2010-02-27, 22:34
Medlem
Hejsan

Jag har ett jätte konstig problem med min dator.

Jag använder en sata disk på 500GB som min OS disk, och eftersom min DVD-läsare är sönder och jag inte har USB-stickor tänkte jag köra min gamla disk som är en IDE på 40GB, som bootbar installationsdisk.

Då gör jag sa att jag kopplar in min IDE disken, gör den bootbart genom cmd genom att skriva

list disk
select disk X
list partition
select partition X
active
cd C:/Windows 7
cd boot
bootsect /nt60 :Y

Efter detta för jag över alla mina instalationsfiler till IDE disken.
startar om datorn, bootar från IDE disken, allt funkar, den hittar min Sata disk, formatterar min sata disk och installerar windows 7 hela vägen fram utan problem.

Startar om datorn kommer in i min nya Windows 7, allt bara flyter på.

SEN stänger jag av min dator, plockar ut IDE disken igen, start om datorn igen och får felmedelandet:

Bootmgr saknas

Provate att sätta in IDE disken igen och puff, allt funkar igen.

Kollade ifall jag råkade kanske installera OSet på min IDE disk men nopp, den är installerad på min SATA disk.

De hela känns som att själva OSet ligger på SATA disken medan bootmgren sitter på min IDE.

Hur funkar detta egentligen? något som har en anning?

kan lägga till att när jag väll har kommit in i windowsen och går in på diskhantering så ser det ut som följande

Disk 0 (IDE Disk) Felfri (System, Aktiv, Primär Partition)
Disk 1 (SATA Disk) Felfri (Systemstart, Växlingsfil, Aktiv, Krashdump, Primär Partition)

Uppskattar all hjälp, håller på o bli gråhårig :/
Senast redigerad av Hiiish 2010-02-27 kl. 22:39.
Citera
2010-02-27, 22:39
Medlem
listigts avatar
Kan du inte få tag på en W7 skiva? Isf skulle du kunna prova att koppla ur IDE-disken, boota från skivan och sedan försöka reparera W7.
Citera
2010-02-27, 22:45
Medlem
Jag har provat, fast inte genom skiva, utan jag satte in IDE hårddisken, bootade upp och körde en reparation, men den hittade inga fel, inte konstigt egentligen för min OS funkar ju med IDE disken inkopplad :/

Fan jag begripper mig verkligen inte på detta. Riktig jävla skumt!
Har ingen DVD spelare så kan ej prova med skivor. Kanske ska dra till mediamarkt imoron o köpa en :/
Citera
2010-02-28, 08:40
Medlem
Installerar man Windows med flera hårddiskar / partitioner i datorn så läger den filer i den andra hårddisken / partitionen. Händer något med den andra startar inte Windows (tex formateras, tas bort, kraschar, dör etc).

Om du reparera måste du göra som listigt skrev. Det är klart den inte reparera när den hittar IDE disken den behöver. Inte alltid man kan reparera utan man blir tvungen att installera om på rätt sätt.

1 hårddisk och 1 CD (DVD eller USB minne)
Helst ta bort alla partitioner och skapa 1 ny.
De andra partitionerna och hårddiskarna väntar du med.
Diskhanteraren är ett bra ställe att fixa sånt efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in