2010-03-05, 08:11
Medlem
Adam87s avatar
Då det fortfarande kommer upp frågor om virus och Mac tänkte jag att jag skulle dra en ordentlig koll över det hela. Via jobbet har jag fått reda på att F-secure håller på att utveckla en version för Mac som är tänkt att komma framåt hösten. Via F-secures hemsida lyckades jag hitta en beta-test av programmet och jag sitter just nu och genomsöker datorn efter fuffens.

Tanken är att när datorn är genomsökt presentera resultatet.

Tilläggas bör att jag inte har haft något som helst skydd på datorn innan, mer än Macbooken själv. Brandväggen i routern är avstängd och Onyx (är väl någon typ av skydd?) har aldrig varit installerat. Datorn har jag haft i 2 år och den kör för närvarande på Snow leopard som jag införskaffade strax efter att det släpptes.

Jag väntar nu spänt på att genomsökningen ska bli färdig.....
Citera
2010-03-05, 08:32
Medlem
Adam87s avatar
Och nu var det färdigt.
Om man tittar lite extra på resultatet av scanningen så kan man ju fråga sig varför man utvecklar en version för Mac över huvud taget.
Citera
2010-03-05, 08:46
Medlem
Lobunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Och nu var det färdigt.
Om man tittar lite extra på resultatet av scanningen så kan man ju fråga sig varför man utvecklar en version för Mac över huvud taget.

Med Macens ökande popularitet blir den mer och mer intressant för malwareskaparna. Just nu är Macen inte intressant. Stora pengar finns där det finns miljarder användare, inte där det finns flera tusan. (siffrorna är inte relevanta, detta är bara ett exempel).

OCh nej, att OSX ska vara säkrare än , t.ex Windows 7 är än myt, vilket har nu bevisats 2 år i rad i Pwn2Own tävlingen (http://meinit.nl/pwn2own-contest-results) då Macen har alltid fallit först.

Ändå kan du vara lugn. Det kan ta minst 10 år för Mac att gå över 8% av alla desktop (om detta någonsin händer).
Senast redigerad av Lobuno 2010-03-05 kl. 09:04.
Citera
2010-03-05, 10:40
Medlem
torrenttobbes avatar
Jo man har hört det i ett par år nu
Varför skapar ingen ett virus till os x? Skulle ju bli ganska stor grej av det hela, jag surfar lugnt vidare utan brandvägg/antivirus osv osv.
Citera
2010-03-05, 10:52
Medlem
Lobunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Jo man har hört det i ett par år nu
Varför skapar ingen ett virus till os x? Skulle ju bli ganska stor grej av det hela, jag surfar lugnt vidare utan brandvägg/antivirus osv osv.

Om jag skulle skapa malware, varför skulle jag skapa det för Mac? Om jag släpper ut en worm, vad är det för sannolikhet att den sprids från min dator till en Windows maskin? Jo, 98% sannolikhet att första dator den hittar i mitt nätverk är just en Windows maskin. Skulle jag skriva en mask till OSX skulle det dö ut direkt. I mitt nätverk finns inte en enda mac. Om jag skulle skriva ett program för att stjäla bankkontouppgifter, varför skulle jag skriva det till mac om jag, med samma arbete kan nå miljoner människor på en gång genom att skriva skapa den i PE format? Det kallas critical mass och det är samma princip som orsakar att, efter en viss massa är det möjligt att orsaka en kedjereaktion i uran, men under den massa, dör processen ut.

Lämnar diskussionen. Att diskutera säkerhet i ett MacForum är som att förneka Jesus i kyrkan.

BTW förra årets pwn2own var ännu värre för OSX: maskinen blev pwned eter några sekunder:

http://www.guardian.co.uk/technology...le-pwned-again
Senast redigerad av Lobuno 2010-03-05 kl. 10:55.
Citera
2010-03-05, 16:56
Medlem
Glockens avatar
dubbel...
Senast redigerad av Glocken 2010-03-05 kl. 16:58.
Citera
2010-03-05, 16:57
Medlem
Glockens avatar
Lite ot, men Onyx ger väl inget skydd. Det är väl ett program för att ändra gömda inställningar?
Citera
2010-03-06, 09:29
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobuno
Om jag skulle skapa malware, varför skulle jag skapa det för Mac? Om jag släpper ut en worm, vad är det för sannolikhet att den sprids från min dator till en Windows maskin? Jo, 98% sannolikhet att första dator den hittar i mitt nätverk är just en Windows maskin. Skulle jag skriva en mask till OSX skulle det dö ut direkt. I mitt nätverk finns inte en enda mac. Om jag skulle skriva ett program för att stjäla bankkontouppgifter, varför skulle jag skriva det till mac om jag, med samma arbete kan nå miljoner människor på en gång genom att skriva skapa den i PE format? Det kallas critical mass och det är samma princip som orsakar att, efter en viss massa är det möjligt att orsaka en kedjereaktion i uran, men under den massa, dör processen ut.

Lämnar diskussionen. Att diskutera säkerhet i ett MacForum är som att förneka Jesus i kyrkan.

BTW förra årets pwn2own var ännu värre för OSX: maskinen blev pwned eter några sekunder:

http://www.guardian.co.uk/technology...le-pwned-again

bra lämna den.Eftersom den här diskussionen handlar om virus, eller hur?
Men sålänge os x har en liten marknadsdel så är det ju lugnt? Då verkar vi ju vara överens du och jag Man kan alltså surfa lugnt med mac utan någon form av virusskydd eftersom det inte finns några virus helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in