Som rubriken lyder är jag nyfiken på vilket redigeringsprogram är mest lämpligt, för någon som inte är helt tappad bakom flötet när det kommer till format & redigering men saknar erfarenhet med tyngre program.
Saker programmet bör kunna göra:
* Specialeffekter
* Flera ljudspår
* Fläta ihop videofiler
Programmet ska gärna vara lättanvänt men med rum att utvecklas.
Har kollat på de vanligaste tex. Adobe Premiere, Sony Vegas, Pinnacle etc men det står lite dåligt om deras egenskaper rent funktionsmässigt.
Alltså, jag använder sony vegas, och i det kan man åtminstone göra allt det du listar upp. Och lite till . Men till nybörjare finns det enkla tutorials som är lätt att hänga med i inbyggda i programmet.
Jag undervisar i Adobe Premiere Pro och det är både lätt att använda och tillräckligt bra för att kunna göra mer avancerad klippning i. Det du efterfrågar löser Premiere Pro utan problem. Vegas funkar också fint men vilket du väljer av dessa är en smaksak och en kostnadsfråga. Plocka hem en demo av varje och testa.
Använder du Mac kan jag rekommendera Final Cut Pro, det är ett mycket kompetent program.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!