2010-03-03, 20:31
Medlem
Hej, har en fråga jag hitintills inte lyckats få något begripligt svar på:

Tiden i ljusets hastighet antas stå stilla. Således borde en foton kunna röra sig en oändligt lång distans på 0 tid - med andra ord oändligt snabbt. Givetvis är inte detta fallet då ljuset färdas i 300 000 km/s, det tar även 8 minuter för ljuset från solen att nå jordens yta. Men för att nu hålla sig till teorin: om samma foton kan infinna sig på ett oändligt avstånd inom exakt samma tidsram ( 0 tid ), innebär detta att samma foton kan infinna sig på ett oändligt antal ställen samma sekund den skapas.

Skulle vara tacksam för en begriplig förklaring i denna paradox
Citera
2010-03-03, 20:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtra

Tiden i ljusets hastighet antas stå stilla. Således borde en foton kunna röra sig en oändligt lång distans på 0 tid - med andra ord oändligt snabbt. Givetvis är inte detta fallet då ljuset färdas i 300 000 km/s, det tar även 8 minuter för ljuset från solen att nå jordens yta. Men för att nu hålla sig till teorin: om samma foton kan infinna sig på ett oändligt avstånd inom exakt samma tidsram ( 0 tid ), innebär detta att samma foton kan infinna sig på ett oändligt antal ställen samma sekund den skapas.

Om fotonen skulle kunna uppleva tid, skulle fotonen mycket riktigt uppleva att tiden står still. Men för en betraktare fungerar det annorlunda. Betraktaren upplever ju att fotonen rör sig, samt att tid förflyter.

Du måste alltså skilja på den upplevda tiden för den/det som förflyttar sig, och den som betraktar förflyttningen utan att röra sig särskilt snabbt.
Citera
2010-03-03, 21:07
Medlem
Ett problem för en foton är att den får lite svårt att uppfatta vissa saker... Från dennes synvinkel så borde all materia färdas i ljusets hastighet. Dessutom upplever den det som att tiden för andra referenssystem står stilla.

Mest irriterande måste vara att den inte heller kan uppfatta någon som helst utsträckning i rummet.. Livet är inte lätt som foton.
Citera
2010-03-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinslaughterer
Mest irriterande måste vara att den inte heller kan uppfatta någon som helst utsträckning i rummet.. Livet är inte lätt som foton.

Vad menas med "ingen utsträckning i rummet" (är samhällare och inte speciellt insatt i ämnet så jag ursäktar min dåliga insikt xD)?

tack för svaren, första gången jag iallafall begriper det halvt XD
Citera
2010-03-03, 22:44
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Vad menas med "ingen utsträckning i rummet" (är samhällare och inte speciellt insatt i ämnet så jag ursäktar min dåliga insikt xD)?

Den har helt enkelt ingen utsträckning. Ingen längd. Den är inte ens 1/oändligheten meter lång.
Citera
2010-03-03, 22:59
Medlem
Citat:

Längdkontraktionen L' = L sqrt(1-v^2/c^2) (Längden blir kortare, vid v=c är längden 0) gäller precis som det gör när det gäller tidsdilation.
T' = T sqrt(1-v^2/c^2) (Klockan går en "kortare" tid framåt)
Föremål som rör sig snabbt kommer alltså att krympa i längd för observatören.
Eftersom ljusets hastighet alltid skiljer sig med sisådär ljusets hastighet från något med materia kommer alltså all materia att få ganska liten utsräckning. Förövrigt kommer den observerade massan att öka mot oändligheten enligt m' = m/sqrt(1-v^2/c^2).

Kanske saknar jag empati, men att leva sig in i fotonens vardag verkar lite svårt...
Citera
2010-03-03, 23:04
Medlem
prezets avatar
Vi kan skicka en foton igenom en optisk hinderbana, studsa den i speglar, splitta den i två delar, skicka den/dom vidare flera ljusår... osv.
Men 'den märker ingenting', efterssom ingen tid förflyter.

