• 1
  • 2
2010-03-02, 19:51
Medlem
chillarmests avatar
I det nystartade bandet som jag ingår så ska vi såklart lära hos spela tight innan vi börjar med egna låtar. Då tänkte vi Kasabian-Underdog! Jag sjunger och spelar Back-up gitarr. Jag kan knappt spela än så länge men det kommer, men frågan är mest om hur man utläser på hemsidor för ackord! Vem spelar vad liksom? Förste gitarristen i bandet är nog det som kallas sjukt duktig medans jag är som jag är
Citera
2010-03-02, 19:53
Medlem
asså om du är rythm gitarrist så spelar du ju melodin. den andra spealr ju både melodin och solon
Citera
2010-03-02, 19:56
Medlem
-V-s avatar
du spelar alltså kompgitarr?

du spelar ackorden och mest ligger i bakgrunden och håller takten.
Citera
2010-03-02, 21:11
Medlem
chillarmests avatar
Men spelar man samma ackord då?
Citera
2010-03-02, 22:00
Medlem
MrDunnos avatar
Du spelar som sagt mest ackord och hyfsat simpla riff i bakgrunden, medan lead-gitarristen spelar solon och såna fiffiga saker. Det kan vara lite klurigt att sjunga och spela samtidigt men det kommer med tiden
Citera
2010-03-02, 22:07
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
asså om du är rythm gitarrist så spelar du ju melodin

Nädu.
Citera
2010-03-02, 22:35
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
asså om du är rythm gitarrist så spelar du ju melodin. den andra spealr ju både melodin och solon

Exakt så. Fast tvärtom.

Rythm guitar kompar sologitarristen.
Citera
2010-03-02, 23:49
Medlem
chillarmests avatar
Vad spelar jag i så fall i denna låt: http://www.guitartabs.cc/tabs/k/kasa...tab_ver_2.html
Citera
2010-03-03, 00:35
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest
Vad spelar jag i så fall i denna låt: http://www.guitartabs.cc/tabs/k/kasa...tab_ver_2.html
Ackorden. Eller whatever andregitarristen spelar i låten. Har aldrig hört den. Snacka med din gitarrpolare och dela upp. Eftersom du är sångare också så bör du hålla dig undan från melodi och sånt samtidigt som du sjunger eftersom det är onödigt klurigt. Det finns inga regler ala "såhär är tabben - då tar du och spelar fem-nian sådär snyggt eftersom det är en sju-trea i tredje takten".
Citera
2010-03-03, 19:50
Medlem
ollivollis avatar
antar att du PMar (palm mute) ackorden i kvint på versen och släpper på refräng.
Citera
2010-03-03, 21:24
Medlem
Varför ska ni spela covers för att lära er spela tight? Låter som ett onödigt feltänk. Spela covers om ni vill göra det, men det är inte lättare eller i närheten av lika utvecklande som att spela egna låtar.
Citera
2010-03-03, 21:52
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrique99
Varför ska ni spela covers för att lära er spela tight? Låter som ett onödigt feltänk. Spela covers om ni vill göra det, men det är inte lättare eller i närheten av lika utvecklande som att spela egna låtar.
...
Så du kommer allvarligt inte på några fördelar med att spela covers framför att skriva eget material?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in