• 1
  • 2
2010-03-02, 23:40
Medlem
milkoholics avatar
Heja internet.
http://www.youtube.com/watch#playnex...&v=dU_B3QNu_Ks

Det här är den absolut bästa äggröran jag någonsin smakat.
Efter att ha gjort den själv några gånger har jag insett att den är överlägsen alla andra jag har smakat.

Om ni får tid över, prova den här.

I övrigt; vad har ni för knep för att få till den bästa äggröran?
Citera
2010-03-02, 23:51
Medlem
Facebooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkoholic
Heja internet.

Efter att ha gjort den själv några gånger har jag insett att den är överlägsen alla andra jag har smakat.

Har också sett det där klippet och funderar på att pröva det snart, tycker dock inte konsistensen ser nå vidare ut, vad tyckte du om den?

Jag gör min såhär: tar 3 ägg knäcker dem i en bunke, sedan tar jag ca 1 dl mjölk och några skvättar grädde, vispar ihop allt och häller det i en stekpanna. I stekpannan har jag en klick smör. Värmen är på steg 4 av 6. sedan rör jag runt i stekpannan tills skiten "koagulerat" till rätt konsistens sedan saltar och pepprar jag. ev äter jag röran med lite santa marias medium tacosås.
Citera
2010-03-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkoholic
Heja internet.

Brukar knäcka ett par ägg och bara ha i en liten skvätt mjölk i en bunke tillsammans med salt,peppar och aromat. Bara röra runt och sedan kasta i stekpannan och har helst lite bacon på sidan om till det.
Citera
2010-03-03, 00:10
Medlem
milkoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facebook
Har också sett det där klippet och funderar på att pröva det snart, tycker dock inte konsistensen ser nå vidare ut, vad tyckte du om den?

Jag gör min såhär: tar 3 ägg knäcker dem i en bunke, sedan tar jag ca 1 dl mjölk och några skvättar grädde, vispar ihop allt och häller det i en stekpanna. I stekpannan har jag en klick smör. Värmen är på steg 4 av 6. sedan rör jag runt i stekpannan tills skiten "koagulerat" till rätt konsistens sedan saltar och pepprar jag. ev äter jag röran med lite santa marias medium tacosås.

Jag gillade konstistensen. Dock finns det ganska mycket spelrum.
När du blandar i crème fraiche så tenderar det att "späda" ut äggen lite - vilket gör att man räddar en eventuell övertillagning.
Jag provade även att använda crème fraiche med tomat & chilismak vilket gjorde det hela ganska intressant.
Citera
2010-03-03, 00:13
Medlem
Tråknicks avatar
Synd att videon inte var i högre kvalitet så att man kunde se konsistensen på hans röra tydligare. Annars verkar den fluffig och fin, enda abret var väl att han serverade den med olivolja som jag tror skulle förta mycket av smaken, även om den bara var på brödet.

Jag kör bara några ägg i liiite mjölk och en större skvätt grädde, salt, peppar och stek i panna till önskad koagulering. Jag brukar skrapa med stekspaden utifrån kanterna och inåt mot pannan för att skapa flak av röra som man sedan vänder, på så sätt blir den frasigare utanpå och lagomt lätt rinnig innuti som jag vill ha den. Ätes på macka, gärna med kokt skinka men funkar även på talrik med tomat.
Citera
2010-03-03, 00:14
Medlem
Markdaisys avatar
Vill inte komma in på något helt annat men ifall jag har något liknande fast i just omelett väg. Man kör ner det nu Gordon nu gör i och vispar och slänger in det i en medium varm panna. Innan du har gjort det ska du ha satt på ugnen på 150-170 grader.

Tillsätt sen salt, peppar, rosmarin, lök och ost överst, eller vad du nu gillar med dina ägg.

Slänger in det i ugnen och låter det sköta sig självt. Tar knappt någon tid och du slipper vända skiten. Ifall vi var i Italien kanske vi skulle slänga på tryffel, men ta tryffelolja som inte kostar så mkt som du kan tillsätta när allt är klart.

Den blir inte vattnig och det är lätt att ta upp den ur pannan. Blir lite som pizza slices när du skivar den.

Det är faktiskt Marco Pierre White's recept, Gordons "lärare" och det har jag gjort dem flesta bakisdagarna
Citera
2010-03-03, 00:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Vill inte komma in på något helt annat men ifall jag har något liknande fast i just omelett väg. Man kör ner det nu Gordon nu gör i och vispar och slänger in det i en medium varm panna. Innan du har gjort det ska du ha satt på ugnen på 150-170 grader.

Tillsätt sen salt, peppar, rosmarin, lök och ost överst, eller vad du nu gillar med dina ägg.

Slänger in det i ugnen och låter det sköta sig självt. Tar knappt någon tid och du slipper vända skiten. Ifall vi var i Italien kanske vi skulle slänga på tryffel, men ta tryffelolja som inte kostar så mkt som du kan tillsätta när allt är klart.

