2010-03-06, 08:08
Medlem
Hej jag har använt protopicsalva som behandling mot min begynnande vitiligo. Jag har smörjt på i ca 4 dagar morgon och kväll men slutade för 2 dygn sen pga stora hettningar i ansiktet. Främst kring ögonen och på kindbenen. har nu haft hettningar i ansiktet i ca 3 dygn (2 av dem utan kontakt med protopic). Är det någon som har samma erfarenhet av detta? När jag söker på dessa besvär så får jag upp mycket om rosacea, men hoppas såklart att det inte är det också.

Det är inte bara huden som har varit i kontakt med krämen som är drabbad utan större områden på båda sidor ansiktet. :/ är jäkligt rädd just nu och stressad. Får inte möte med hudläkare än på ett tag.

tacksam för svar
Citera
2010-03-06, 08:44
Medlem
Pratbubblans avatar
Det står ju bland biverkningarna att det är vanliga symtom:

Citat:
Ungefär hälften av patienterna som använder Protopic upplever någon typ av hudirritation där de har använt salvan. En brännande känsla och klåda är mycket vanligt (> 10%). Dessa symtom är vanligen lätta till medelsvåra och försvinner normalt inom en vecka vid användning av Protopic. Andra vanliga biverkningar (> 1%) är rodnad, värmekänsla, smärta, ökad känslighet i huden (speciellt för värme och kyla), stickningar i huden, hudutslag, follikulit (inflammation eller infektion i hårsäckar) och herpesvirusinfectioner (t.ex. munsår, allmänna herpes simplex-infektioner). Rodnad i ansiktet och hudirritation efter att man druckit alkohol är också vanligt. Akne är en mindre vanlig biverkning. Även rosacea och rosacea-liknande dermatit har rapporterats. Efter behandling av barn och vuxna två gånger i veckan, har impetigo (hos barn) och infektioner vid applikationsstället (hos barn och vuxna) rapporterats.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Citera
2010-03-06, 13:07
Medlem
jo har ju såklart läst där, tänkte bara om någon annan har likanande upplevelse i första hand
Citera
2010-03-06, 16:19
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkrfreakkkk
jo har ju såklart läst där, tänkte bara om någon annan har likanande upplevelse i första hand

Uppenbarligen har ju många upplevt hudbesvär i form av värmekänsla och smärta när de använt salvan eftersom det är bland de vanligaste biverkningarna. Men visst - kanske ger det någon tröst eller något annat att höra att andra faktiskt haft de biverkningar som är vanliga att få.
Citera
2010-03-07, 20:15
Medlem
Tack för att du skriver bubblan mitt största mål med denna tråd är att veta om andra också fått denna hetta jag känner endast i ansiktet och inte bara på de ställen jag smort in mig. Jag har smört väldigt små områden i ansiktet och fått denna reaktion i typ hela ansiktet:/ då jag söker på mina symptom så är det det som liknar rosacea. Det står ju på packsedeln att det kan ge denna bieffekt. Skulle ju bli lagomt deprimerad om jag hade BÅDA dessa hudsjukdomarna. Vore därför trevligt att höra om någon annan fått dessa besvär efter kort användande av salvan och om de sedan gått över. Jag skriver ju mest detta för att kolla om någon kan skriva info som skulle kunna lugna mig lite. Är mycket rädd just nu. Tack igen pratbubblan för att du engagerat dig i mitt problem =)
Citera
2010-03-07, 21:39
Medlem
Pratbubblans avatar
Om jag säger så här - du får inte rosacea på bara 4 dagar.

Att du fått en reaktion i hela ansiktet kan bero på att du fått en inflammation/irritation i huden. Och då kan irritationen "sprida sig" i huden. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2010-03-10, 07:42
Medlem
Ok, ja det låter ju jäkligt skönt att du säger så faktiskt för jag vet inte vad som händer med mig :/ Nu är det 4:e dagen utan kräm och mitt ansikte håller på att brinna upp känns det som! Det är 10 dagar sen jag började smörja och 7 dagar sedan ansiktshettan kom. Det bränner som fan, speciellt på kvällen då man ska sova. Känner bara för att köra ner ansiktet i en ishink. Det känns lite skönare då man går ute i vinterkylan och det svalkar lite. Men inomhus är det hemskt. Jag tycker jag blir mer röd också. Hoppas det bara är något sjukt ryck som min kropp fått som lägger sig snart.

Jag har inga blåsor eller utslag ännu pga av detta. Huden ser rätt ok ut, bara det att den är rödflammig, samt lite torr pga av all hetta...

är tacksam för svaren jag fått hittills. Hoppas någon mer kan komma med tips på vad det kan vara.. Fick tid om några veckor hos hudläkare...
Citera
2010-03-10, 07:49
Medlem
Pratbubblans avatar
Men så där hemskt ska du ju inte behöva ha det Kontakta vårdcentralen - du måste ju få hjälp. Inte kan du vänta på hjälp i några veckor tills du ska träffa hudläkaren.
Citera
2010-11-07, 02:34
Medlem
j0h2ns avatar
Fick den förskriven för ett par veckor sen. Har haft problem med eksem sen barnsben, men på senare år har ansiktet blivit torrt och jävligt. Läkaren skrev ut en tub, och jag har kört morgon och kväll efter noggrann tvätt/dusch, och resultatet är enastående. Min hy har inte varit bättre på många år.

Ang den brännande känslan har jag fått det ett gäng gånger, men det bekommer mig inte. Föredrar defintivt brännandet framför ett konstant kliande, med lösa hudflagor och skit överallt.

Brukar ibland slarva med smörjningen annars, och kanske hoppa över morgon eller kväll. Nu när jag börjat med den här har jag ansträngt mig för att göra det noga två gånger om dagen, så det kan såklart ha påverkat.

Hur som helst är jag sjukt nöjd med salvan!
Citera
2011-05-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j0h2n
Fick den förskriven för ett par veckor sen. Har haft problem med eksem sen barnsben, men på senare år har ansiktet blivit torrt och jävligt. Läkaren skrev ut en tub, och jag har kört morgon och kväll efter noggrann tvätt/dusch, och resultatet är enastående. Min hy har inte varit bättre på många år.

Ang den brännande känslan har jag fått det ett gäng gånger, men det bekommer mig inte. Föredrar defintivt brännandet framför ett konstant kliande, med lösa hudflagor och skit överallt.

Brukar ibland slarva med smörjningen annars, och kanske hoppa över morgon eller kväll. Nu när jag börjat med den här har jag ansträngt mig för att göra det noga två gånger om dagen, så det kan såklart ha påverkat.

Hur som helst är jag sjukt nöjd med salvan!

Okej kul att det blivit bra för dig

Tänkte bara titta in här ett år senare och berätta att jag inte tar någon salva nu och att den där hettan la sig efter några veckor. Det var sjukt jobbigt då den höll på och det tärde på psyket mer än jag hade kunnat ana. Jag vet ännu inte vad allt det där berodde på men är väldigt glad att slippa det nu iaf Till alla er andra som får någon slags oförklarlig hetta i ansiktet så kan jag berätta att det blev bättre av träning och varma duschar konstigt nog Hoppas jag slipper skriva här igen *ta i trä*

ha det fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in