Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-06, 10:23
  #1
Medlem
BossesPizzerias avatar
Ja ungefär som rubriken jag har bara mobilt bredband och undrar om jag kan installera arch med det. Jag har två datorer och undrar om jag kan koppla ihop dom på nåt sätt?
Citera
2010-03-06, 12:02
  #2
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det finns väl vanlig installation, ej netinstaller.
Citera
2010-03-06, 12:15
  #3
Medlem
För netinstall; Det beror på om det finns drivrutiner till det trådlösa på skivan. Om det finns så kan du enkelt starta igång den trådlösa delen innan du startar installationen, och ansluta till det trådlösa nätverket med Wpa_supplicant (http://wiki.archlinux.org/index.php/Wpa_supplicant). Sedan väljer du bara att mottaga adress med DHCP eller sätta en statisk när du kommer det till steget för installationen.

Om det inte finns drivrutiner inbakat på installationscdn så blir det nog svårare. Det skulle väl säkert vara möjligt om du hade drivrutiner på något USB-minne och slängde in. Annars får du tanka den större .iso-filen där paketen redan finns med på cdn, då behöver du inget nätverk i huvudtaget (under installationen).
Citera
2010-03-06, 12:17
  #4
Medlem
BossesPizzerias avatar
Men om jag kör den vanliga installationen får man med x då och t.e.x gnome?
Citera
2010-03-06, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Men om jag kör den vanliga installationen får man med x då och t.e.x gnome?
Gnome kommer du endå inte få med... Arch bygger du upp själv
Citera
2010-03-06, 12:37
  #6
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acc3pt
Gnome kommer du endå inte få med... Arch bygger du upp själv
Jo de vet jag men, kan jag på något sätt få igång internet med mobily bredband utan fönsterhanterare?
Citera
2010-03-06, 13:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Jo de vet jag men, kan jag på något sätt få igång internet med mobily bredband utan fönsterhanterare?
Om det finns drivrutiner, ja. Installationscdn har verktyg för att sparka igång trådlöst.
Citera
2010-03-06, 14:12
  #8
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Om det finns drivrutiner, ja. Installationscdn har verktyg för att sparka igång trådlöst.
Hmm får väl ta och testa det då.
Citera
2010-03-06, 20:55
  #9
Medlem
mevems avatar
Tveksamt om du behöver drivrutiner som inte finns med i kärnan. Jag behövde det inte när jag installerade Arch Linux via mitt Huawei E1750. Modemet har ett inbyggt minne som står är default när man pluggar i det. Vad man behöver göra när man bootat upp från livecdn är att ändra till modem-mode. Jag gjorde det med usb_modeswitch. Sedan får man naturligtvis ringa upp ISP:n också, förslagsvis med wvdial.

Ta alltså med dessa program (med tillhörande dependencies) in i livemiljön, installera och kör. De kräver ej X.
__________________
Senast redigerad av mevem 2010-03-06 kl. 21:05.
Citera
2010-03-06, 21:58
  #10
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mevem
Tveksamt om du behöver drivrutiner som inte finns med i kärnan. Jag behövde det inte när jag installerade Arch Linux via mitt Huawei E1750. Modemet har ett inbyggt minne som står är default när man pluggar i det. Vad man behöver göra när man bootat upp från livecdn är att ändra till modem-mode. Jag gjorde det med usb_modeswitch. Sedan får man naturligtvis ringa upp ISP:n också, förslagsvis med wvdial.

Ta alltså med dessa program (med tillhörande dependencies) in i livemiljön, installera och kör. De kräver ej X.
Hmm men finns dom programmen med på corecdn eller får man peta in som själv?
Citera
2010-03-06, 22:08
  #11
Medlem
mevems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Hmm men finns dom programmen med på corecdn eller får man peta in som själv?
Corecdn har, som namnet antyder, bara [core]. wvdial finns i [extra] och usb_modeswitch finns i AUR.
Citera
2010-03-06, 22:20
  #12
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mevem
Corecdn har, som namnet antyder, bara [core]. wvdial finns i [extra] och usb_modeswitch finns i AUR.
Okej men hur gör jag lättast för att få med wvdial och usb_modeawitch på cdn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback