• 1
  • 2
2010-03-03, 19:21
Medlem
enoutarns avatar
Detta är ju givetvis väldigt individuellt antar jag, men frågan är alltså: Vart försvinner fettet först när man tappar fettvikt? Det varierar väl som sagt, men använder sig kroppen av nån slags rankning av olika fettdepåer? Är vissa viktigare än andra och då alltså "sparas" på i första hand?
Citera
2010-03-03, 19:25
Medlem
Det försvinner väl jämt över hela kroppen, procentmässigt av det som återstår på just den "avdelningen"... eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-03-03, 19:28
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlygarFisken
Det försvinner väl jämt över hela kroppen, procentmässigt av det som återstår på just den "avdelningen"... eller är jag helt ute och cyklar?

Jadu det låter inte helt orimligt...
Citera
2010-03-03, 19:31
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Detta är ju givetvis väldigt individuellt antar jag, men frågan är alltså: Vart försvinner fettet först när man tappar fettvikt? Det varierar väl som sagt, men använder sig kroppen av nån slags rankning av olika fettdepåer? Är vissa viktigare än andra och då alltså "sparas" på i första hand?
Ja den använder sig av en typ av ranking. Rankingen bestäms utav genetiken och hormoner, genetiken och hormonerna bestämmer hur mycket fettinlagring och hur mycket fettförbränning du har på ett visst område.

Att du får ökad fettinlagring men samma fettförbränning innebär att du kommer få mer fett på det området. Ju mer fett du redan har på det området desto större fettförbränning har du på just det området också, så man kommer tillslut att nå en balans just i det området.

I kroppen som helhet är det endast energibalansen som reglerar fettbalansen, dvs har du en negativ energibalans (äter på ett energiunderskott) så har du också negativ fettbalans (förlorar fettvikt över tid). Beroende på hormonförändringar som tex doping så kan man få bättre fettfördeling på kroppen, mindre fett på magen och mer på armarna istället, exempelvis. Det är alltså lättare att erhålla ett 6-pack magmuskler med steroider än utan steroider.
Citera
2010-03-03, 20:13
Medlem
Poppers avatar
Det sista som lämnar en man är inte hoppet, det är bukfettet..
Citera
2010-03-03, 20:14
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popper
Så kan man också säga, ja.
Citera
2010-03-03, 20:20
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Citera
2010-03-03, 20:30
Medlem
Måste ju vara "sist in först ut" när det gäller fett.
Citera
2010-03-16, 22:09
Medlem
Citat:

Klockrent !
Citera
2010-03-16, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Det går inte att resonera så, kroppen punktförbränner inte fett.
Hur kroppsfettet fördelar (inlagrar) sig på olika delar har att göra med genetiska förutsättningar.
Det är bara att försöka få ner din totala bf-nivå och hoppas på det bästa.
Citera
2010-03-16, 22:30
Medlem
Burboxs avatar
Citat:

+1

OnT: På mig försvinner det runt axlar/armar och bröstet först. Tappar hur mycket som helst på bara någon vecka.
Citera
2010-03-17, 00:35
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Beroende på hormonförändringar som tex doping så kan man få bättre fettfördeling på kroppen, mindre fett på magen och mer på armarna istället, exempelvis. Det är alltså lättare att erhålla ett 6-pack magmuskler med steroider än utan steroider.

Du har ingen kort och koncis utveckling på detta du kan copy, paste in här? Blev intresserad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in