Tycker nog inte att herr Ramsay's äggröra ser speciellt god ut

. Några saker som stör mig: Gräslök, hög värme, olivolja och Crème fraîche. Visserligen stoppar Crème fraîche äggröran från att bli för varm men den orsakar samtidigt en temperatursänkning som resulterar i att äggen drar ihop sig och blir liksom gryniga. Rå gräslök är visserligen gott men tar över smaken för mycket från den ganska diskreta äggsmaken.
Däremot håller jag med om att man kan ha smör eller grädde i smeten. Dock brukar jag skira smöret först, låter det svalna något och därefter vispar ihop det med äggen. Jag vispar inte för hårt eftersom man då riskerar att dela på molekylerna för mycket, vilket återigen kan resultera i en grynigare äggröra (omelett).
Jag använder aldrig endast mjölk eftersom denna har en tendens att separera pga den ringa mängd fett den inehåller. Detta lämnar också ett grynigt resultat. Dock kan det funka att blanda ihop mjölk och grädde.
Saltar och pepprar gör jag på den färdiga röran. Dock kör jag med flingsalt och nymalen svartpeppar. Olivolja hör inte till i sammanhanget. Denna har en mycket speciell smak som avlägsnar äggsmaken effektivt, även i små mängder. Men som vi alla vet så är herrar Ramsay och Oliver ympade i häcken av olivoljelobbyster, så då får man vara beredd på en viss överkonsumtion

.
~Paul~
PS Jag använder alltid en liten teflonpanna och kör på låg värme! På det viset har man bättre kontroll över resultatet och behöver inte pendla med kastrullen som herr Ramsay gör i videon.