Sitter och filosoferar lite...
Vad är det som avgör om man spelar tajt? Mycket kan ju tänkas som synkoperat.
När jag spelar bas gillar jag att spela ackordtonen en åttondel innan takten börjar, men var går gränsen för hur långt man kan sträcka sig? Funkar en fjärdedel innan eller ännu längre?
Jag gissar att musiken är i utveckling hela tiden och nya sound skapar praxis.
Menar du att du byter ackord en 8del eller 4del innan du egentligen ska ? blir väl inge bra ..
Vad gäller "tajt" för mig är det väl att hålla takten helt och hållet hela låten igenom, och även att palmmuta som man ska, finns inget som jag stör mig på mer än folk som slarvar med det.
Tänk dig varje beat i takten som den vita linjen där du tar din avsats när du hoppar längdhopp. (ursäkta den i sena timmen påkomna metaforen) Men du kan sätta din fot (läs-spela din ton) långt fram för att få en väldigt "på" känsla. Dock inom beatet. I motsats till detta kan du även spela långt bak på beatet för att få en mer laid-back feeling. Men man vill ju inte jönsa till det genom att göra övertramp :P.
Alla slag (eller beat) i vald taktart behöver inte heller hanteras lika. Tex i en vanlig poplåt som går i 4/4 kan det vara gött med lite häng på 2 och 4. Spelar man med andra så uppstår tajtheten i hur väl samtliga i bandet kan anamma samma approach till groovet. När man hittar varann och blir tajta ihop blir det svängigt. Bas och trummor kan ju med fördel jobba på att sätta tonerna och feelingen så symbiost som möjligt.
Brukar använda tajt som begrepp när man ska jämföra hur en spelning låter jämfört med en studioinspelning (som ofta är 100% tajt). Precis som folk ovan förespråkar så handlar det om att spela när man ska spela, varken för tidigt eller för sent.
Brukar använda tajt som begrepp när man ska jämföra hur en spelning låter jämfört med en studioinspelning (som ofta är 100% tajt). Precis som folk ovan förespråkar så handlar det om att spela när man ska spela, varken för tidigt eller för sent.
Precis. I bästa fall låter man lika bra eller bättre än inspelningen (då antar jag att det har varit en bra produktion). Oasis är exempelvis ett väldigt tajt band live. Gitarrerna, trummorna och basen är genrepade under en lång tid. Dock inte ett band jag avgudar, jag kopplar bara dem som ett "tajt" band
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!