Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Köpte en External IDE Disk Enclosure (2,5) märke Plexgear. Hade en disk på 20GB som jag använt i en gammal bärbar dator innan. Dock när datorn paja tänkte jag att använda disken som en extern disk istället.
Men efter att jag kopplat in allt och börjar föra över en fil på 7GB så står tiden på 2 timmar och 15 min på PCn och 3timmar på Macen. Hur kan det ta så lång tid?
När jag använder vanliga USB minnen så tar 5GB ca13min på min PC med USB1.1 och 4 min på min Mac med 2.0.
När jag använt hårddisken i den bärbara dator som av innan så har den fungerat väldigt bra. Den har varit snabb och installationen av bl.a. XP har tagit 35 min. Vilket har varit normalt. Så därför tycker jag inte det kan vara fel på min disk.
På Plexgear lådan står att den ska ha USB hi-speed (dvs 2.0) men varför blir det då så segt?
Det skulle kunna vara bryggan i kabinettet som fungerar dåligt. Något annat som jag skulle kunna tänka mig vara problemet är att du skulle kunna ha formaterat hårddisken med olämplig storlek på blocken. Jag vet att vissa tredjepartsformateringsprogram formaterar med en blockstorlek som inte stöds till fullo av operativsystemet.