2024-09-04, 11:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Har inte satt mig in i detaljerna, men visst har Norrköping en gammal fodring på typ 18M på Rubin Kazan för Haksabanovic? Eller har man skrivit av den äntligen? Kanske det är därför dom gör förlust nu?
Ja, så minns jag det också iaf. Huruvida man skrivit av eller inte låter jag dock vara osagt. Finns väl dock ingen anledning att vara orolig i Norrköping, om det krisar kan dom väl få lite mer mark av kommunen? Skitklubb.
Senast redigerad av Teu 2024-09-04 kl. 11:24.
Citera
2024-09-04, 16:27
Medlem
CasualCapybaras avatar
Vem är rikast bakom iff-iff nu?
Citera
2024-09-04, 19:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Vem är rikast bakom iff-iff nu?
Apa med viss marginal ner till RoddBull.
Citera
2024-09-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Då var det snart höstdags och tidiga indikationer på hur ekonomin går i klubbarna, särskilt dom det går dåligt för.

Norrköping först ut och verkar gå mot minus 30 miljoner i år enligt uppgift från extrainsatt medlemsmöte. En helt klart saftig siffra.

Är damlagets minus inräknat i dessa minus 30? (Var ca 7 milj 2023 och kan vara lite högre 2024).
Citera
2024-09-07, 01:49
Medlem
snillet_1s avatar
Gränsen för när den så kallade expertskatten kan tillämpas sänks vilket kan öppna för fler utländska spelare i Allsvenskan:

Citat:
Regeringen presterande sin höstbudget i veckan. Där finns en sänkning för krav på expertskatt, ett regelverk som främst används för att locka utländsk arbetskraft. Det kommer beröra svenska elitklubbar som vill värva från utlandet, vilket GP rapporterade om först.

I nuvarande regelverk ligger gränsen på 114 600 kronor (två prisbasbelopp) i månaden och utländska spelare skattar 25 procent. I regeringens höstbudget sänks den till 1,5 prisbasbelopp i månaden, vilket innebär 85 950 kronor.

Därmed kan expertskatten på 25 procent potentiellt användas på fler spelare, och av fler klubbar än bara de med störst lönebudget.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...-bra-andring-/
Citera
2024-09-20, 23:46
Medlem
sebastian_s avatar
Vad tror ni, kan Mff stå emot Bajen och deras vattentäta ekonomiska plan? Jag har hört av folk att det är fakta att Bajen snart är om Mff i intäkter och därigenom snart har ett högre eget kapital. Alltså inte en åsikt, fakta.

Eller har den här torrbollen rätt som inte ser samma möjligheter som Stockholmsmedia ?https://fotbolldirekt.se/2024/09/20/...konomisk-chans
Citera
2024-09-21, 00:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vad tror ni, kan Mff stå emot Bajen och deras vattentäta ekonomiska plan? Jag har hört av folk att det är fakta att Bajen snart är om Mff i intäkter och därigenom snart har ett högre eget kapital. Alltså inte en åsikt, fakta.

Eller har den här torrbollen rätt som inte ser samma möjligheter som Stockholmsmedia ?https://fotbolldirekt.se/2024/09/20/...konomisk-chans
Ha. "Riks"-media behöver få rubriker och griper efter alla halmstrån för att kunna sälja/få klick. Därför hajpar man framförallt Stockholms-klubbarna i olika sammanhang. Nästan synd om fansen får så mycket oseriös smörja så ofta.
Citera
2024-09-21, 00:35
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Det var Henrik Eriksson i podden Studio Allsvenskan som lanserade den tesen. Bygger väl på att Hammarby har anammat en strategi som verkar likna den en del danska klubbar har som säljer för jävligt stora pengar. Men att det skulle vara "fakta" är löjeväckande, så enkel är inte fotbollsverkligheten. Och MFF är i sin tur alldeles för välskötta i dagsläget för att en sådan utveckling ska vara under uppsegling.

