• 1
  • 2
2010-03-03, 08:33
Medlem
BackNINEs avatar
Min väninna har anorexia. Och nu kommer ett tillfälle där vi måste infinna oss på en middag. Av olika anledningar så kan vi påverka maten helt och hållet, men ätandet kommer vi inte ifrån. Själv äter jag som en häst, men vad kan man servera henne, som innehåller tillräckligt lite kalorier, socker, fett osv, för att hon ska kunna äta mer än bara några matskedar? Sallad är inte ett alternativ, dessvärre. Hon äter normalt barnmat i burk och annat sådant, men hur konverterar man det till en måltid?
Citera
2010-03-03, 08:40
Medlem
Soppa kanske?
Citera
2010-03-03, 08:50
Medlem
Chupacabras avatar
Servera henne en lagom stor sallad utan dressing.

Antingen väljer du att uppmuntra hennes anorexia och serverar henne puré/soppa/barnmat, eller så försöker du servera en måltid som hon ändå kan känna sig bekväm att äta.
Citera
2010-03-03, 08:54
Medlem
Breees avatar
Ska du ge en tjej med anorexia mat? Alltså... har hon verkligen anorexia som du påstår spelar det faktiskt ingen roll vad du bjuder på, hon kommer antagligen inte äta ändå. All mat är dålig mat. Om du vill att hon ska få i sig någonting kan du erbjuda buljong utan något innehåll, eller egengjord tomatsoppa. Annars kan du bara servera vad som helst och låta henne peta runt i maten lite.
Citera
2010-03-03, 08:56
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chupacabra
Antingen väljer du att uppmuntra hennes anorexia och serverar henne puré/soppa/barnmat, eller så försöker du servera en måltid som hon ändå kan känna sig bekväm att äta.

Det är det som är mitt dilemma; vad för måltid kan man servera? Sallad är inte ett alternativ, som jag skrev i första posten. Och det är ju inte barnmat på en middag heller (flera gäster).

Jag uppmuntrar inte hennes anorexia, men hon har ännu inte nått stadiet där hon själv inser att något är fel och blir mottaglig för prat. Tar man upp något nu, blir hon bara trotsig. Jag tycker det är helt fucked up, men kan inte göra så mycket mer än att visa att jag bryr mig.
Citera
2010-03-03, 08:59
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breee
Ska du ge en tjej med anorexia mat? Alltså... har hon verkligen anorexia som du påstår spelar det faktiskt ingen roll vad du bjuder på, hon kommer antagligen inte äta ändå. All mat är dålig mat. Om du vill att hon ska få i sig någonting kan du erbjuda buljong utan något innehåll, eller egengjord tomatsoppa. Annars kan du bara servera vad som helst och låta henne peta runt i maten lite.

Hon äter vissa lightprodukter, frukt, ägg, youghurt, barnmat och lite sådant, och det är utifrån det jag hoppas kunna få ihop en måltid. Hon kräks inte, oavsett vad hon har ätit, det handlar bara om att få till något som är ätbart med så lite fett, socker och sådant som möjligt. Hon har inte gått ner sig ännu, och är inte helt söndertrasad. Hon är något underviktig, men ser normal ut för de flesta. (Om det spelar någon roll).
Citera
2010-03-03, 11:11
Medlem
RonjaRovardotters avatar
Det är ju väldigt individuellt från anorektiker till anorektiker vad som anses "tillåtet" att äta, se till att inte bädda upp med allt det värsta från alla världar bara så kanske hon vågar på sig lite smakprov här och där. Hitta på någonting med ägg, som du sa?
Citera
2010-03-03, 12:36
Medlem
WaRs avatar
Servera henne riktig mat och fråga henne varför hon inte äter om hon sitter och petar i maten. Varför ska du specialbehandla henne bara för att hon har bestämt sig för att inte äta? Beter hon sig som en idiot så ska hon väl fan känna sig som en idiot också?
Citera
2010-03-03, 12:37
Bannlyst
Jag tycker du ska duka upp för en rejäl jävla frossarfest. Kött i alla möjliga former och storlekar, feta mayobaserade såser, alkoholhaltiga drycker och mycket mycket pasta, ris, potatis, you name it. Gärna friterat.
Slutligen placerar du en skål med saltat vatten på bordet, sen får idioten välja själv.
Citera
2010-03-03, 12:54
Medlem
Kan du inte göra soppa (tex fisksoppa ), servera med bröd ? Det skulle ju kunna vara en förrätt så kan hon sedan peta i huvudrätten ?

Annars är ju fisk rätt magert ? Eller kyckling ?

Servera fruktsallad eller tex kaka med färsk frukt till så får hon kanske i sig lite där också ?

Men annars, alltså du kan inte få henne att äta men du måste få henne att förstå att det är fel att inte äta.
Citera
2010-03-03, 14:27
Medlem
SurTrollets avatar
Först bjuder du på en kopp te som är preparerat med ~1-2g cannabis och säger att det är vatten/fett-drivande "special te", sen en timme senare dukar du upp något i den här stilen:
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Jag tycker du ska duka upp för en rejäl jävla frossarfest. Kött i alla möjliga former och storlekar, feta mayobaserade såser, alkoholhaltiga drycker och mycket mycket pasta, ris, potatis, you name it. Gärna friterat.

Nej men allvarligt så får du väl fråga henne vad hon vill ha helt enkelt....
Citera
2010-03-03, 14:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Min väninna har anorexia. Och nu kommer ett tillfälle där vi måste infinna oss på en middag. Av olika anledningar så kan vi påverka maten helt och hållet, men ätandet kommer vi inte ifrån. Själv äter jag som en häst, men vad kan man servera henne, som innehåller tillräckligt lite kalorier, socker, fett osv, för att hon ska kunna äta mer än bara några matskedar? Sallad är inte ett alternativ, dessvärre. Hon äter normalt barnmat i burk och annat sådant, men hur konverterar man det till en måltid?

Jag tycker att hon skall hålla till godo med vad som bjuds eller inte äta alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in