• 2
  • 3
2004-06-26, 18:08
Medlem
Skojarna använder två sätt:
1. Vinner du får du falska pengar. Dumma, fulla svenskar kollar inte så noga på sedeln kl 2 på natten.
2. Koppen är fixad. Väljer du rätt kopp trycker skojaren på botten som lixom suger upp kulan. Kulan sitter fast i koppen när han lyfter på den. Du ska be att få se i koppen också.
Citera
2004-06-27, 19:44
Bannlyst
Ja sitter här och funderar på om Cazzo9 har tänkt och börja "tjäna" lite pengar..
Citera
2004-06-28, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snowman
Jag har stått och tittat en hel del på kulspelarna i Stockholm. Helt uppenbart är det ju ett gäng som driver runt och försöker spela pengar av folk genom att spela med varandra och locka utomstående att vara med. Tekniken är att med avsikt "råka" lyfta lite på den ask där kulan finns, så att det inte skall finnas någon tvekan om vad man skall satsa på. När de sedan lyfter på den asken finns naturligtvis inte kulan där. Hur det går till är ett mysterium. Jag har försökt kolla in väldigt noga vad de gör utan att ens misstänka någon fingerfärdighet som skulle kunna få bort kulan.

Jag har sett en och annan gå på lurendrejeriet och blivit avspelade pengar. Bl a en tonårskille som tyckte det var lättförtjänta pengar när han "råkade" få se var kulan låg. Han satsade 500 kr som raskt försvann. Lärpengar kallas visst sånt...

I New York har jag sett en liknande variant fast med spelkort. Det var ingen större konst att se skillnad på korten, men ändå förlorade man pengarna. En kompis hade varnat mig innan och jag avstod alltså från att satsa.

Har någon sett dessa charlataner i Stockholm (eller Sverige för den delen) någonting i sommar också? Jag läste någonting förra året om att snuten hade haffat 3 st personer som var inblandade. Blev visst tagna på bar gärning, varav "Spel-ledaren" var en av dem. Ja, hur de gör är sannerligen ett mysterium som ingen riktigt verkar veta svaret på, Har själv undrat över detta många ggr.

Jag är lite förvånad när du säger att Afrikaner och Européer jobbar tillsammans, hitills har jag enbart sett en massa öst-européer som varit inblandade i detta. Undrar för övrigt om dessa herrar är bosatta här eller om de enbart kommer över till ett främmander land för att lura andra utlänningar. Hoppas att de som åker fast blir deporterade på livstid!
Citera
2004-06-30, 23:37
Bannlyst
Här finns det förresten en artikel om eländet från förra året.

http://inrikes.svenskadagbladet.se/K...med-hag-insats

Hel kul läsning med skolexempel på att det går att göra lustig journalistik och uttrycka allvarliga saker på ett roligt sätt. Skratt utlovas!

Ps: Kanske denna länk även borde postas i humor eller medier och journalistik? )
Citera
2004-07-01, 00:26
Medlem
i gbg

När jag var mindre så var jag i gbg med min mamma o hennes kompis då stod det några juggar.. Vi stod o iaktog dem lite, som resten av er skriver så kom det fram en massa juggar själv o lirade för att få med resten som går på gatan. Det sköna var att då kom det fram en riktig göteborgare och slog till honom o ropade "Stick hem till erat tattar land!!!!"
det var då man såg 4-5 pers som kom springandes emot dem två, så det var cirka 8-10 pers som jobbade tillsammans.
Detta var en riktig fin erfarenhet och jag hoppas ingen spelar på sådant lurendrej.
Citera
2014-02-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Har någon sett dessa charlataner i Stockholm (eller Sverige för den delen) någonting i sommar också? Jag läste någonting förra året om att snuten hade haffat 3 st personer som var inblandade. Blev visst tagna på bar gärning, varav "Spel-ledaren" var en av dem. Ja, hur de gör är sannerligen ett mysterium som ingen riktigt verkar veta svaret på, Har själv undrat över detta många ggr.

Jag är lite förvånad när du säger att Afrikaner och Européer jobbar tillsammans, hitills har jag enbart sett en massa öst-européer som varit inblandade i detta. Undrar för övrigt om dessa herrar är bosatta här eller om de enbart kommer över till ett främmander land för att lura andra utlänningar. Hoppas att de som åker fast blir deporterade på livstid!
Det här blir en bump som heter duga, 10 år! Kanske ett rekord? Men finns det en tråd så finns det! Vi ska använda de resurser, redskap och kunskap som finns!

Hursomhelst, jag såg ett program på National Geographic som handlade just om dessa typer av "kulspel". Principen är alltid densamma, även om det ibland är en papperskula, glaskula eller något annat runt objekt, kulan finns ALDRIG under asken oavsett vilken man än väljer. Istället är han flink i fingrar och håller i kulan. När han ska visa vilken av askarna som är den "rätta" asken så stoppar han helt enkelt tillbaka kulan som han håller i handen. Således är det inte svårt att vinna på kulspel, det är omöjligt!

Intressant är dock att jag inte har något minne av att dtta förekom offentligt i Stockholm under tex. 80-talet, medan det på 2000-talet och framåt blivit ett brukligt inslag på Stockholms gator varje sommar. Eftersom detta härstammar från medeltiden, var det verkligen ingen i Stockholm som kom på idén att göra detta förr i tiden? Varför var vi så pass förskonade då? Skurkarfanns det ju då också, tycker man.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in