända upp 350st 60W lampor samtidigt! Kan någon verifiera?
Orkar inte läsa igenom hela din ekvation men det låter sjukt med 350x60wattare...
Citera
2010-03-08, 08:09
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
Orkar inte läsa igenom hela din ekvation men det låter sjukt med 350x60wattare...

Precis. Och käringjäveln har mage att klaga på tända lampor. För ekvationen stämmer i alla fall.
Citera
2010-03-08, 09:55
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Precis. Och käringjäveln har mage att klaga på tända lampor. För ekvationen stämmer i alla fall.
Nja, det var ju det här med...
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Men han lär väl köra på sina 350 lampor bara för att sätta henne på plats.

Sen visar det på dålig karaktär att låta lampor stå och lysa och vara slösaktig, men det är väl en annan sak antar jag.
Citera
2010-03-08, 10:42
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv

Glödlampor avger ca 90-95% av sin energiförbrukning som värme. Blir fortfarande 18-35 lampor.
Citera
2010-03-08, 10:44
Medlem
mesmiles avatar
Ingen som tycker det verkar lite väl orimligt med 21kW för att diska? Spontant känns det väldigt varmt att diska i 50 grader varmt vatten. Tror även att det oftast är lite varmare än noll grader man värmer upp ifrån. Tror också att det tar längre tid än 10s för en liter om man inte fläskar på riktigt ordentligt.

Oavsett om man räknar med allt detta så blir det fortfarande sjukt hög effekt på varmvatten. Hur mycket högre verkningsgrad har man i ett värmeverk jämfört med ett kraftverk?
Citera
2010-03-08, 10:45
Medlem
Tartaglias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskop

Just det, här i ligger ett vägval. Vill TS ha rätt eller vill TS fortsätta banga unga fröken?
Citera
2010-03-08, 12:48
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Glödlampor avger ca 90-95% av sin energiförbrukning som värme. Blir fortfarande 18-35 lampor.
Fast där tänker du fel. Även om värmeeffekten vore värdelös så skulle de fortfarande dra 60 W, inte 600 W.

Nu på vintern är dessutom värmeeffekten användbar eftersom termostaten kan lägga märke till den och spara värme från andra energikällor. Det är alltså kanske 5 W som slösas på ljus, resten är nyttig uppvärmning. Man kan alltså räkna med att en glödlampa slösar 5 W, vilket ger rejält höga siffror.

Jag skulle dock sänka vattenvärmningen från 0-50℃ till 10-45℃. Man bränner sig i 50℃.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in