• 1
  • 2
2010-03-01, 19:01
Bannlyst
Hejsan jag har ett problem, min kamera har någon i min familj råkat tappat bort och även USB sladden är borta men som tur så är inte minneskortet borta. Jag la in minneskortet i datorns kortläsare men det kom inte upp någonting på dataskärmen, jag har redan varit inne och fixat med "Spela upp automatiskt" inställningarna men ändå så kom ingenting upp. Väldigt frustrerande .. Jag har en ganska ny dator så det kan inte vara för att den är för gammal. Min dator heter Compaq CQ5340SC och mitt minneskort till kameran är ett SanDisk kort, förkortast oftast "SD" och är på 1 GB. Jag undrar nu ifall det är någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Citera
2010-03-01, 19:05
Medlem
bitterhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saaaandra-
Hejsan jag har ett problem, min kamera har någon i min familj råkat tappat bort och även USB sladden är borta men som tur så är inte minneskortet borta. Jag la in minneskortet i datorns kortläsare men det kom inte upp någonting på dataskärmen, jag har redan varit inne och fixat med "Spela upp automatiskt" inställningarna men ändå så kom ingenting upp. Väldigt frustrerande .. Jag har en ganska ny dator så det kan inte vara för att den är för gammal. Min dator heter Compaq CQ5340SC och mitt minneskort till kameran är ett SanDisk kort, förkortast oftast "SD" och är på 1 GB. Jag undrar nu ifall det är någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.

Om jag har förstått dig rätt så kommer alltså ingenting upp när du stoppar i minneskortet, right?
Provat att gå in i Den här datorn och kollat om det finns något minneskort där du kan gå in på?
(Ex. F: eller E
Drivrutiner till kortläsaren? Finns dom?
Fungerar minneskortet över huvud taget?

Sen vore det även bra om du slängde in en radbrytning lite här och där i din text.
Hade varit betydligt mycket lättare att läsa.
Citera
2010-03-01, 19:09
Medlem
kh31d4rs avatar
Operativsystem kan vara bra att veta åxå.
Citera
2010-03-01, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitterhet
Om jag har förstått dig rätt så kommer alltså ingenting upp när du stoppar i minneskortet, right?
Provat att gå in i Den här datorn och kollat om det finns något minneskort där du kan gå in på?
(Ex. F: eller E
Drivrutiner till kortläsaren? Finns dom?
Fungerar minneskortet över huvud taget?

Sen vore det även bra om du slängde in en radbrytning lite här och där i din text.
Hade varit betydligt mycket lättare att läsa.
Nej ingenting kommer upp när jag stoppar in minneskortet.
Det står endast "Flyttbar disk (F"
Har ingen aning ifall drivrutiner till kortläsaren finns..
Japp minneskortet funkade idag när jag var inne på Expert
Citera
2010-03-01, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
Vad är det?
Citera
2010-03-01, 19:27
Medlem
LazerFlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r

Citat:
Vad är det?
Windows, Mac, linux?
Citera
2010-03-01, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LazerFlip
Windows, Mac, linux?
Wintows Vista
Citera
2010-03-01, 19:34
Medlem
BletchleyParks avatar
Jag är ingen kung på Vista men jag antar att det skall fungera likasdant som på XP eller Windows 7 - att det skall ploppa upp en ny enhet när Windows känner av ett nytt minneskort.

jag kan inget om din Compaq-dator men om din minneskortsläsare inte är inbyggt i datorn utan istället kopplad till datorn med en sladd så kan du börja med att kontrollera att minneskortsläsarens sladd sitter ordentligt i en USB-port i datorn.

Är du dessutom säker på att det inte är ett tomt SD-kort som du sitter med? Minneskortet med foton kanske sitter kvar i den borttappade kameran?
Citera
2010-03-01, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BletchleyPark
Jag är ingen kung på Vista men jag antar att det skall fungera likasdant som på XP eller Windows 7 - att det skall ploppa upp en ny enhet när Windows känner av ett nytt minneskort.

jag kan inget om din Compaq-dator men om din minneskortsläsare inte är inbyggt i datorn utan istället kopplad till datorn med en sladd så kan du börja med att kontrollera att minneskortsläsarens sladd sitter ordentligt i en USB-port i datorn.

Är du dessutom säker på att det inte är ett tomt SD-kort som du sitter med? Minneskortet med foton kanske sitter kvar i den borttappade kameran?
Minneskortläsaren sitter inbyggd i datorn, det finns bilder på minneskortet. 325 bilder faktiskt, för när jag var på Expert idag så stoppade en kille som jobbade där, i minneskortet i någon dator som framkallar bilder.
Citera
2010-03-01, 20:31
Medlem
Citat:
Nej ingenting kommer upp när jag stoppar in minneskortet.
Det står endast "Flyttbar disk (F"
Har ingen aning ifall drivrutiner till kortläsaren finns..
Japp minneskortet funkade idag när jag var inne på Expert
Vilka andra står då förutom F:?
Har du provat att öppna (klicka på) dom?

Kortläsare brukar ha flera håll för kort.
Säker på att du stoppade in kortet i rätt håll?
Citera
2010-03-01, 20:49
Medlem
BletchleyParks avatar
Prova detta:

Följ dessa knapptryckningar:
START-knappen -> Accessories/Tillbehör -> Windows Explorer/Utforksaren.
Du kanske måste in i All Programs/Alla program direkt efter START beroende på hur ditt Vista är konfigurerat. Men ovasett så ta dig till Tillbehör och sedan klicak på Windows Explorer/Utforskaren.

När du väl har utforskaren upp så klicka på This Computer/Den här datorn.
Sedan letar du reda på ditt minneskort i listan som troligtvis heter något i stil med F: (Removable Disk)

Sedan klickar du in på den, du kan dubbelklicka om du vill, för att få upp vad som finns på kortet. Du bör se antingen en mapp eller dina 300+ foton direkt i listan.

Någon kanske kan förklara det bättre än mig men detta är ett sätt att få reda på vad som finns på ditt minneskort.
Citera
2010-03-02, 09:07
Medlem
bitterhets avatar
Fungerade BletchleyPark's råd?

Annars skulle jag säga att du har fel drivrutin på minneskortsläsaren. Prova att uppdatera drivrutinerna för den.

Det gör du såhär:
1. Ta ut minneskortet
2. Klicka på Start
3. Högerklicka på Dator
4. Klicka på hantera.
5. Ett fönster som heter Datorhantering kommer upp, klicka på Enhetshanteraren i menyn till vänster.
6. Klicka på "Diskenheter"
7. Högerklicka på kortläsaren (På min dator heter den Ricoh MMC Disk Device)
8. Klicka på uppdatera drivrutin
9. Följ guiden som kommer upp, välj att den automatiskt ska söka uppdateringar.

Lycka till!

EDIT: Jag sitter på Windows 7, men det borde vara ungefär samma procedur i vista.
Finns inget som heter "Hantera" när du högerklickar på dator så kan du prova att
söka på "Enhetshanteraren" i sökrutan i startmenyn och hoppa direkt till steg 6.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in