2010-03-02, 00:18
Medlem
Sitter och filosoferar lite...
Vad är det som avgör om man spelar tajt? Mycket kan ju tänkas som synkoperat.
När jag spelar bas gillar jag att spela ackordtonen en åttondel innan takten börjar, men var går gränsen för hur långt man kan sträcka sig? Funkar en fjärdedel innan eller ännu längre?
Jag gissar att musiken är i utveckling hela tiden och nya sound skapar praxis.
Citera
2010-03-02, 00:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Tight = spela bra tillsammans. Som ordet utröner.

Man kan väl spela vilket tonvärde man vill, MEN det ska vara i linje med tempot och väldigt exakt för att vara tight.

Spela på rätt ställe, i rätt tempo, snyggt, tillsammans = då låter det fan tight
Citera
2010-03-02, 00:25
Medlem
vnc-s avatar
Menar du att du byter ackord en 8del eller 4del innan du egentligen ska ? blir väl inge bra ..

Vad gäller "tajt" för mig är det väl att hålla takten helt och hållet hela låten igenom, och även att palmmuta som man ska, finns inget som jag stör mig på mer än folk som slarvar med det.

Här är ett exempel på en otight gitarr på en superenkel låt : http://www.youtube.com/watch?v=g0AelxR4qh4
Citera
2010-03-02, 00:38
Medlem
qwertyhushs avatar
Tajt är ett relativt vitt begrepp dessutom.

Tänk dig varje beat i takten som den vita linjen där du tar din avsats när du hoppar längdhopp. (ursäkta den i sena timmen påkomna metaforen) Men du kan sätta din fot (läs-spela din ton) långt fram för att få en väldigt "på" känsla. Dock inom beatet. I motsats till detta kan du även spela långt bak på beatet för att få en mer laid-back feeling. Men man vill ju inte jönsa till det genom att göra övertramp :P.

Alla slag (eller beat) i vald taktart behöver inte heller hanteras lika. Tex i en vanlig poplåt som går i 4/4 kan det vara gött med lite häng på 2 och 4. Spelar man med andra så uppstår tajtheten i hur väl samtliga i bandet kan anamma samma approach till groovet. När man hittar varann och blir tajta ihop blir det svängigt. Bas och trummor kan ju med fördel jobba på att sätta tonerna och feelingen så symbiost som möjligt.
Citera
2010-03-02, 00:44
Medlem
wzbzs avatar
Brukar använda tajt som begrepp när man ska jämföra hur en spelning låter jämfört med en studioinspelning (som ofta är 100% tajt). Precis som folk ovan förespråkar så handlar det om att spela när man ska spela, varken för tidigt eller för sent.
Citera
2010-03-02, 21:13
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Brukar använda tajt som begrepp när man ska jämföra hur en spelning låter jämfört med en studioinspelning (som ofta är 100% tajt). Precis som folk ovan förespråkar så handlar det om att spela när man ska spela, varken för tidigt eller för sent.

Precis. I bästa fall låter man lika bra eller bättre än inspelningen (då antar jag att det har varit en bra produktion). Oasis är exempelvis ett väldigt tajt band live. Gitarrerna, trummorna och basen är genrepade under en lång tid. Dock inte ett band jag avgudar, jag kopplar bara dem som ett "tajt" band

Allting som inte är som detta http://vimeo.com/9625670 tycker jag är bra.
Citera
2010-03-03, 10:28
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Jag tycker man får spela hur synkoperat, hängigt eller drivigt man vill, så länge man är medveten om vad man gör.
Citera
2010-03-06, 10:37
Medlem
KingRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoopdawh00p
Jag tycker man får spela hur synkoperat, hängigt eller drivigt man vill, så länge man är medveten om vad man gör.

Sant, om man hör att alla som lirar är medvetna om vad som händer låter det ju tajt.
Citera
2010-03-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
Sant, om man hör att alla som lirar är medvetna om vad som händer låter det ju tajt.

huvudet på spiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in