• 1
  • 2
2004-03-06, 00:59
Bannlyst
Angående de ökänt suspekta "Kulspelen" vid Drottninggatan & Riksbron i Sthlm, är det någon har i huvudtaget som känner till om det förekommit i "hederligt" spel, D.v.s. Har någon här faktiskt vunnit på något sådant?
Citera
2004-03-07, 01:38
Medlem
Ralfons avatar
Hm, vill du utveckla vad det handlar om? Det är ävl ändå inte små spelkulor som skall rullas på drottninggatan eller?
Citera
2004-03-07, 01:45
Medlem
kan berätta om en gång när jag spelade kula på dagis. det var 2 små kulor det handlade om och jag tänkte att jag aldrig skulle kunna träffa kulan så jag sket i det o kastade upp kulan i luften bara utan att alls sikta. kastade t.o.m åt ett annat håll men kulan lyckades på något sätt landa rakt på den andra kulan så jag vann den.
Citera
2004-03-07, 09:49
Bannlyst
Kulspel

Detta rör sig om de suspekta typerna i sthlm innerstad som arrangerar sk "kulspel" det innebär att spel-ledaren har tre askar och en pappers kula. Han döljer kulan under en av askarna och blandar runt dem, sen ska man gissa vilken av dem som kulan finns under. Insatsen för att gissa är ca 500 kr, och det finns de som menar att hela grejen är arrangerad, att dessa arrangörer är medlemmar av nån öst-europee liga som kommer hit för att blåsa folk. Därför undrar jag om ngn vunnit på detta spel och kan motbevisa denna teori
Citera
2004-03-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Detta rör sig om de suspekta typerna i sthlm innerstad som arrangerar sk "kulspel" det innebär att spel-ledaren har tre askar och en pappers kula. Han döljer kulan under en av askarna och blandar runt dem, sen ska man gissa vilken av dem som kulan finns under. Insatsen för att gissa är ca 500 kr, och det finns de som menar att hela grejen är arrangerad, att dessa arrangörer är medlemmar av nån öst-europee liga som kommer hit för att blåsa folk. Därför undrar jag om ngn vunnit på detta spel och kan motbevisa denna teori

Spelet går inte ut på att vinna, de kanske låter dig vinna i början men om du säger "nu går jag" efter några meter blir du stoppad av några killar som plockar av dig pengarna ändå. Helt rätt det är öststatarna som ligger bakom och det enda anledningen att alla där vet att det är dumt att spela på sånt, och här i sverige fins det många idioter som går på sånt. Smartaste du kan göra är att gå vidare när du promenerar där på drottninggatan.
Citera
2004-03-07, 19:47
Bannlyst
Arrangörer

Zerous, Skulle vilja höra lite om dina erfareheter angående detta fenomen. "Plockad på pengar"? Exact hur går det till? För försöker de sig på något sånt så är det väl rimligen en fråga om rån, inte sant? Vet någon vilka öststater det rör sig om? Är det Juggar eller Rumäner? Är det bofasta skurkar eller migrerar de hit över sommrarna?
Citera
2004-03-07, 20:04
Bannlyst
Jag har sätt dom dära turkarna ett antal gånger inne istan samt hört dom på polisradion, hurvida det är fusk eller inte vette sjutton. Dom brukar alltid ha några turkpolare med sig som låtsas spela så att andra ska spela. Låter helt klart skumt. Och varför kan dom inte ha en låg insats? Men å andra sidan, om ni har sätt fångarna på fortet när det gick så vet man att vissa (utan fusk) kan trixa bort en kula.
Citera
2004-03-07, 21:54
Bannlyst
Kan någon kanske förklara för mig exakt hur de tar bort kulan utan att någon upptäcker detta?

Vad händer om man skulle röja dera bluff? Kan man ställa till med skandal och få tillbaks sin insats?
Citera
2004-03-07, 22:47
Medlem
Västra Nerikes avatar
Alltså det är ju knappast lagligt att hålla på med sånt oavsett fusk eller ej. Och för dom som har sett sådant vet ju att det är helt omöjligt att hitta kulan. På sin höjd 50/50 om man väljer någon av dom två det inte borde vara.
Citera
2004-03-07, 22:57
Bannlyst
För tiotalet år sedan såg jag sådana "spel" på Kanarieöarna. Skillnaden var att då var det negrer som kommit över från västafrika som ägnade sig åt lurendrejeriet. En neger med tre pappmuggar och en liten plastkula stod och skötte businessen på ett par bananlådor på strandpromenaderna. Tre negrer stod och "spelade". Någon enstaka gång så hamnade någon tysk eller engelsk turist i garnet och blev avspelad kvällens barpengar.

Så det är inget nytt under solen...

// Roger P.
Citera
2004-03-07, 23:22
Bannlyst
LOL...men va fanken, torskar man första gången, är det inte rimligen lätt att lista ut att hela grjen är riggad? Jag menar turisterna, vad fick dom att fortsätta trots att de forlorade hela tiden? Lockade afrikanerna dem med någonting, eller hotade de dem?
Citera
2004-03-08, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Jag menar turisterna, vad fick dom att fortsätta trots att de forlorade hela tiden? Lockade afrikanerna dem med någonting, eller hotade de dem?

Tja, jag vet inte eftersom jag inte stod och iakttog det mer än kortare stunder. Jag kan dock tänka mig att stämningen blev lite hotfull om någon vill knalla iväg med lockbetesvinsten.

I övrigt så kan man ju tänka sig hur revanschsugna folk blir när dom står och gamblar på strandpromenaden och är lite halvt på lyran. Dom har torskat 3000 pesetas (150 kr) och vill komma på plus igen. Då kan halva semesterkassan åka. Folk är ju som bekant idioter i nyktert tillstånd. Hur är dom inte då i fyllan och villan?

Och som svar på Din följdfråga... Nej, Roger spelade inte. Jag blandar mig inte med negrer...

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in