Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-06, 03:35
Medlem
Vilka webbdesignprogram finns det till mac? Laddade ner Dreamweaver men läste att det inte funkade till Intel Mac.

Har Apple något eget program för hemsidedesign? Jag gillar Pages, Numbers och Keynote bättre än Office.

EDIT: Hittade iWeb... Men inte riktigt nöjd med den. Vore bra om det finns något dreamweaver liknande.
Senast redigerad av jjdd 2010-03-06 kl. 03:48.
Citera
2010-03-06, 03:51
Medlem
raggarsvins avatar
Vet inte riktigt vad du söker för sorts program men jag använder Notepad++ när jag ska koda html och css (enkla hemsidor) i windows och i linux kör jag oftast vim. Dessa ska finnas för Mac tror jag: Vim, Emacs, Gedit, UltraEdit(kostar?). Dessa är program som liknar Notepad++ som finns till windows.
Citera
2010-03-06, 05:17
Medlem
Alla Macintoshdatorer är så vitt jag vet försedda med Intel-hårdvara, så att Dreamweaver inte skulle fungera på grund av det låter ytterst tveksamt (läs: befängt).
Citera
2010-03-06, 07:11
Medlem
Alla Adobe-program i CS-sviten (och såvitt jag vet samtliga andra också) stödjer Intel-macar sedan CS3, som kom i Mars 2007. Det är ju bara att kolla på Adobes sida, eller wikipedia, eller google.

Om man är ny på att göra hemsidor skulle jag rekommendera iWeb eller Rapidweaver. iWeb ingår till alla Macar, och är extremt lättanvänt men man har såklart också begränsad kontroll. Men ska man bara göra nåt snabbt utan fördefinierade önskemål (t.ex från kund) är det grymt bra. Otroligt enkelt att göra snygga sidor snabbt. Rapidweaver är lite kraftfullare, och kan just nu köpas med lite andra schysta program för webskapande på macheist.com för 20 USD. (Kostar eg 79 USD bara för RW, grymt bra deal alltså).

Annars finns ju Dreamweaver, och det är ju väldigt kompetent, men har också rätt hög inlärningströskel tycker jag. Kräver att man förstår CSS och lite HTML om man inte ska bli frustrerad som bara fan, att enbart använda GUI:t räcker bara en ganska kort bit.

I övrigt finns diverse texteditorer, såsom TextMate, Smultron, CSSEdit osv men jag tolkar det som att du inte bara vill koda utan även ha lite mer GUI-baserade funktioner.

Edit: Kan tillägga att det egentligen inte finns några program som inte funkar på Intel-macar, eftersom OS X kan köra PPC-program direkt även på en Intel-mac, dock med reducerad speed förstås. Tvärtom dock, dvs rena Intel-program på PPC-macar går inte.
Citera
2010-03-06, 13:38
Medlem
systems avatar
NVU
Gratis.
Citera
2010-03-06, 14:30
Medlem
Kirbyns avatar
Smultron och photoshop är dem bästa programmen för webbdesign, jag jobbar med både..

Smultron = notepad

Lär dig göra rätt ifrån början..
Citera
2010-03-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirbyn
Smultron och photoshop är dem bästa programmen för webbdesign, jag jobbar med både..

Smultron = notepad

Lär dig göra rätt ifrån början..

Coda är min favorit, har det mesta jag behöver plus lite till Man ska inte använda nån wysiwyg-editor, bättre att lära sig skriva koden själv
Citera
2010-03-06, 23:19
Medlem
Kirbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Coda är min favorit, har det mesta jag behöver plus lite till Man ska inte använda nån wysiwyg-editor, bättre att lära sig skriva koden själv

Skulle använda Coda om det kostade skortan och byxorna..

Själv kör jag med Smultron och Cyberduck, Open-Source och funkar prima!
Citera
2010-03-06, 23:25
Medlem
Citat:
Skulle använda Coda om det kostade skortan och byxorna..

Själv kör jag med Smultron och Cyberduck, Open-Source och funkar prima!

Smultron utvecklas väl inte längre? och cyberduck... usch vilken seg ftp-klient. Tycker det är smidigare med allt i samma program, då jag arbetar direkt mot webbservern och uppdaterar mina sidor live. Coda går att fildela sig till
Citera
2010-03-06, 23:54
Medlem
Kirbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Smultron utvecklas väl inte längre? och cyberduck... usch vilken seg ftp-klient. Tycker det är smidigare med allt i samma program, då jag arbetar direkt mot webbservern och uppdaterar mina sidor live. Coda går att fildela sig till

får kanske ta och testa Coda
Vet att det finns [K]'d eller va det heter.. men inte senaste versionen är det värt tro?

Btw så äter säkert Coda massa minne.. jag kör redan nästan 2GB Swap med PS igång och nån webbläsare! haha..

mer minne? jatack..
Citera
2010-03-07, 01:11
Medlem
Citat:
får kanske ta och testa Coda
Vet att det finns [K]'d eller va det heter.. men inte senaste versionen är det värt tro?

Btw så äter säkert Coda massa minne.. jag kör redan nästan 2GB Swap med PS igång och nån webbläsare! haha..

mer minne? jatack..

Coda använder 115mb i minne för mig nu.
Citera
2010-03-07, 01:43
Medlem
playadelsol123s avatar
Prøva iWeb. Riktigt grymt ær de!
Gå in på www.apple.com sen søker du bara på "iWeb"

Tillæg:Ouh sry, såg nyss att du prøvat iWeb
Citera
  • 1
  • 2