2010-03-03, 19:35
Medlem
Gungdungkungs avatar
Ska kryssa till Polen men har även tänkt att stiga av i Polen en kortare stund. Saken är den att jag endast har körkort som id, kommer jag då öht få stiga på båten? - Om ja, får jag då stiga av båten i polen för att sedan stiga på den igen för att komma hem?
Citera
2010-03-03, 19:42
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Ska kryssa till Polen men har även tänkt att stiga av i Polen en kortare stund. Saken är den att jag endast har körkort som id, kommer jag då öht få stiga på båten? - Om ja, får jag då stiga av båten i polen för att sedan stiga på den igen för att komma hem?

Kolla om de är med i Schengen samarbetet, då räcker det med id.
Citera
2010-03-03, 19:43
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Kolla om de är med i Schengen samarbetet, då räcker det med id.

Är du säker? Kryssningen går till Polen, så svaret är - ja. Men viktigast av allt: Kommer jag öht på båten med endast ett körkort?
Citera
2010-03-03, 19:48
Medlem
Citat:
Är du säker? Kryssningen går till Polen, så svaret är - ja. Men viktigast av allt: Kommer jag öht på båten med endast ett körkort?

Zlira har rätt. Jag har bara ett vanligt idkort men jag får resa till länder som är med i Schengenavtalet så med körkort borde det inte vara problem. Dock skadar det ju aldrig att du kollar upp det ett tag innan du ska åka bara för att vara säker så att du inte får någon obehaglig överraskning på avresedagen.
Citera
2010-03-03, 19:49
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Ja menar nu Schengen-avtalet inte EU. Ring till färje-rederiet och fråga
Citera
2010-03-03, 19:52
Medlem
edches avatar
Är det inte enbart polisens nationella id-kort som är giltig legitimation inom schengen? Förutom pass då såklart.
Nationaliteten måste stå med, vilket den inte gör på körkort eller id-kort. Eller har jag fått för mig fel?
Citera
2010-03-03, 19:53
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Är det inte enbart polisens nationella id-kort som är giltig legitimation inom schengen? Förutom pass då såklart.
Nationaliteten måste stå med, vilket den inte gör på körkort eller id-kort. Eller har jag fått för mig fel?

Om vi säger att det är så - får jag öht då stiga på kryssningen? men inte stiga av i Polen etc?
Citera
2010-03-03, 19:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Svenskt körkort duger inte som ID-kort utanför Norden.

Det är pass eller nationellt ID-kort som gäller.
Citera
2010-03-03, 19:54
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Du har helt rätt.
Citera
2010-03-03, 19:57
Medlem
edches avatar
Citat:
I Sverige ansöker man som svensk medborgare om ett nationellt identitetskort hos Polisen. Ansökan görs på samma sätt som för pass. Identitetskortet utfärdas med hjälp av en s k passmaskin. Detta kort gäller också för identifikation i EU-området istället för pass, för gränskontroll, hotellövernattning och vissa andra fall. För att gälla för detta krävs information om medborgarskap, vilket andra svenska id-kort inte innehåller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legitim...identitetskort
Citera
2010-03-03, 19:59
Medlem
Citat:

Alltid lär man sig något nytt. Jag har alltså ett id som är utfärdat av polisen. Körkort har jag inte så jag vet inget om det men det har jag sett att andra här vet mera om. TS ska nog vara på den säkra sidan och skaffa sig ett pass innan avresedagen.
Citera
2010-03-03, 20:01
Medlem
edches avatar
Citat:
Om vi säger att det är så - får jag öht då stiga på kryssningen? men inte stiga av i Polen etc?

Nu var det några år sedan jag kryssade till Polen, jag vet inte hur det var med schengen då, men då var det passkontroll både i Sverige och Polen. Kolla rederiets hemsida, eller ring och fråga för att vara säker.
Annars kan du skaffa ett pass, tar typ två-tre dagar. Så slipper du riskera resan liksom, Polen är ett väldigt trevligt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in