2010-03-05, 15:15
Medlem
DrBums avatar
Kort fråga, dels osäkerhet men även okunsap.

Jag har en "komplett"-pc i delar. men jag funderar på om man måste jorda moderbordet genom dess skruvhål, vid fästning på tex en träskiva som då saknar ledningsförmåga.

Självklart är detta inga svårt att göra, men jag funderar på om det är ett "måste"..?

(märkte att det är felpost, mod kan flytta om han/hon/den det orkar)
Senast redigerad av DrBum 2010-03-05 kl. 15:38.
Citera
2010-03-10, 16:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2010-03-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Kort fråga, dels osäkerhet men även okunsap.

Jag har en "komplett"-pc i delar. men jag funderar på om man måste jorda moderbordet genom dess skruvhål, vid fästning på tex en träskiva som då saknar ledningsförmåga.

Självklart är detta inga svårt att göra, men jag funderar på om det är ett "måste"..?

(märkte att det är felpost, mod kan flytta om han/hon/den det orkar)

Alla delar kommer vara jordade i varandra.
Ska hela lådan vara i trä lär du inte ha ett chassi som kan leda ström ändå om det nu inte ska vara blött och ha färg som leder elektricitet.
Citera
2010-03-11, 11:14
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Lite osäker på vad du menar med att jorda moderkortet via en träskiva. Bara för att en träskiva har låg ledningsförmåga betyder inte att den är jordad. För att jorda något måste den ha kontakt med marken så att stömmen, som alltid tar vägen med minst motstånd, går ut där istället för någon annan stans.

När det gäller moderkortet så behöver inte det isoleras med än med skrivarna i chassit. Dessa skruvhål är isolerade och har inte kontakt med någon ledning i kortet. Då kortet är upphöjt från chassit med distanser under dessa isolerade hål har inte kortets ledningar och komponenter någon kontakt med några ledande element än de som de tillverkats för.

Eventuell jordning sker via PSU:n och sen genom en jordad kontakt i väggen.
Citera
2010-03-11, 11:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkeyeSwe
Lite osäker på vad du menar med att jorda moderkortet via en träskiva. Bara för att en träskiva har låg ledningsförmåga betyder inte att den är jordad. För att jorda något måste den ha kontakt med marken så att stömmen, som alltid tar vägen med minst motstånd, går ut där istället för någon annan stans.

När det gäller moderkortet så behöver inte det isoleras med än med skrivarna i chassit. Dessa skruvhål är isolerade och har inte kontakt med någon ledning i kortet. Då kortet är upphöjt från chassit med distanser under dessa isolerade hål har inte kortets ledningar och komponenter någon kontakt med några ledande element än de som de tillverkats för.

Eventuell jordning sker via PSU:n och sen genom en jordad kontakt i väggen.

Jag är ganska säker på att de pläterade skruvhålen för distanserna, är kopplade till jordplanet i moderkortet. chassiet är ju oxå kopplat till jorden då det är meningen att det ska skärma

Så om du inte tänkt ha ett metallhölje kring moderkortet, så lär det stråla en hel del (moderkort etc är konstruerade så att de behöver ett chassie för att klara strålningskraven (EMC)
Citera
2010-03-11, 15:00
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag är ganska säker på att de pläterade skruvhålen för distanserna, är kopplade till jordplanet i moderkortet. chassiet är ju oxå kopplat till jorden då det är meningen att det ska skärma

Är inte säker på att det är så. Tror snarare att mobon jordas via jordkablarna på 24pinnarskontakten. Men säker är jag inte eftersom jag bara är hobbyelektriker och så snart jag är säker på nått går det nog åt helvete.
Citera
2010-03-11, 19:23
Medlem
hembränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkeyeSwe
Är inte säker på att det är så. Tror snarare att mobon jordas via jordkablarna på 24pinnarskontakten. Men säker är jag inte eftersom jag bara är hobbyelektriker och så snart jag är säker på nått går det nog åt helvete.

Moderkortet sitter på distanser just därför att det inte ska jorda i chassit. Och ja, moderkortets jordkabel sitter på 24-pinnarskontakten som kommer från nätaggregatet.
Citera
2010-03-11, 20:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Moderkortet sitter på distanser just därför att det inte ska jorda i chassit. Och ja, moderkortets jordkabel sitter på 24-pinnarskontakten som kommer från nätaggregatet.

Anledningen till att moderkortet sitter på distanser, är att ben på lödda komponenter och kontakter inte ska slå i metallen i lådan och kortsluta dessa komponenter'

Om någon ska övertyga mig om något annat så får denna ha mätt om metallen vid skruvararna är förbunden med jord eller vara en person som konstruerar moderkort.

(Tills någon sådan person skriver här, så är ett gott råd att ni litar på mina svar)

Givetvis så är GND (jorden) oxå ansluten via sladdarna från nätagget

Man måste alltid ha en sluten slinga för strömmen för att det ska fungera - alltså både fram och återledare
Senast redigerad av Enydrion 2010-03-11 kl. 20:28.
Citera
2010-03-11, 20:33
Medlem
kklasens avatar
Skruvhålen i moderkortet är jord, men som föregående talare sa. Så kopplas allt vi sladdar, där alla svarta är jord. Så du kan montera moderkortet på trä eller ha det liggandes icke fastskruvat utan problem.

I regel så är allt ström-förande material i datorn kopplade till jord.

Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Moderkortet sitter på distanser just därför att det inte ska jorda i chassit.
Distanserna är gjorda i ett ström-förande material och är till för att skapa en extra jord till chassi (men icke nödvändig sådan). Huvudsaken med dem är som sagts, att höja upp moderkortet så lödpunkterna under det inte kortsluts mot jord. Precis som i vilken annan apparat som helst, som är av ström-förande material.
Senast redigerad av kklasen 2010-03-11 kl. 20:37.
Citera
2010-03-11, 22:10
Medlem
Du behöver inte jorda moderkortet, allt jordas via psu och 24pins kontakten! Alla som någonsin tyckte det var coolt ( ) med ett plexiglas chassi vet detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in