2010-03-05, 08:05
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Trodde inte jag skulle behöva ställa den här frågan, men min vapengarderob växer
så det knackar på grund av att jag kompletterat upp jägargarderoben samt utökat pistolskyttet.
Till det kommer sportskytte med gevär som jag inte kan/får använda för jakt.

Jag har nu ett Norlyx HL-6 http://www.norlyx.se/se/vapenskap.html bultat i golv och vägg, samt med blyvikter.

Hur många vapen och vad för sorts vapen får jag ha i det skåpet innan det är dags för ett nytt?
Citera
2010-03-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Trodde inte jag skulle behöva ställa den här frågan, men min vapengarderob växer
så det knackar på grund av att jag kompletterat upp jägargarderoben samt utökat pistolskyttet.
Till det kommer sportskytte med gevär som jag inte kan/får använda för jakt.

Jag har nu ett Norlyx HL-6 http://www.norlyx.se/se/vapenskap.html bultat i golv och vägg, samt med blyvikter.

Hur många vapen och vad för sorts vapen får jag ha i det skåpet innan det är dags för ett nytt?

Visst räknar dom poäng?

1 poäng för bössa och 2 för enhandsvapen. Inte mer än 20 p i ett skåp om jag har fattat det rätt.

.
Citera
2010-03-05, 09:15
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag har också hört talas om poängräkning, men aldrig förstått hur det fungerar och hur reglerna ser ut.
Citera
2010-03-05, 09:46
Medlem
svengörans avatar
I ett sådant skåp du har så är max 20 poäng tillåtet
Så det är bara att lägga ihop dina poäng.

Pistol = 2 poäng
Gevär = 1 poäng

Har du 2st såna Norlyx skåp så räknas det som totalt 20st poäng dvs du plussar ihop poängen på vapnen i båda skåpen och det får inte överstiga totalt 20p. Poängen räknas per hushåll så är ditt skåp fullt får du inte köpa ett likadant skåp och fylla det också.

Köper du däremot ett Grade 3 klassat skåp så får du ha 40 poäng i det, Väger det under 1000kg ska det vara bultat.

Blandningen av pistoler och gevär får du ha som du vill så i ett 20p skåp kan du ha 20st gevär eller 10st pistoler eller 10st gevär och 5st pistoler, Det viktiga är att totalsumman av poängen inte är mer än 20p.
Senast redigerad av svengöran 2010-03-05 kl. 09:52.
Citera
2010-03-05, 09:50
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Pistol = 1 poäng
Gevär = 2 poäng

Jag trodde det var tvärtom?

Och är det verkligen under 1000 kg = bultat?

Det är väl 150 kg som gäller?
Citera
2010-03-05, 09:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag trodde det var tvärtom?

Och är det verkligen under 1000 kg = bultat?

Det är väl 150 kg som gäller?

Jag skrev fel på poängen ändrade det nu.

Det är 150kg som gäller på ett vanligt 20p skåp för att det inte ska behöva vara bultat, Väger det under 150kg så måste det vara bultat.

Ja ett Grade 3 40p skåp måste vara bultat om det väger under 1000kg, Det finns några Grade 3 som väger runt 800kg men dom flesta väger över 1000kg.
Senast redigerad av svengöran 2010-03-05 kl. 09:57.
Citera
2010-03-05, 13:40
Medlem
Citat:
I ett sådant skåp du har så är max 20 poäng tillåtet
Så det är bara att lägga ihop dina poäng.

Pistol = 2 poäng
Gevär = 1 poäng

Har du 2st såna Norlyx skåp så räknas det som totalt 20st poäng dvs du plussar ihop poängen på vapnen i båda skåpen och det får inte överstiga totalt 20p. Poängen räknas per hushåll så är ditt skåp fullt får du inte köpa ett likadant skåp och fylla det också.

Köper du däremot ett Grade 3 klassat skåp så får du ha 40 poäng i det, Väger det under 1000kg ska det vara bultat.

Blandningen av pistoler och gevär får du ha som du vill så i ett 20p skåp kan du ha 20st gevär eller 10st pistoler eller 10st gevär och 5st pistoler, Det viktiga är att totalsumman av poängen inte är mer än 20p.

Sen uppstår en tolkningsfråga. En del hävdar att man kan ha två skåp med 20 poäng i varje och en del att man maximalt får ha 20 poäng hemma utan att börja installera larm och liknande.

Som vanligt tolkar tillståndsenheterna i olika distrikt det på sitt lilla vis!

Är det någon som kan hitta en länk till vad som gäller?

.
Citera
2010-03-05, 23:09
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Sen uppstår en tolkningsfråga. En del hävdar att man kan ha två skåp med 20 poäng i varje och en del att man maximalt får ha 20 poäng hemma utan att börja installera larm och liknande.

Som vanligt tolkar tillståndsenheterna i olika distrikt det på sitt lilla vis!

Är det någon som kan hitta en länk till vad som gäller?

.

Jag vet att i Stockholm och Göteborg så tolkar man det så att det är 20 poäng som gäller totalt för hushållet om man inte har ett Grade 3 40p skåp.
Citera
2010-03-06, 07:17
Medlem
Citat:
Jag vet att i Stockholm och Göteborg så tolkar man det så att det är 20 poäng som gäller totalt för hushållet om man inte har ett Grade 3 40p skåp.

Det här hittar jag på SVF:s sidor. Begär att få det skriftligt med vilken lag dom stöder det på.

"På sina håll försöker man intala vapenägaren att eftersom han "har mer än 20 poäng" måste han sälja av vapen "för man får inte ha mer än 20 poäng i bostad".

Detta är en ren osanning som tyvärr som regel framförs muntligt per telefon och som ingen av dessa polismyndigheter har bekräftat skriftligen med hänvisning till lagrum. (Redan detta visar ju att det är något lurt med det hela ...) Många gånger har polisens icke lagstödda begäran lett till att en vapenägare brådstörtat sålt av vapen, med rejäl förlust som följd. Och eftersom han inte har något skriftligt krav från polismyndigheten kan han inte göra något.

Vi ska hålla i minnet att det inte finns någon lagparagraf som säger att man bara får ha max 20 poäng i sin bostad. Fram till årsskiftet 2003/2004 var det en allmän regel att när man fick mer än 20 poäng krävde polismyndigheten att man skaffade ännu ett godkänt säkerhetsskåp. Många vapenägare har därför både 2, 3 eller 4 sådana skåp, totalt sett en rejäl investering."

http://www.vapenagaren.se/vbl-0702/mer.htm

http://www.vapenagaren.se/

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in