• 1
  • 2
2010-03-01, 22:03
Medlem
måste bara fråga hur torkade respektive färska kryddor reagerar på värme, om det till exempel är bättre att tillsätta dem vid slutet av tillagningen om vi tänker oss att man bräserar en köttbit, eller om man kan fräsa dom med mire poix och sedan koka med under hela tillagningen.
Citera
2010-03-01, 22:21
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellight
måste bara fråga hur torkade respektive färska kryddor reagerar på värme, om det till exempel är bättre att tillsätta dem vid slutet av tillagningen om vi tänker oss att man bräserar en köttbit, eller om man kan fräsa dom med mire poix och sedan koka med under hela tillagningen.

Torkade kryddor brukar i alla fall må bättre av att vara med ett bra tag i tillagningen för att frigöra massa smak. Färska kryddor kvittar nog, men blir nog lite annorlunda karaktär om du låter dom vara med länge.
Citera
2010-03-01, 22:45
Medlem
har nämligen för mig att jag hörde nånstans att man får fram smakerna mer om man hettar upp torkade kryddor i en panna innan tillagning, vet dock inte om det stämmer, men kryddor i övrigt blir inte beska av längre tillagning ?
Citera
2010-03-01, 22:55
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Färska kryddor kvittar nog, men blir nog lite annorlunda karaktär om du låter dom vara med länge.
Färska örtkryddor (basilika, oregano osv.) tillsätter man precis innan servering. Detta för att dom innehåller eteriska oljor som försvinner om dom blir uppvärmda.
Citera
2010-03-02, 00:24
Medlem
okej tant grön, men spelar det då någon roll om man tillsätter torkade kryddorna i en torr panna med det man skall steka, dock inte på hög värme så det blir bränt?
Citera
2010-03-02, 08:56
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellight
okej tant grön, men spelar det då någon roll om man tillsätter torkade kryddorna i en torr panna med det man skall steka, dock inte på hög värme så det blir bränt?

Örtkryddor tjänar inget på att rosta, däremot kryddor som spiskummin, torkad chili osv. kan du rosta ett par minuter. Om du använder hela kryddor vill säga
Citera
2010-03-02, 10:31
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Jag tycker att torkade kryddor generellt kräver viss vätska för att man ska få fram smakerna, men då kan det faktiskt smaka mer än färska kryddor. Således, såser och grytor använder jag torkade kryddor medan sallader och stekning gör med färska. Undantag finns naturligtvis.
Citera
2010-03-02, 14:00
Medlem
okej tant grön, så torkade örtkryddor tjänar inget på att fräsas medan hela kryddor gör det, gäller det alltså allt som inte är malet.
Citera
2010-03-02, 18:12
Medlem
tant grön, du sa att det inte ger något att fräsa örtkryddor, men vanliga malda kryddor då, om man säger typ curry har iaf vi fått lära oss ska bli bättre vid smörfräsning, vet dock inte om det gäller andra malda kryddor
Senast redigerad av dellight 2010-03-02 kl. 18:36.
Citera
2010-03-02, 20:00
Medlem
bump
Citera
2010-03-18, 17:00
Medlem
Finns det någon som helst anledning att mortla torkade örtkryddor innan användning?
Citera
2010-03-18, 22:31
Medlem
Jag brukar steka alla smaksättare/kryddor i något fett, utom saffran och de flesta färska örter. Sen deglacera med nån syra eller vätska eller något. Tycker det blir bra och rund smak då. Men det beror väl, som alltid, på vad man ska göra. Såhär behandlar jag kryddor när jag kokar grytor och såser. Gör man en kall yoghurtsås och vill ha i spiskummin kan man ju exempelvis rosta hel spiskummin i en torr panna, sedan mala, sedan tillsätta i yoghurtsåsen och låta det här stå i några timmar.

Kan inte se någon anledning till att mala torkade örter. Men framför allt: det ingen anledning att INTE mala torkade örter. Det kan ju vara världens grej.

Skulle sammanfatta såhär: kryddor kräver värme, tid och vätska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in