2010-03-08, 14:59
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Fast där tänker du fel. Även om värmeeffekten vore värdelös så skulle de fortfarande dra 60 W, inte 600 W.

Nu på vintern är dessutom värmeeffekten användbar eftersom termostaten kan lägga märke till den och spara värme från andra energikällor. Det är alltså kanske 5 W som slösas på ljus, resten är nyttig uppvärmning. Man kan alltså räkna med att en glödlampa slösar 5 W, vilket ger rejält höga siffror.

Jag skulle dock sänka vattenvärmningen från 0-50℃ till 10-45℃. Man bränner sig i 50℃.
Låter som du motsäger honom i första stycket, och håller med i andra... Förklara dig.
Citera
2010-03-08, 17:35
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Låter som du motsäger honom i första stycket, och håller med i andra... Förklara dig.
Nej, först säger jag att han har fel, sedan säger jag att man i vissa fall kan räkna med ännu mindre effekt. Räknar man med 5 W så får man ännu fler lampor per vattenkran.
Citera
2010-03-08, 18:47
Medlem
Avva66s avatar
All effekt en elprodukt drar blir till värme,
så har jag fått lära mej i alla fall.
Citera
2010-03-08, 20:46
Medlem
Om vi räknar grovt, så innebär rinnande varmvatten nog en effektförbrukning på 10-20kW.

Men för att jämföra med lampexemplet, så måste du ju ta med själva energiförbrukningen. Din tjej kanske inte låter vattnet stå och rinna särskilt länge? Att det under själva diskandet går åt lika mycket effekt som 200-300 lampor är en sak, men hur mycket energi gör hon av med?

Låt oss säga att hon trycker ut 24 liter varmvatten -- en stor siffra, men bara för sakens skull (dvs låter kranen rinna totalt i 4 min). Då har hon under 4 min höjt er energikonsumtion den dagen med ungefär 1 kWh (låt oss säga 0.5-2kWh för att ta i riktigt rejäla marginaler för kalkylen).

Detta motsvarar att ha i storleksordningen en extra lampa påslagen dygnet runt.
Citera
2010-03-08, 22:02
Medlem
negerbarns avatar
MEN, hur många har lampor som drar 60W i dessa dagar? Inte många, de allra flesta köper ju lågenergi nuförtiden, eller LED, som drar ännu mindre än lågenergi.
Citera
2010-03-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Om vi räknar grovt, så innebär rinnande varmvatten nog en effektförbrukning på 10-20kW.

Men för att jämföra med lampexemplet, så måste du ju ta med själva energiförbrukningen. Din tjej kanske inte låter vattnet stå och rinna särskilt länge? Att det under själva diskandet går åt lika mycket effekt som 200-300 lampor är en sak, men hur mycket energi gör hon av med?

Låt oss säga att hon trycker ut 24 liter varmvatten -- en stor siffra, men bara för sakens skull (dvs låter kranen rinna totalt i 4 min). Då har hon under 4 min höjt er energikonsumtion den dagen med ungefär 1 kWh (låt oss säga 0.5-2kWh för att ta i riktigt rejäla marginaler för kalkylen).

Detta motsvarar att ha i storleksordningen en extra lampa påslagen dygnet runt.

Håller med dig. Jag blev lite förundrad när TS bara tog den momentana energiförbrukningen, istället för den totala per dag. Tror nog att eran förbrukning jämnas ut så du behöver inte vara orolig. Säg bara att båda hade rätt (Men i själva verket har nog du liiiite mer rätt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in