• 1
  • 2
2010-03-04, 17:16
Medlem
MRs avatar
Har förut vetat vad det heter, men nu har jag glömt bort det.
Iallafall, så undrar jag om någon vet hur man gör liknande bilder som denna

http://img10.imageshack.us/img10/2717/maximuswl.jpg

Behöver kunna göra liknande eftersom jag tänker importera in till After Effects och sedan köra horizon plugin som böjer bilden så man kan föra runt med kamera, så det blir som 3D.

Men jag har problem om att veta hur jag ska göra min egna bild.
Har en systemkamera och ett billigt stativ, vad mer bör jag ha? Någon tutorial på om hur man fotograferar det på lättaste och bästa sätt?

Sedan, behöver jag också veta hur jag fixar till bilden.
Kommer ihåg att jag förut hittade programvaror där man drar in kanske 2 bilder och lyckas stoppa ihop dem ganska simpelt och kunna spara det.
Men programmet kostade och verkade inte just då hitta någon piratkopia av det.

Så om någon kunde vara schysst och säga något namn på programvaran som kan vara värt att skaffa in eller skicka länk vore bra.
Citera
2010-03-04, 17:17
Medlem
HOFFMAESTROs avatar
Det heter nog Panorama, inte helt 100.
Citera
2010-03-04, 17:27
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOFFMAESTRO
Det heter nog Panorama, inte helt 100.
Tror också det är panorama, altså du tar en bild till vänster och tar bilder hela vägen till höger och sätter ihop dessa efter varandra så får du en helbild. Typ.
Citera
2010-03-04, 17:29
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Tror också det är panorama, altså du tar en bild till vänster och tar bilder hela vägen till höger och sätter ihop dessa efter varandra så får du en helbild. Typ.
Aha ok, men man måste ju också göra på något sätt när och efter man stoppat ihop dem.
Något program ska kunna göra det.

Ska börja googla lite snart, om någon vet redan någon bra tutorial eller någon sida som kan vara mkt till hjälp så länka gärna.
Citera
2010-03-04, 17:30
Medlem
WelcomeToSkyValleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Har förut vetat vad det heter, men nu har jag glömt bort det.
Iallafall, så undrar jag om någon vet hur man gör liknande bilder som denna

http://img10.imageshack.us/img10/2717/maximuswl.jpg

Behöver kunna göra liknande eftersom jag tänker importera in till After Effects och sedan köra horizon plugin som böjer bilden så man kan föra runt med kamera, så det blir som 3D.

Men jag har problem om att veta hur jag ska göra min egna bild.
Har en systemkamera och ett billigt stativ, vad mer bör jag ha? Någon tutorial på om hur man fotograferar det på lättaste och bästa sätt?

Sedan, behöver jag också veta hur jag fixar till bilden.
Kommer ihåg att jag förut hittade programvaror där man drar in kanske 2 bilder och lyckas stoppa ihop dem ganska simpelt och kunna spara det.
Men programmet kostade och verkade inte just då hitta någon piratkopia av det.

Så om någon kunde vara schysst och säga något namn på programvaran som kan vara värt att skaffa in eller skicka länk vore bra.
Ja det är panorama, http://img10.imageshack.us/img10/2717/maximuswl.jpg 3 bilder i en kan man säga.
Citera
2010-03-04, 17:32
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WelcomeToSkyValley
Ja det är panorama, http://img10.imageshack.us/img10/2717/maximuswl.jpg 3 bilder i en kan man säga.
Behöver väl inte bara vara tre bilder?
Citera
2010-03-04, 17:32
Medlem
Brunnsparkens avatar
Man ser några ljusa partier, det är troligtvis där man satt ihop bilderna till en. I detta fallet är det tre bilder.
Citera
2010-03-04, 17:34
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Behöver väl inte bara vara tre bilder?
Självklart kan du ha fler beroende på vilken rotation du vill ha. Med 360 graders rotation behöver du fler bilder ju, enligt exemplet i länken så ser det ut att vara ca 180 graders vy.
Citera
2010-03-04, 17:48
Medlem
jonasgrillars avatar
Photoshop är den enda programvara du behöver för att sätta ihop flera bilder till en panoramabild.
Citera
2010-03-04, 17:50
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasgrillar
Photoshop är den enda programvara du behöver för att sätta ihop flera bilder till en panoramabild.
Hur isåfall?

Hittade en tutorial
http://www.youtube.com/watch?v=Wgc844QlRcM

Men verkar väldigt lätt för han att få bilderna så exakta? Helt utan stativ osv..
Citera
2010-03-04, 18:12
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Det där panoramat ser ut att vara gjort med helautomatik på kameran. Då blir delbilderna olika exponerade om inte ljusförhållandena är exakt lika över hela vyn. Ska man ta riktigt bra panoraman, måste man exponera likadant över hela. Använd manuella inställningar eller mät i förväg på ett ställe i vyn och lås inställningarna.
Citera
2010-03-04, 18:26
Medlem
justsome1s avatar
Photoshop har ett hel automatiskt script(blir dock inte perfekt, men med mindre korrigeringar ser det skit bra ut) för att sätta ihop bilder som är tagna i panorama/bilder som hör ihop. Leta lite i photoshop, orkar inte kolla upp det åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in