2010-03-06, 15:35
Medlem
aka.snowballs avatar
Ja som rubriken lyder så är det som så att jag sitter och pluggar lite till en tenta som jag skall ha inom operativ sytem, och det är några tenta frågor till tidigare tentor som jag pluggar på som jag inte kan hitta svar till (finns ej facit till tentorna).

Frågorna e

2)

(b) Consider a system where free space is kept in a free-space list. Suppose that the pointer
to the free-space list is lost. Can the system reconstruct the free-space list and in case
it is possible, how could it be done?

d)Why do UNIX hard links not generate cycles in the file system graph?

3)
(a) Describe how a server initiated method for cache validation in a distributed filesystem
works.

(d) Why is location independent internal file identifiers used in the Andrew filesystem?

(e) Give one advantage and one disadvantage with using a stateless file server.

(f) What does it mean that the naming method in a distributed file system is location
transparent?

(g) Describe two fundamental differences between AFS and NFS.

Så om det är någon som kan något utav svaren till ovanstående frågor tas dessa hjälpsamt emot.
(Ber om ursäkt ifall tråden är felpostad)
Citera
2010-03-06, 15:56
Medlem
cpapas avatar
Du kanske skulle plocka fram din google-fu?
Citera
2010-03-11, 08:46
Medlem
2b) Visst. En fri-lista är bara en optimering. Man kan alltid utgå från att alla block är fria. Sedan startar man från roten och kollar vilka block som kan nås därifrån. När man gått igenom alla möjliga vägar så är de block man aldrig "sett" de som är fria. Väldigt dyrt alltså, så en fri-lista är ett krav för vettig prestanda.

2d) Man tillåter inte hårda länkar till bibliotek, bara filer

3d) Är inte helt säker på denna, men har för mig att "location independent file identifiers" gör det möjligt att flytta filen rent fysiks på serven men man kan låta klienten fortfarande "se" filen på sin ursprungliga plats

3e) fördel: skalar bättre då jobbet att hålla reda på aktiva sessioner läggs på klienten i stället för att belasta serven
nackdel: man måste alltid skicka med all information som beskriver den pågående sessionen, det ger ökad last på nätverket

3f) Är inte helt säker här heller. Men tror det betyder att filens namn inte är beroende på vart den ligger på en fysisk enhet. Jämför Windows där filen alltid ligger på <enhet>:/a/b/c.txt, medan man kan lägga den var som helst på UNIX <mount_point>/a/b/c.txt där <mount_point> kan vara "/", "/min/nya/fina/disk/", "/whatever/"

3g) AFS: har protokol för att kunna hålla en cache på klienten som är koherent med servern, NFS saknar ett sådan protokoll och kan därför inte cacha saker på klienten
AFS: använder sig av ACL (Access Control Lists), NFS använder det vanliga UNIX schemat läs/skriv/kör för användare/grupp/alla_andra. En ACL tillåter dig att t.ex. specificera "användare A och B får läsa, användare A får skriva, grupp X får läsa, användare C får INTE läsa, etc".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in