Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Jag har letat lite men inte hittat svar på detta. Jag tänkte nämligen för första gången prova på solarium. Undrar nu detta:
1. Är det farligt eller dåligt att blanda vanlig solning utomhus med solarium?
2. Det känns lite läskigt att lägga sig i ett solarium, så jag undrar hur "dörren" ser ut, som man stänger sig in med...är det nått med lås eller liknande? Tänk om man inte kan komma ut.
3. Jag vill helst sola naken, men vet inte om det är så man ska göra, man kanske bör behålla trosorna på?
4. Har hört att det finns olika produkter man kan smörja in sig efter eller innan för att få en bättre färg. Vad är då dessa för produkter?
5. Hur länge och ofta ska man sola för att bli ganska brun? Som att man vart en månad i Thailand.
6. Hur håller man reda på tiden, är det nån som går in och säger till en? Vore pinsamt om man låg naken då.
1. Det tror jag verkligen inte. Dock blir ju brännan antagligen mörkare på vissa partier eftersom jag antar att du inte kommer sola naken utomhus.
2. Det är vanligt lås, som på en toalett. På solariet jag använder så är det även ett hänglås man kan lägga på om man inte vill låsa med vanliga låset.
3. Jag brukar sola naken, dock kan det vara lätt att man bränner skinkorna. Därför är det bäst att behålla vanliga trosor på varannan gång. Själv använder jag bara string vardagligt så jag köpte mig ett par andra trosor som jag använder till solariet.
4. Ja det finns det. Det är olika krämer som man smörjer in sig med innan.
På solariet jag solar på finns det är köpa som i en läsk-automat eller hur man ska beskriva det. Man lägger i pengar och sen får man ut sin förpackning med krämen.
5. Om du inte solat mycket innan lär du börja med 10minuter och sen bygga på steg för steg.
Det tar ju givetvis längre tid då.
Men sen är det ju mycket från person till person hur mycket pigment man har.
6. När jag ska sola så går jag först in i rummet jag ska sola i, jag tvättar av det och sedan går jag ut och lägger i pengar.
Då ser man att solariet räknar ner från 2 minuter på en liten skärm.
Sen hör man ju när det går igång och sen hör man en röst som säger "Solningen börjar nu".
Och lite små korta anvisningar om man vill ha vattenstänk under tiden man solar, om man vill att det fläktar, ha radio på, osv... Denna kan man givetvis stänga av om man redan hört den.
När man legat den tid man betalat för så säger tillslut en röst "Solningen avslutat, tack för ditt besök". Lysrören i solariet slocknar och sen har man all tid i världen att klä på sig och torka av solariet.