Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-04, 18:19
Medlem
Tjenare!
Finns det nåt program som gör det möjligt att flytta samtliga filer som ligger på C:/ till en ny mapp(undermapp) på C:/ så att alla dokument osv ligger kvar vid installation av nytt operativsystem?
Det är XP jag har och vill installera om igen, för att jag nu har en engelsk version av XP. I nuläget går ju inga filer att varken flytta eller kopiera?

Likt den funktion man kan göra när man installerar Windows 7 på nytt, att flytta en gammal installation till en undermapp på C:/ som döptes till Windows.old. Så att man enkelt kunde nå kvarglömda dokument och filer från den gamla installationen trots att man bara använde nya installationen (dvs Win7)?

Även en till grej, vart kan man få tag på en version av XP SP3 Home Edition där man kan använda en gammal licens? Så man slipper patcha, eller använda fejk och undvika WGA vid varje uppdatering... Alltså så att man kan verifiera genom att använda koden från lappen på datorn?

tack
Citera
2010-03-04, 18:28
Bannlyst
Även om du sparar över alla dina installerade program någon annan stans, installerar ett nytt operativsystem och sedan för över alla programmen till ditt nya operativsystemet så kommer de flesta programmen att krångla som sjutton eller inte fungera över huvud taget.

När man installerar program så registreras nycklar i operativsystemet, kopplade till de olika programmen, som helt enkelt krävs för att de flesta program ska fungera. Så om du då tar bort ditt nuvarande operativsystem och installerar ett nytt så försvinner alla de nödvändiga nycklarna.
Citera
2010-03-04, 21:31
Medlem
Jo, jag vet det. Men jag vill ha gamla dokument t.ex. tillgängliga med ett par knapptryck, och även möjlighet att se vilka program jag har haft installerade, så jag kan installera de på nytt om det behövs.
Så att det ligger kvar och man kan ta bort det gamla lite då och då, när man är säker på att man har allt. Även om det inte ens går att boota med det gamla systemet.

Ifall man installerar nya windows i en annan mapp på C i dagsläget, så blir det ett virrvarr av saker som ligger och man kan knappt rensa eftersom man är osäker ifall det innehåller filer till nya eller gamla operatvisystemet...
Troligtvis är förklaringen inte hundra, hoppas ni förstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in