• 1
  • 2
2004-03-07, 19:32
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag arbetar just nu som musiklärare på högstadiet. Vi är två lärare på musiklektionerna och ingen av oss är utbildad. Har ni några roliga, fantasifulla tips om vad man skulle kunna fylla lektionerna med? Jag har kollat runt lite på internet men inte hittat särskilt mycket så jag tänkte att jag skulle vända mig till er.
Citera
2004-03-07, 20:03
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Du kan ju lära ut dom noter eller lära dom grunderna i gitarr eller valfritt instrument (dvs om du är särker på det då)..

Annars kan ju du ordna en tävling (där inga vinner så det blir rättvist) då man fungera att man har musik i bakrunden sedan skall man sjunga (valfritt) vad som helst..

Eller funkar kanske ( men jag själv anser att det är dödens tråkigt men säger det likförbannat) fixa olika lag (jämna) och sätter på musik så skall du ställa frågor om tex. vad heter låten eller vem/vilka sjunger/spelar..
Osv osv osv...

Kan det vara någonting?
Citera
2004-03-07, 20:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kribil
Du kan ju lära ut dom noter eller lära dom grunderna i gitarr eller valfritt instrument (dvs om du är särker på det då)..

Annars kan ju du ordna en tävling (där inga vinner så det blir rättvist) då man fungera att man har musik i bakrunden sedan skall man sjunga (valfritt) vad som helst..

Eller funkar kanske ( men jag själv anser att det är dödens tråkigt men säger det likförbannat) fixa olika lag (jämna) och sätter på musik så skall du ställa frågor om tex. vad heter låten eller vem/vilka sjunger/spelar..
Osv osv osv...

Kan det vara någonting?

Tack för tipsen. Det sista tipset du gav har vi redan haft. Någon sort variant på "Så ska det låta". Förra veckan sjöng vi några populära låtar och veckan innan det kollade vi på film. Det känns som det största problemet är att med en klass på 25-30 elever så känns det nästan omöjligt att organisera någon sorts ensemblespel. Men det ska vi kunna fixa på något sätt. Min kollega har även haft dessa elever i höstas och då har gått igenom ett antal moment så det känns som det börjar att sina nu så här på vårkanten.
Citera
2004-03-07, 20:40
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Om du (ni) anser att dom är tillräckligt mogna kan ju ni göra så att dom skapar ett band (kanske inte gå hem hos alla men endel musikintresserade?)
Så får dom öva på vissa låtar (dvs göra covers) sedan kanske göra tre eller fyra låtar själv...

(svårt att ge betyg på det dock)

Men en tanke..
Citera
2004-03-07, 20:56
Medlem
unh0lys avatar
När jag gick på högstadiet vilket känns som tusen år sedan höll vi på och spelade mycket själva till inspelade komp och liknande.
tex att lärarn har valt ut ett par kända låtar som den har spelat in grund kompet och ev melodi till
och att några får spela instrumenten till det (alltid enkla låtar typ 3 akord)
vi hade i och för sig rättså bra utrustning på skolan vad det gällde instrument så att en fick spela trummor, 2 elgitarrer en bas och ett gäng akustiska gitarrer. de som inte spelade något fick nöja sig med att bara sjunga.

Vi gick även igenom musiken i olika stilar tidsmässigt... tex första lektionen var det 50 tal och lite allmänbildande kunskap om hur den musiken lät med influenser osv. sedan att vi lyssnad på några låtar och att vi spelade och sjöng en låt från den tiden. Lektionen efter -60 tal osv.

Jag gillade det upplägget när det blandades friskt mellan teori och praktik och kunskap om musik.

Kanske kan vara något att ta vara ?
Citera
2004-03-08, 07:43
Medlem
Ett tips är att försöka dela upp klassen på hälften - åtminstone vid sång eller ensemblespel! Skicka ut ena hälften, låt de jobba med stenciler (så får ni in lite musikhistoria också) och byt efter halva tiden - alternativt nästa lektionstillfälle. En upptäckt som ni kommer att göra är att både killar och tjejer tjänar på att ha undervisning åtskilda! Killar i högstadieålder sjunger inte gärna om det sitter tjejer i samma rum...och inte tjejer heller.
Ni kan också dela in en klass i fyra-fem grupper, ge varje grupp ett ackord att lära sig, på det viset kan ni också ta er igenom lite svårare låtar än de vanliga treackordarna!
Citera
2004-03-08, 12:06
Medlem
taggtråds avatar
Dela in dom i mindre grupper och låt dom göra egna låtar, eller spela covers, om dom hellre vill det. I varje klass brukar det finnas tillräckligt många musikintresserade för att varje grupp ska kunna minst en instrumentkunnig person i varje grupp. Det gjorde min musiklärare på högstadiet, och det tyckte jag var svinkul.
Citera
2004-03-08, 12:21
Medlem
Blizzs avatar
Det svåra är ju att fånga upp de ointresserade och har man en klass på 35-30 pers så blir det som sagt svårt..

Jag jaobbade som Mu-lärare för ett par år sen (om än med mindre klasser) och en grej jag provade var att dela upp klassen i två där ena halvan fick skriva en melodi enligt principen att elev 1 skrev ner 3 noter på ett notblad , nästa elev 3 och så vidare..
Sen tog jag och redigerade melodin så den blev begriplig och satte harmisar till varefter den andra halvan av klassen fick skriva en text..
Till sist så proddade jag upp låten och alla fick sjunga sin melodi/text..
Kan lova att även de elever som "bara gillar trumma" gick igång på det..
Citera
2004-03-08, 16:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Tack för alla tips och idéer. Jag ska begrunda dessa.
Citera
2004-03-08, 21:45
Medlem
diskodiks avatar
Eller en idé som faktiskt gick hem när jag gick i högstadiet; spela raga (indisk raga alltså). Det var skitkul och även de som av olika anledningar inte var speciellt intresserade eller kunniga kunde vara med...

Och garanterat flummigt och mysigt.
Citera
2004-03-08, 22:04
Medlem
Agent Coopers avatar
Roligast när man själv fick ta med en låt av favorit gruppen! <Sedan hålla ett mindre föredrag om detta!
Citera
2004-03-11, 00:07
Medlem
antuks avatar
En bra sak är att spela upp moderna låtar som lånat från klassiska verk och visa på inspiration osv.
Vet att Magnus Uggla lånat mycket från klassiska verk, kan bli många aha upplevelser.

Köp in ett par didgeridooer, det låter ofantligt kul när man försöker få ljud i dom och ingen lyckas första gången.
Men efter ett tag får man snitts och kan tuta lite! =o)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in