• 1
  • 2
2010-03-06, 18:00
Medlem
Knuxs avatar
Hej, nu är det så att jag har fått en smäll på min macbook air (skärmen).
Den är 9 månader gammal och jag undrar då om garantin innefattar
en sån här smäll. Man kan ju fortfarande se skrivbordet men det är några partier där man inte ser.
Jag tänkte åka till Elgiganten där jag köpte den och se vad dom säger.

Men vad tror ni, borde garantin innefatta "skärmslag"?
Citera
2010-03-06, 18:12
Medlem
Jånni Balles avatar
Du har inte riktigt greppat skillnaden mellan garanti och försäkring va? Att du har klantat dig är knappast ett tillverkningsfel.
Citera
2010-03-06, 18:32
Medlem
som tidigare person skrev så innefattar detta alltså inte garantin.

Garanti: Tillverkningsfel, eller fel som inte inträffat av någon du gjort.

Försäkring: Täcker om du råkat göra någon som det står att försäkringen täcker i villkoren.

Så åk inte ens dit
Citera
2010-03-07, 11:22
Medlem
felstavadds avatar
Njae, det omfattas inte, om du inte köpte en försäkring till så är de nog inte intresserade. Det du kan göra är att kolla om din hemförsäkring har en "drulledel", du får stå för självrisken isf men det blir nog billigare än att pröjsa själv. Har du inte en drulledel så kan du ju skaffa en på måndag, vänta några dagar/veckor sen får din dator smällen .....
Citera
2010-03-07, 11:28
Medlem
Not_mes avatar
Oj... Det där blir DYRT! Jag bytte skärm i min Macbook och det gick på cirkus 6000... Jag använde min drulledel för att betala det dock!
Citera
2010-03-07, 11:36
Moderator
^Eazs avatar
Som ovan talare säger, så täcker inte garantin skador du själv är orsaken till.

Det du kan göra är att se vad din hemförsäkring täcker och ta detta med dem, Apple kommer som sagt inte göra något åt detta.
Citera
2010-03-07, 12:36
Medlem
Lite gulligt att han trodde att garantin gällde om han sopade den i golvet på fyllan iaf

Kolla med ditt försäkringsbolag om du har drulle.... kommer kosta ~1500 i självrisk.

Sen så åk inte till elgiganten utan åk till en auktoriserad appleverkstad, så slipper du extra strul och mellanhänder.
Citera
2010-03-07, 12:38
Medlem
Skalmanssons avatar
http://twobluecrabs.com/images/0787d...7a49e3543a.jpg

Hehe var tvungen

OnT: Nej det där går inte på garanti, utan du får utnyttja en eventuell försäkring om du vill få det åtgärdat utan att betala allt själv. Lycka till!
Citera
2010-03-07, 13:15
Medlem
cobrs avatar
Om du är händig är en möjlighet att köpa en MBA display på ebay ($140) och byta själv.
Citera
2010-03-07, 13:21
Medlem
corals avatar
Som tidigare skribenter påpekat. Garantin gäller Bara fabrikationsfel som inte uppkommer av extern skada.

Men om du ska ge det ett försök, dra hellre till ett Apple Servicecenter och prata direkt med servicepersonalen. Jag lyckades övertala dom att fixa mitt kaffedränkta tangentbord gratis och lägga det under "garanti". Allt går att förhandla fram om du har en kundhistorik och pratar med rätt tekniker som har en trevlig dag.
Citera
2010-03-07, 14:22
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Som tidigare skribenter påpekat. Garantin gäller Bara fabrikationsfel som inte uppkommer av extern skada.

Men om du ska ge det ett försök, dra hellre till ett Apple Servicecenter och prata direkt med servicepersonalen. Jag lyckades övertala dom att fixa mitt kaffedränkta tangentbord gratis och lägga det under "garanti". Allt går att förhandla fram om du har en kundhistorik och pratar med rätt tekniker som har en trevlig dag.

Skitsnack.

Förklara för mig hur en AASP ska förklara att de vill nya delar p.g.a kötthuvuden spillt vätska på det. Apple kommer bara skratta dem i ansiktet.
Citera
2010-03-07, 14:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Som ovan talare säger, så täcker inte garantin skador du själv är orsaken till.

Det du kan göra är att se vad din hemförsäkring täcker och ta detta med dem, Apple kommer som sagt inte göra något åt detta.

Om jag inte använder tex datorn så lär den inte gå sönder. Om jag använder den och den går sönder så är jag, med ditt ordval, orsaken till att den går sönder och då skall inte garantin täcka skadorna? Något tillspetsat.

Garanti täcker väl skador på tex en dator om de uppstår vid normalt användande som datorn sägs klara och inte är onormala förslitningsskador.

Eller om man tar en klocka som exempel. En klocka som är sk fuktsäkrad skall jag kunna gå ut i regn med men inte simma med. Om jag då går ut i regn med den och den blir fuktskadad så är det ju en garantifråga även om det är en skada som jag orsakat genom att gå ut i regnet ned.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in