• 1
  • 2
2013-03-15, 18:50
Medlem
TempestaSolares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Beror på hur du tillagat dem. Fett är något som begränsar eftersom det härsknar. Kokta i vatten, så borde de väl klara ett halvår eller så.
I en cyrrygryta däremot sätter kokosfettet gränsen, typ tre mån.

Jag stekte dem. Safe att äta?
Citera
2013-03-15, 19:05
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TempestaSolare
Jag stekte dem. Safe att äta?
Spelar ingen roll om de var råa eller kokta innan. Det viktiga är hur länge de låg i rummet innan du fryste dem. Ett dygn, så är det vanskligt. Jag skulle spela tusen spänn att vinna tusentio på att det är ok. Slappna av och läs på.
Citera
2013-03-15, 19:38
Medlem
TempestaSolares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Spelar ingen roll om de var råa eller kokta innan. Det viktiga är hur länge de låg i rummet innan du fryste dem. Ett dygn, så är det vanskligt. Jag skulle spela tusen spänn att vinna tusentio på att det är ok. Slappna av och läs på.

Åt dem precis. Tack för hjälpen
Citera
2013-03-17, 18:16
Medlem
Drinkarens avatar
Kom att tänka på en annan fråga om att frysa/kyla mat. Ska man låta varm mat kallna innan man lägger den i kylen/frysen eller är det ok att kyla den direkt? Minns att jag har hört någonstans att man ska låta maten svalna först men kan inte komma på någon vettig anledning till varför.
Citera
2013-03-17, 18:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkaren
Kom att tänka på en annan fråga om att frysa/kyla mat. Ska man låta varm mat kallna innan man lägger den i kylen/frysen eller är det ok att kyla den direkt? Minns att jag har hört någonstans att man ska låta maten svalna först men kan inte komma på någon vettig anledning till varför.

Såvitt jag förstår saken så handlar det om att tillräcklig mängd tillräckligt varm mat gör det omöjligt för en hemma-kyl/frys att hålla temperaturen nere. En liten bit kött på 70 grader går säkert an, men en stor köttgryta på ett par kg som håller 90 grader är en annan sak.
Citera
2013-03-17, 19:29
Medlem
Drinkarens avatar
Citat:
Såvitt jag förstår saken så handlar det om att tillräcklig mängd tillräckligt varm mat gör det omöjligt för en hemma-kyl/frys att hålla temperaturen nere. En liten bit kött på 70 grader går säkert an, men en stor köttgryta på ett par kg som håller 90 grader är en annan sak.

Det ligger något i vad du säger. Men kvalitén på maten blir alltså inte lidande? Brukar göra matlådor sent på kvällen och sen inte orka vänta på att de ska kallna innan jag lägger dem i kylen. Då handlar det bara om en portion dock. Om jag gör stora satser brukar jag vänta innan jag fryser dem.
Citera
2013-03-17, 19:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Det ligger något i vad du säger. Men kvalitén på maten blir alltså inte lidande? Brukar göra matlådor sent på kvällen och sen inte orka vänta på att de ska kallna innan jag lägger dem i kylen. Då handlar det bara om en portion dock. Om jag gör stora satser brukar jag vänta innan jag fryser dem.

Går att ställa dom utanför balkongdörren om man inte bor på bottenvåningen med ett lock på (lite på glänt, och en vikt på så inte pippifåglarna tar den)

Annars, ställ den på en gammal aftonblandet i dassförnstret som är på glänt.

Maten blir inte sämre, grytor blir märkligt nog bara bättre av sånt.

Men ställ inte in 90grC ala 2kg+panna och tro att den håller +4grC.
Citera
2013-03-17, 20:02
Medlem
Drinkarens avatar
Citat:
Men ställ inte in 90grC ala 2kg+panna och tro att den håller +4grC.

Hehe nej självklart inte . Men det finns alltså ingen nackdel smakmässigt med att frysa en portion varm mat? Det var mest det jag tänkte på.
Citera
2013-03-22, 11:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hehe nej självklart inte . Men det finns alltså ingen nackdel smakmässigt med att frysa en portion varm mat? Det var mest det jag tänkte på.

Nej, det finns sannolikt inte någom smaknackdel med att frysa in mat som inte svalnat. Däremot skall man inte, vilket påpekats flera gånger, frysa in varm mat. Do höjer temperaturen på frysen om du gör så och dessutom kan du lokalt höja temperaturen ännu mer på något känsligt livsmedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in