• 1
  • 2
2010-02-28, 19:22
Medlem
Som sagt. Om jag lagar mat, fryser ner den och sedan tinar upp den. Hur länge håller den sig?
Citera
2010-02-28, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedel
Som sagt. Om jag lagar mat, fryser ner den och sedan tinar upp den. Hur länge håller den sig?
Går inte att svara på. Det finns alldeles för många variabler.

~Paul~
Citera
2010-02-28, 19:32
Medlem
Brutes avatar
Är det inte intressantare att få veta hur länge den håller sig i fruset tillstånd, snarare än hur länge den håller efter att du tinat upp den igen?

Om du bara kylt ner den på optimalt sätt innan du fryser in den, så lär det ju inte skilja så mycket på hur länge den håller i åter tinat tillstånd, som mat du endast lagar och kyler ner.

Tänk bara på att vissa fettsorter härsknar även i fruset tillstånd.

//Brute
Citera
2010-02-28, 20:02
Bannlyst
Mat håller knappast för evigt i en vanlig hushållsfrys heller. Men snabb kylningen förbättrar hållbarheten. Sen beror det ju på vad det är för mat också. Stekta köttbullar som du kanske steker om efter tining och alltså hettar upp ordentligt innan servering, är en helt annan sak än en påse frysta räkor. En typisk "matlåda" skulle jag inte ha i frysen mer än 6 månader.
Citera
2010-02-28, 20:40
Medlem
foppits avatar
Ju mer fett desto kortare hållbarhet. Nästan allt håller minst 3 månader, en del grejer upp till ett år. Beror på hur kallt du har i frysen med, -18 e restaurangstandard. Sen blir ju vissa grejer rent äckliga av att frysas, dock inte dåliga. Tex. potatisgratäng.

Såg att det inte var det du frågade. Tillagad mat håller ett par dagar i kylskåp i alla fall, även om den varit fryst. Lukta och smaka.
Citera
2010-02-28, 20:44
Medlem
FF0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedel

Beror ju bland annat på vilken mat det är.
Citera
2010-02-28, 20:51
Medlem
Hispers avatar
Beror naturligtvis vad det är du tinar, något som flera sagt innan.

Men jag skulle vilja påstå att det hållbarheten beror på hur du tinar också. Direkt från frys till kylskåp för upptining är bättre för hållbarheten än om det du tinar får först tina i rumstemperatur på diskbänken för att sedan ev åka in i kylen.

Men jag personligen skulle inte behålla den tinade maten längre av vad jag skulle gjort med den innan infrysning, troligtvis något kortare. Det skulle nog vara min tumregel.
Citera
2010-03-01, 19:24
Medlem
Jag får be om ursäkt och vara lite mer specifik så jag drar hela historian istället. Varför jag undrar är för att vi ska dra upp ett stort gäng till Åre en vecka och det skulle kännas ganska skönt om man kunde laga lite mat hemma och ta med sig så man slipper stå där uppe varje dag vid spisen.
Dock har vi en transportsträcka upp på 12 timmar så frågan är om maten kommer klara sig? Åtminstone några dagar? Vilken slags mat skulle klara sig bäst?
Citera
2010-03-01, 19:38
Medlem
Mr Teks avatar
Då hade jag nog föreslagit att ni lånat en kylväska eller liknande och lagt det i så borde det inte vara några problem att lägga i frysen när ni kommer upp. Alternativt lägga det i takboxen, där brukar ju vara relativt kallt.
Citera
2010-03-01, 19:46
Medlem
rejmans avatar
Gjort samma grej när vi åkt upp i fjällen, bara fylla en frysväska med blåa frysklossar eller liknande och sen låta maten va omringad av isen. Stoppa ner lite tidningspapper längst ner som suger upp fukten/vattnet när det smälter. Ett tips är att "för-kyla" frysboxen med nått kallt innan, då håller det sig längre. Ja och sen får man inte glömma att stoppa in det i frysen när man kommer fram Men 12h borde inte vara några problem.
Citera
2013-03-15, 13:54
Medlem
TempestaSolares avatar
Lånar lite plats här. Är det någon som kan svara på hur länge man kan ha tillagade räkor i frysen utan att de blir dåliga? Har haft dem där i ~1 vecka.
Citera
2013-03-15, 14:00
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TempestaSolare
Lånar lite plats här. Är det någon som kan svara på hur länge man kan ha tillagade räkor i frysen utan att de blir dåliga? Har haft dem där i ~1 vecka.
Beror på hur du tillagat dem. Fett är något som begränsar eftersom det härsknar. Kokta i vatten, så borde de väl klara ett halvår eller så.
I en cyrrygryta däremot sätter kokosfettet gränsen, typ tre mån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in