2004-03-08, 11:50
Medlem
döds|ängelns avatar
Jag skulle gärna vilja veta vad de stora skillnader är mellan de buddistiska inriktningarna Mahayana och Theravada? Finns det någon skillnad??
Citera
2004-03-08, 12:31
Medlem
Nu är inte buddhismen mitt område egentligen, men i väntan på ett bättre svar har jag för mig den största skillnaden är att Theravada anser att vägen till frälsning ligger i klosterliv och att buddaskap (arhant?) är individuell. Medan Mahayana anser att alla kan nå frälsning, inte bara nunnor och munkar som lever i kloster, alla har en buddhanatur och den gemensamma tron kan leda till allas frälsning.

Sedan är det väl geografiska skillnader också, Mahayana är den nordliga buddhismen, medan Theravada är den sydliga med centrum i Sri Lanka.

Någon annan får fylla i eller korrigera mig om jag har fel.

Kan även plocka med lite fakta om framförallt Mahayana ur en fransk religionsbok (feministisk) jag råkar ha liggande här:

Inom buddhismens var läran från början egalitär. Samma undervisning gavs av Buddha till både hans kvinnliga och manliga lärjungar, samma andliga vägar var öppna för alla, inriktad på samma mål. Under en period dök det dock upp läror som ansträngde sig för att bevisa att kvinnor skulle stå lägre i rang än män. Det var under denna tid som Mahayanabuddhismen uppkom och det var en del tidiga mahayanister som tog strid mot de äldre skolorna.

Mahayanaskrifterna lär ut att varje Buddhist bör sträva efter att bli upplyst, att bli Buddha. Personen som eftersträvar detta kallas för en bodhisattva, vilket betyder en heroisk varelse (sattva) som ytterst hänger sig åt att uppnå full och perfekt upplysthet (bodhi) någon gång i framtiden. Bodhisattvans strävar efter att bli en Buddha, inte för sin egens skull, utan för att känna igen att universum är fullt av lidande varelser som behöver vägledning och hjälp, och han eller hon ska kunna ge hjälpa dem bli befriade. Både kvinnor och män kan bli bodhisattva inom Mahayanabuddhismen.

Den mest fundamentala och inflytelserika av alla Mahayana sutras säger, enligt boken, att det är fel att anta det finns en riktig distinktion mellan manligt och kvinnligt: bara oupplysta människor tror på att distinktionen existerar. Mahayana sutras demonstrerar dessutom dramatiskt att en man som klänger sig fast vid sin manlighet aldrig kan vara en upplyst varelse.
Citera
2004-03-09, 16:47
Medlem
Carcasss avatar
Therevada betyder de äldstes lära. Namnet syftar på att man inom denna riktningen vill hålla fast vid den ursprungliga buddhistiska läran. Therevadabuddhismen är den helt dominerande religionen i Sri Lanka, Burma och Thailand. Therevadabuddhister ska följa den heliga åttafaldiga vägen (och Buddhas fyra ädla sanningar) till befrielse från lidandet. Den är individbaserad.
Citera
2004-03-12, 15:11
Medlem
Min åsikt.

Här är ett litet utdrag ur en text jag skrev till Religionen om just skillnaderna om theravada och mahayana:

Efter Buddhas död så skapade buddhisterna många olika inriktningar. De indelades i två huvudgrupper, hinayana buddhismen och den senare uppkomna mahayana buddhismen. Theravada (de äldstes skola) är egentligen bara en av många (traditionellt sett 18) inriktningar inom hinayana buddhismen, men det är den idag enda överlevande och har därför kommit att bli ett synonym till hinayana buddhismen. Hinayana buddhismen har fått sitt namn från mahayana buddhisterna och dess betydelse är ungefär ?den lilla farkosten?. Med detta menar mahayana buddhisterna att hinayana buddhisten är en religion skapad för få (munkar), och att deras egen inriktning mahayana (ung. den stora farkosten) är skapad för folket.