Jag vill intuitivt koppla detta faktum, till fenomen som 'entanglement' och våg-egenskaperna.
( Men jag har ingen djupare kunskap eller utbildning i ämnet. )
Och jag tror att, om någon kommit på någon 'sanning', så skulle den vara för komplicerad för mig att förstå.
Citera
2010-03-04, 09:01
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Den har helt enkelt ingen utsträckning. Ingen längd. Den är inte ens 1/oändligheten meter lång.

Ingen av våra fundamentala partiklar som elektron kvarkar mm anses ha nån utsträckning i rummet, radien är noll

Fråga mig inte hur nåt som uppenbarligen inte finns kan ha massa vara magnetiska och uppenbarligen kan interagera med andra partiklar

Nån bättre insatt får gärna utveckla hur fysikerna har tänkt här
Citera
2010-03-04, 09:22
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Det är dock ett medelvärde, fotonen kan färdas i vilken hastighet som helst, men c är den mest sannolika hastigheten

Citat:
Ursprungligen postat av protector
Ingen av våra fundamentala partiklar som elektron kvarkar mm anses ha nån utsträckning i rummet, radien är noll

Fråga mig inte hur nåt som uppenbarligen inte finns kan ha massa vara magnetiska och uppenbarligen kan interagera med andra partiklar

Nån bättre insatt får gärna utveckla hur fysikerna har tänkt här

Du svarar i princip på din egen fråga. Elektronen är en fundamental partikel, likaså kvarken. Om den skulle ha någon utsträckning, så måste den ha en substruktur, vilket vi inte har kunnat observera än. Det jobbigaste med att se elektronen som en punkt är att en punkt inte kan rotera, men elektroner har uppenbarligen ett rörelsemängdsmoment... så allt blir knasigt.
Senast redigerad av Giorgi 2010-03-04 kl. 09:27.
Citera
2010-03-04, 09:52
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är dock ett medelvärde, fotonen kan färdas i vilken hastighet som helst, men c är den mest sannolika hastigheten

Du svarar i princip på din egen fråga. Elektronen är en fundamental partikel, likaså kvarken. Om den skulle ha någon utsträckning, så måste den ha en substruktur, vilket vi inte har kunnat observera än. Det jobbigaste med att se elektronen som en punkt är att en punkt inte kan rotera, men elektroner har uppenbarligen ett rörelsemängdsmoment... så allt blir knasigt.

Fast om man går till strängteorin så anses ju dessa vara fantastiskt små(mycket mycket mycket mindre än tex än proton) men inte noll i utsträckning
Då får man ju ändå frågan jaha vad består strängen av då

Att nånting kan existera utan att ha en utsträckning i rummet kan jag bara inte köpa. Känns som en matematisk konstruktion, och som du säger rörelsemängdsmomentet kräver inte det nån form av rumslig utbredning? Hur tänker de lärda här...
Citera
2010-03-04, 10:23
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är dock ett medelvärde, fotonen kan färdas i vilken hastighet som helst
Fotonen rör sig väl med en konstant hastighet av c(299792458m/s) för alla observatörer, sedan kan det verka som att fotonen rör sig i lägre hastighet när den rör sig i medium, då den egentligen bara färdas en längre väg?
Citera
2010-03-04, 12:25
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Fast om man går till strängteorin så anses ju dessa vara fantastiskt små(mycket mycket mycket mindre än tex än proton) men inte noll i utsträckning
Då får man ju ändå frågan jaha vad består strängen av då

Att nånting kan existera utan att ha en utsträckning i rummet kan jag bara inte köpa. Känns som en matematisk konstruktion, och som du säger rörelsemängdsmomentet kräver inte det nån form av rumslig utbredning? Hur tänker de lärda här...

Håller med dig, men i vissa aspekt så blir det betydligt lättare att betrakta elektronen som en punkt. Det är gamla FTF-fysiker som håller fast vid detta.

Inte bara strängteorin som förutspår byggstenar för elektroner.

Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Fotonen rör sig väl med en konstant hastighet av c(299792458m/s) för alla observatörer, sedan kan det verka som att fotonen rör sig i lägre hastighet när den rör sig i medium, då den egentligen bara färdas en längre väg?

Nope, c är en medelhastighet för ljuset. Elektrodynamiken ger att ljuset kan färdas både snabbare och långsammare.
Senast redigerad av Giorgi 2010-03-04 kl. 12:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in