Citat:
Hur i hela fridens namn kan Häcken ligga så nära Ifk i sponsorpengar och före Elfsborg och Norrköping? Räknar sponsorerna med att Häcken ska spela europa varje säsong och på det sättet nå ut till en bredare publik?

Gothia spelar väl in men Häcken har också varit väldigt välskötta under lång tid nu samtidigt som IFK Göteborg changerat rejält under motsvarande period. "IFK Göteborg har klantat sig å det grövsta i snart 15 år. Det är för mig fullständigt obegripligt." som sportfinansgubben i din länk ovan sade. GAIS och ÖIS har ju också fört en tynande tillvaro under många år fram tills nu (GAIS är tillbaka för tillfället som bekant) vilket öppnat upp för Häcken att ta marknadsandelar. Det finns dessutom mycket goodwill förknippat med Häcken.
Senast redigerad av snillet_1 2024-09-21 kl. 00:39.
Citera
2024-09-21, 02:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det var Henrik Eriksson i podden Studio Allsvenskan som lanserade den tesen. Bygger väl på att Hammarby har anammat en strategi som verkar likna den en del danska klubbar har som säljer för jävligt stora pengar. Men att det skulle vara "fakta" är löjeväckande, så enkel är inte fotbollsverkligheten. Och MFF är i sin tur alldeles för välskötta i dagsläget för att en sådan utveckling ska vara under uppsegling.

Gothia spelar väl in men Häcken har också varit väldigt välskötta under lång tid nu samtidigt som IFK Göteborg changerat rejält under motsvarande period. "IFK Göteborg har klantat sig å det grövsta i snart 15 år. Det är för mig fullständigt obegripligt." som sportfinansgubben i din länk ovan sade. GAIS och ÖIS har ju också fört en tynande tillvaro under många år fram tills nu (GAIS är tillbaka för tillfället som bekant) vilket öppnat upp för Häcken att ta marknadsandelar. Det finns dessutom mycket goodwill förknippat med Häcken.
Det blir lustigt också att slå fast det med total säkerhet när man blir motbevisad direkt, bara genom att jämföra vad lagen har sålt för i år.

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan räkna på talanger på det sättet, finansgubben tar väl upp det också. Det handlar om 1-2 spelare som ska dra in den stora kakan av pengarna per år, istället för ett helt lag som ska ta sig till europa och dra in pengarna. Om supertalang A skadar sig så är det kört det året. Tar han inte sista steget i den vattentäta talangplanen så är han värd 30 istället för 90 miljoner. Om en spelare i Mff truppbygge är sämre än vad man räknat med så kan man byta ut honom. Om målvakten blir sämre under säsongen än vad man tänkt så kan offensiven rädda honom.Om tränaren är sämre kan kvaliten hos spelarna rädda honom.

Det framstår därför som betydligt säkrare för Mff att budgetera med en viss hög summa från europa spel än att Hammarby budgeterar med mer än det med argumentet att just deras talanger ska lyckas bäst och säljas dyrast, varje år.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-09-21 kl. 02:55.
Citera
2024-09-21, 03:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Just när det gäller sponsorpengar så handlar det väl bara om populäritet? Eller är det så att folk förknippar Ifks sponsorer med losers?

Och Ifk verkar populärare än på länge, de har åtminstone ett av deras högst publiksnitt någonsin. 16 700 mot Häckens 5 000. Jag kan tänka mig att tv tittandet och höjdpunkterna på Youtube också speglar den skillnaden.
Citera
2024-11-09, 08:30
Medlem
AIK presenterar sin rapport VD och CFO. I grunden positivt.
https://open.spotify.com/episode/0dp...T3CFJceojBHX7g
Citera
2024-11-09, 20:06
Medlem
nån som har koll på hur dif:s ekonomi ligger till?

jag vet att dif hittills i år har spelat in ca 50 millar från europamatcherna.

dif bröt oxå 100 miljonersvallen för två säsonger sen då laget vann sin grupp i conference league plus diverse spelarförsäljningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in