Anledningen till att theravada inriktningen har kommit att betraktas som en skola för få är pga. att den kräver mycket tid från utövaren och att den är rätt svår att få grepp om. Den går rakt emot de flesta andra religioner och för att förstå dess innebörd så krävs det att man tänker om från grunden och inser att det inte finns något ?jag? m.m.. Detta tankesätt kan för många verka svårt och de är inte redo att acceptera det. Därför kan mahayana inriktningen verka enklare och öppnare då den är mer lik övriga världsreligioner i fråga om gudar, böner ceremonier och liknande.

Personligen anser jag att theravada och mahayana inriktningen skiljer sig åt väldigt mycket, så pass mycket att det nästan är en fråga om två olika religioner då deras grundtankar är vitt skiljda åt. Där theravada beskriver saker med hjälp av logik och påståenden mycket lik vår moderna vetenskap (byt ut ordet dharma mot atom i texten om ?vad är en människa? i buddhistkapitlet från boken Söka Svar av Malin Mattsson mfl., och du har den moderna vetenskapen i en liten ask, bara det att den är 2500 år gammal) så tror mahayana buddhisterna istället på saker som att Buddha var en form av gud, människor som dör kommer till platsen nirvana (paradiset) och annat som överensstämmer med kristendomen och islam men däremot tar död på grundtankarna inom theravada buddhismen, man faller så att säga av den gyllene medelvägen.

Det finns även rent formella skillnader som att mahayana använder sig av språket sanskrit medan theravada använder språket pali, samt att theravada är utbrett i Thailand, Kambodja och Sri Lanka medan mahayana finns i Kina, japan, Tibet och Taiwan m.m.

Detta är visserligen bara en sammanfattning och det finns fler skillnader som jag dock inte ids ta upp.

Hoppas texten ger något utbyte.
Citera
2013-06-08, 21:31
Medlem
9 år senare, men svarar för att folk kanske behöver hjälp när de söker på internet.

Theravada är den ursprungliga läran. I den riktlinjen så är det du själva som arbetar dig fram till den egen frälsning, gud finns inte och Buddha är bara en inspirationskälla. Målet är att bli arhat. Slutmålet är att inte födas om igen utan att efter sin död gå in i parinirvana.

Mahayanas religiösa ideal är att bli en bodhisattva, med bodhisatta menas med att personen i fråga har möjlighet att gå in i nirvana men som väljer att födas till nya liv för att kunna hjälpa andra.
Citera
2013-06-08, 21:38
Medlem
9 år senare, men svarar för att folk kanske behöver hjälp när de söker på internet.

Theravada är den ursprungliga läran. I den riktlinjen så är det du själva som arbetar dig fram till den egen frälsning, gud finns inte och Buddha är bara en inspirationskälla. Målet är att bli arhat. Slutmålet är att inte födas om igen utan att efter sin död gå in i parinirvana.

Mahayanas religiösa ideal är att bli en bodhisattva, med bodhisatta menas med att personen i fråga har möjlighet att gå in i nirvana men som väljer att födas till nya liv för att kunna hjälpa andra.
Citera
2013-06-09, 02:52
Medlem
Man skall nog inte försöka tolka buddhismen allt för litterärt. Det är t.ex. inte många som tror att det verkligen finns en individuell själ som återföds efter döden - det bör nog mer tolkas som en metafor.

Här är iallafall en historia som förklarar vad Zen är (gren av mahayana):

Citat:
Roshi Kapleau agreed to educate a group of psychoanalysts about Zen. After being introduced to the group by the director of the analytic institute, the Roshi quietly sat down upon a cushion placed on the floor. A student entered, prostrated before the master, and then seated himself on another cushion a few feet away, facing his teacher.

"What is Zen?" the student asked. The Roshi produced a banana, peeled it, and started eating.

"Is that all? Can't you show me anything else?" the student said.

"Come closer, please," the master replied. The student moved in and the Roshi waved the remaining portion of the banana before the student's face. The student prostrated, and left.

A second student rose to address the audience. "Do you all understand?"
When there was no response, the student added, "You have just witnessed a first-rate demonstration of Zen. Are there any questions?"

After a long silence, someone spoke up. "Roshi, I am not satisfied with your demonstration. You have shown us something that I am not sure I understand. It must be possible to TELL us what Zen is."

"If you must insist on words," the Roshi replied, "then Zen is an elephant copulating with a flea."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in