2010-03-01, 13:57
Medlem
Funkadunks avatar
Jag köpte en snygg flaska som jag tänkte ha min egen chiliolja med vitlök och ingefära i.
Hackade två små thailändska chili, en stor spansk chili, lite ingefära i bitar och två vitlöksklyftor i bitar. Sen ställde jag den i kylskåpet (läste på någon matsite att man skulle det).

Såg skitfint ut i början men nu när den stått i ca 4-5 dagar så har det blivit alldeles grumligt

Någon som har koll?
Citera
2010-03-01, 14:06
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Jag köpte en snygg flaska som jag tänkte ha min egen chiliolja med vitlök och ingefära i.
Hackade två små thailändska chili, en stor spansk chili, lite ingefära i bitar och två vitlöksklyftor i bitar. Sen ställde jag den i kylskåpet (läste på någon matsite att man skulle det).

Såg skitfint ut i början men nu när den stått i ca 4-5 dagar så har det blivit alldeles grumligt

Någon som har koll?

Låt den stå framme i rumstemperatur en timme eller så så ska du se att det löser sig!
Olja reagerar ofta så på kyla!
Citera
2010-03-01, 14:07
Medlem
Babaumfs avatar
För att chili och ingefära innehåller vatten plus att olja kn bete sig knepigt i kyla, bästa sättet att göra chiliolja är att koka den.
Hacka bara ner chili, vitlök och ingefära, ner i en kastrull och på med olja.
Koka på medelvärme tills det slutat skumma/bubbla, då är vattnet borta. Sila av..
Citera
2010-03-01, 14:39
Medlem
Funkadunks avatar
Ahh ska prova att koka det en stund sen då.
Men jag vill ju ha en hel chili i flaskan också.. Man kanske kan köra chilin i ugnen en stund så man får ut all vätska?

Tack för svar
Citera
2010-03-01, 16:59
Medlem
Babaumfs avatar
Japp, det funkar utmärkt, annars kan man bara ta en färdigtorkad chili om man ska ha den som dekoration.
Citera
2010-03-01, 23:12
Medlem
woofers avatar
När jag sisst gjorde chiliolja så torkade jag en massa chilli i ugnen (inte på för hög värme) och la sen i olja. Det tog ett bra tag innan oljan tog åt sig smak av dom dock, räkna med minst en månad.

Kanske går fortare om man värmer upp oljan, se bara till så att den inte blir för varm och bränner chilin.
Citera
2010-03-02, 11:08
Medlem
Babaumfs avatar
Jo, det funkar också, men som sagt tar det ett bra tag innan du får någon smak från chilin.
Oljan ska kokas ganska försiktigt om man vill ha en mild olja, själv eldar jag på ganska friskt för att få den här rostade vitlök/chili-smaken.
Citera
2010-03-02, 13:12
Medlem
Vilken olja är att föredra för detta?
Citera
2010-03-02, 17:56
Medlem
Babaumfs avatar
Jag har bara använt rapsolja, men ser ingen anledning till att olivolja eller solrosolja skulle göra ett sämre jobb.
Citera
2010-03-02, 21:14
Medlem
Jag vill minnas ha hört att olivolja inte pallar för mycket värme. Om man ska koka oljan är alltså kanske någon annan bättre. Raps- eller solrosolja låter ju som ett bra alternativ, men det känns lite tråkigt. Kan sesamolja vara något?`
Citera
2010-03-03, 11:16
Medlem
Babaumfs avatar
Nä, olivolja gillar inte värme så värst mycket, raps och solrosolja är nog bäst om man ska värma den.
Sesamolja har ju så kraftig smak, vet inte riktigt om det blir någon smaksensation..
Citera
2010-03-07, 14:24
Medlem
Funkadunks avatar
Jag använde olivolja först gången. Förmodligen blev den grumlig pga av det. Trotts att jag kokade det en stund så är den fortfarande grumlig.

Men sen provade jag med vanlig matolja, och då funkade det bra.
Rostade ett gäng små thaichili i ugnen och sen hackade jag dom och hade i flaskan. Det vart riktigt starkt och den funkar bra att ha i kylen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in