Den blir inte vattnig och det är lätt att ta upp den ur pannan. Blir lite som pizza slices när du skivar den.

Det är faktiskt Marco Pierre White's recept, Gordons "lärare" och det har jag gjort dem flesta bakisdagarna
Första fetningen: Va??? Andra fetningen: Det heter DE förihelvete!
Citera
2010-03-03, 01:40
Medlem
Vette fasen om detta kallas något men det är gott som attan.

Jag kallar det då äggröra.

Skala och mosa 3 kokta ägg med gaffel
släng i 2 rågade matskedar bredgott
tryck i ca 1 halv dl kaviar.
mosa o blanda ihop allt i en salig röra.

Gott som bara den
Citera
2010-03-03, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Tycker nog inte att herr Ramsay's äggröra ser speciellt god ut . Några saker som stör mig: Gräslök, hög värme, olivolja och Crème fraîche. Visserligen stoppar Crème fraîche äggröran från att bli för varm men den orsakar samtidigt en temperatursänkning som resulterar i att äggen drar ihop sig och blir liksom gryniga. Rå gräslök är visserligen gott men tar över smaken för mycket från den ganska diskreta äggsmaken.

Däremot håller jag med om att man kan ha smör eller grädde i smeten. Dock brukar jag skira smöret först, låter det svalna något och därefter vispar ihop det med äggen. Jag vispar inte för hårt eftersom man då riskerar att dela på molekylerna för mycket, vilket återigen kan resultera i en grynigare äggröra (omelett).

Jag använder aldrig endast mjölk eftersom denna har en tendens att separera pga den ringa mängd fett den inehåller. Detta lämnar också ett grynigt resultat. Dock kan det funka att blanda ihop mjölk och grädde.

Saltar och pepprar gör jag på den färdiga röran. Dock kör jag med flingsalt och nymalen svartpeppar. Olivolja hör inte till i sammanhanget. Denna har en mycket speciell smak som avlägsnar äggsmaken effektivt, även i små mängder. Men som vi alla vet så är herrar Ramsay och Oliver ympade i häcken av olivoljelobbyster, så då får man vara beredd på en viss överkonsumtion .

~Paul~

PS Jag använder alltid en liten teflonpanna och kör på låg värme! På det viset har man bättre kontroll över resultatet och behöver inte pendla med kastrullen som herr Ramsay gör i videon.
Citera
2010-03-03, 09:10
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tycker nog inte att herr Ramsay's äggröra ser speciellt god ut . Några saker som stör mig: Gräslök, hög värme, olivolja och Crème fraîche. Visserligen stoppar Crème fraîche äggröran från att bli för varm men den orsakar samtidigt en temperatursänkning som resulterar i att äggen drar ihop sig och blir liksom gryniga. Rå gräslök är visserligen gott men tar över smaken för mycket från den ganska diskreta äggsmaken.

Däremot håller jag med om att man kan ha smör eller grädde i smeten. Dock brukar jag skira smöret först, låter det svalna något och därefter vispar ihop det med äggen. Jag vispar inte för hårt eftersom man då riskerar att dela på molekylerna för mycket, vilket återigen kan resultera i en grynigare äggröra (omelett).

Jag använder aldrig endast mjölk eftersom denna har en tendens att separera pga den ringa mängd fett den inehåller. Detta lämnar också ett grynigt resultat. Dock kan det funka att blanda ihop mjölk och grädde.

Saltar och pepprar gör jag på den färdiga röran. Dock kör jag med flingsalt och nymalen svartpeppar. Olivolja hör inte till i sammanhanget. Denna har en mycket speciell smak som avlägsnar äggsmaken effektivt, även i små mängder. Men som vi alla vet så är herrar Ramsay och Oliver ympade i häcken av olivoljelobbyster, så då får man vara beredd på en viss överkonsumtion .

~Paul~

PS Jag använder alltid en liten teflonpanna och kör på låg värme! På det viset har man bättre kontroll över resultatet och behöver inte pendla med kastrullen som herr Ramsay gör i videon.

Crème fraîchen var det jag reagerade mest på... Kändes inte alls rätt för mig. Annars tar jag bara ägg, smör och grädde och vispar tills det blir bra.

Ska man smaksätta med något brukar jag vända ner en näve parmesan eller stekfettet från korven som jag steker till.. Fast det kanske är fel Paul?
Citera
2010-03-03, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Fast det kanske är fel Paul?
Nejdå, vill du framhäva den specifika smak som parmesan har så kör på! Personligen undviker jag dock sådana smaker som riskerar att ta över för mycket.

Inga recept är dock huggna i sten!

~Paul~
Citera
2010-03-03, 09:44
Medlem
spoilers avatar
Brukar variera kryddningen med Tabasco/sambal oelek eller olika sorters senap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in