2026-08-13, 23:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Det spelar ingen roll när er drift är -50 miljoner varje halvår.
Runt -70 har det väl ändå varit de senaste åren?
Citera
2026-08-13, 23:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
De där affärerna med Uronen, Kakoullis och KaZper där ni sagt lån och spelare eller klubb sagt köp och dessutom historien om hur Kakoullis faktiskt blev såld till tredje klubb under perioden visar på ett något skumt upplägg, säkert tillåtet enligt reglerna men inte så transparent
Kazper är tveklöst utlånad. Finns 100% transparens i den affären.

När det gäller Cypern vet du själv vad det är för land, och knappast något AIK rår för. Kakoullis var utlånad till en klubb med tvingande köpoption som började förhandla med en tredje klubb innan man löst spelaren. Uronen lämnade gratis.
Citera
2026-08-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Finns bara en klubb i Sverige som är fullständigt transparent när det kommer till övergångar.

Ta (den potentiella) försäljningen av Alioum från Blåvitt, i AIK hade den redovisats som negativt nettoresultat, sker den i Blåvitt är folk lyriska över att få in nio miljoner.

Du tror inte belgarna har en VFK på Robbie? Eller att hans agent ska ha sina 5-10%?
Kanske till och med så att man använt en förmedlare av något slag eftersom Sirius inte är vana vid så här stora affärer?

Belgarna ska ha 10-15% nästan säkert på Ure.

Däremot har vi armlängds avstånd till agenter i största allmänhet. Ifjol gjorde vi affärer på över 100 miljoner brutto och hade agentkostnader på runt 2,5 miljoner.

Hoppas det blir full transparens snart.
Citera
2026-08-14, 15:10
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Belgarna ska ha 10-15% nästan säkert på Ure.

Däremot har vi armlängds avstånd till agenter i största allmänhet. Ifjol gjorde vi affärer på över 100 miljoner brutto och hade agentkostnader på runt 2,5 miljoner.

Hoppas det blir full transparens snart.
Utgå inte ifrån att ni har några 2.5 mille i agentkostnader i år igen. Under 15 mille så har ni gjort det bra men jag gissar på mer än så.
Citera
2026-08-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Utgå inte ifrån att ni har några 2.5 mille i agentkostnader i år igen. Under 15 mille så har ni gjort det bra men jag gissar på mer än så.

Större affärer innebär större tal för allt men det hade varit en besvikelse om det är procentuellt mycket högre än tidigare. 2024 hade vi 1,6 miljoner när vi sålde Abou Ali och Matthews (och Stensson). Ökningen 2025 för Salech och Jeng berodde enkom på att det var större försäljningar. Inget talar för att Ure-övergången är gjord på något annat sätt än våra tidigare övergångar med en direktförhandling mellan klubbarna. Kanske hade vi fått till ännu större övergångar annars, men å andra sidan behåller vi mer netto vid varje försäljning på vägen vi valt.

Ifjol låg våra transferintäkter exakt samma som Elfsborg exempelvis. Men deras agentkostnader var runt 15 miljoner.
Citera
2026-08-15, 16:16
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Större affärer innebär större tal för allt men det hade varit en besvikelse om det är procentuellt mycket högre än tidigare. 2024 hade vi 1,6 miljoner när vi sålde Abou Ali och Matthews (och Stensson). Ökningen 2025 för Salech och Jeng berodde enkom på att det var större försäljningar. Inget talar för att Ure-övergången är gjord på något annat sätt än våra tidigare övergångar med en direktförhandling mellan klubbarna. Kanske hade vi fått till ännu större övergångar annars, men å andra sidan behåller vi mer netto vid varje försäljning på vägen vi valt.

Ifjol låg våra transferintäkter exakt samma som Elfsborg exempelvis. Men deras agentkostnader var runt 15 miljoner.
Så klart det är en större procentuell kostnad att kräma ut 100M för Ure än det är att slentrian sälja någon. Kolla på Bajen och Touré eller Aik och Yohanna och utgå från något liknande när det gäller Ure.
Citera
2026-08-30, 12:58
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Du har noll koll.
Citera
2026-08-30, 13:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Du har noll koll.
Du är ny på forumet vad det verkar, så det är en liten ursäkt. Vi återkommer i frågan huruvida Sirius har agentavgifter på 2.5m eller inte när rapporterna kommer efter årskiftet.
Citera
2026-08-30, 13:06
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Du är ny på forumet vad det verkar, så det är en liten ursäkt. Vi återkommer i frågan huruvida Sirius har agentavgifter på 2.5m eller inte när rapporterna kommer efter årskiftet.
Mitt konto är 15 år äldre än ditt.
Citera
2026-08-30, 13:07
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Mitt konto är 15 år äldre än ditt.
Det säger du inte? Syftade förstås på ditt premiärinlägg i tråden.
Citera
2026-08-30, 13:10
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Det säger du inte? Syftade förstås på ditt premiärinlägg i tråden.
Du verkar väldigt säker på din sak trots att du inte har något att backa upp det med överhuvudtaget?
Citera
2026-08-30, 13:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Du verkar väldigt säker på din sak trots att du inte har något att backa upp det med överhuvudtaget?
Du verkar säker på DIN sak utan att backa upp det.

Jag förstår att Sirius hade 2.5m i kringkostnader förra året när man inte sålde för så mycket.
Men när man säljer spelare för upp mot 100m så har det alltid kommit med en stor avbränning för transferkostnader. Det har gällt Hammarby, Djurgården, Häcken, MFF och extra tydligt när Gnaget sålde Yohanna där upp mot 140m försvinner på vägen, på en enda affär.

Så återigen, räkna inte med att Sirus har några 2.5m i agentkostnader för i år. Är det under 15m så är det bra. Lita på mig, jag återkommer för jag gillar när folk spelar mangas och när det sedan visar sig att dom hade tok fel.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-08-30 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in