• 1
  • 2
2010-03-03, 16:28
Medlem
VVeeDs avatar
Såna där majs "snacks" som är i big pack på ica

Det ser ut som frigolit bitar,väger inget och smakar inget..
Citera
2010-03-03, 18:59
Medlem
rejmans avatar
Bjud på vanlig mat och sen är det upp till personen med problemen att inte äta om den inte vill det. Ska alla bli straffade för att en har matvägran? That's disrespect...
Citera
2010-03-03, 20:33
Medlem
poojks avatar
Har haft en kvinnlig vän som hade anorexia och var alkis/tjackis, det tjejen åt var 2 saker. Apelsiner, fiskleverolja (om man inte räknar vitamintabletter). Denna dam var jag ute med på krogar och dylikt men hon vägrade att äta all mat som serverades/erbjöds oavsätt om det var en enkel tomatsallad eller en ordentlig köttmåltid. Så jag tror inte att du kan göra speciellt mycket åt hennes situation genom maten, det får hon söka hjälp med. Dom som väljer att inte ta till sig hjälpen resulterar oftast i en sak, döden.
Citera
2010-03-03, 21:52
Medlem
p3wns avatar
fråga? Om du till och med vet om att hon äter barnmat, att hon lider av anorexi har du vell en sådan relation att du kan göra det?
Citera
2010-03-04, 08:56
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p3wn
fråga? Om du till och med vet om att hon äter barnmat, att hon lider av anorexi har du vell en sådan relation att du kan göra det?

Hon står mig väldigt nära, och hon gör ingen hemlighet av att hon har lagt matätandet på hyllan. Tror att folk här har missförstått situationen lite. Det är alltså inte så att jag vill bjuda på något för sakens skull, utan vi ska på en middag med flera personer inblandade, men där det finns möjlighet att själv lägga upp individuella maträtter. Jag vill alltså finna något som jag vet att hon kan äta, men presentera det på ett sätt så att inte de andra rycker på ögonen. En burk barnmat garnerad med en dillkvist håller liksom inte.

Fick några bra förslag. Fisksoppa som någon sa, kan det faktiskt bli. Att hon är dum, behöver hjälp osv vet jag ju redan, men det är inte tillfälle just nu att tjata om det. Jag vill bara rädda tillfället så att det inte går helt åt skogen för stackarn. Därav min efterlysning av magra recept.
Citera
2010-03-04, 08:58
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
Men annars, alltså du kan inte få henne att äta men du måste få henne att förstå att det är fel att inte äta.

Hon vet nog det innerst inne redan, men har inte haft de här problemen tillräckligt länge för att hon ska hunnit lida särskilt mycket. Hon är inne i det där "mys-stadiet", när hon ser att hon går ner i vikt och är mest bara glad. Och då är det svårt att göra något.

Vet ärligt talat inte hur jag ska komma tillrätta med det här. Tar jag upp det, blir det bara ansett som "tjat" och leder i värsta fall till trots som gör det ännu värre. Och säger jag inget alls, blir det int heller bättre.

Någon med erfarenhet av anorexia och sådant får gärna PMa.

Tack till er som kom med seriösa svar.
Citera
2010-03-04, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Hon står mig väldigt nära, och hon gör ingen hemlighet av att hon har lagt matätandet på hyllan. Tror att folk här har missförstått situationen lite. Det är alltså inte så att jag vill bjuda på något för sakens skull, utan vi ska på en middag med flera personer inblandade, men där det finns möjlighet att själv lägga upp individuella maträtter. Jag vill alltså finna något som jag vet att hon kan äta, men presentera det på ett sätt så att inte de andra rycker på ögonen. En burk barnmat garnerad med en dillkvist håller liksom inte.

Fick några bra förslag. Fisksoppa som någon sa, kan det faktiskt bli. Att hon är dum, behöver hjälp osv vet jag ju redan, men det är inte tillfälle just nu att tjata om det. Jag vill bara rädda tillfället så att det inte går helt åt skogen för stackarn. Därav min efterlysning av magra recept.
Det är ABSOLUT tillfälle. Du fattar väl att du bara uppmuntrar henne genom att göra specialmat etc åt henne. Att ge henne barnmat, serverat i burken, låter annars som en alldeles utmärkt idé, den konstiga stämning som oundvikligen uppstår är kanske precis det som får ett jävla arsel som henne att inse sina problem.

Från första början skulle du inte ens ha bjudit henne på middag om du vet med dig att hon är en otacksam jävla fitta som inte äter det som bjuds.
Citera
2010-03-06, 13:36
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Servera henne riktig mat och fråga henne varför hon inte äter om hon sitter och petar i maten. Varför ska du specialbehandla henne bara för att hon har bestämt sig för att inte äta? Beter hon sig som en idiot så ska hon väl fan känna sig som en idiot också?
Helt riktigt! Hennes sjukdom lär inte bli bättre av att du daltar med henne.
Citera
2010-03-13, 15:50
Medlem
Breees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Hon vet nog det innerst inne redan, men har inte haft de här problemen tillräckligt länge för att hon ska hunnit lida särskilt mycket. Hon är inne i det där "mys-stadiet", när hon ser att hon går ner i vikt och är mest bara glad. Och då är det svårt att göra något.

Vet ärligt talat inte hur jag ska komma tillrätta med det här. Tar jag upp det, blir det bara ansett som "tjat" och leder i värsta fall till trots som gör det ännu värre. Och säger jag inget alls, blir det int heller bättre.

Någon med erfarenhet av anorexia och sådant får gärna PMa.

Tack till er som kom med seriösa svar.

alltså, att sitta och försöka tvinga henne att äta kommer inte leda någonstans. Det kommer, snarare än om du gör tvärt om, att uppmuntra hennes ätstörning, eftersom hon antagligen kommer känna sig duktig som inte äter ju mer man tjatar på henne. Det är iaf min erfarenhet. Men som sagt, tomatsoppa, buljong eller grönsakssoppa är vanligt bland "de som inte äter".
Citera
2010-03-13, 16:07
Medlem
Enitys avatar
Vatten med karamellfärg kryddat med lite härligt sötningsmedel, det borde få hennes mun att vattnas.
Citera
2010-03-13, 17:04
Medlem
Alltså, är det du som kommer laga maten?
Då kan du ju be henne hjälpa dig laga?

Om ni lagar mat tillsammans så kan ditt mera hälsosamma tankesätt om mat smitta av sig på henne?
Eller så e ja ute o cyklar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in