2004-03-05, 21:16
Medlem
Slaskets avatar
Har varit sugen p att lsa hans verk en lngre tid, men lixom aldrig blivit av.
Nn som kan bertta lite om hans frfattarstil, ngra bra bcker han skrivit, och vad som gr honom speciell. Det enda jag vet r att hans bcker r vldigt droginfluerade och att dom r mrka.

/S
Citera
2004-03-06, 02:25
Medlem
Eremitens avatar
Alla hans bcker r bra (i varje fall de jag har lst). Jag rekommenderar frst och frmst Junkie och Naked Lunch. Det r narkomani, extrema sexuella attityder, en desperat och obscen, av svart humor och groteskeri frgad civilisationskritik, riktad mot en mekanisk, kommersiellt korrumperad och styrd samtidsvrld.
Jag skulle vilja kalla hans stil fr journalistisk. Ls Junkie s kommer du att frst vad det r som gr honom s speciell.

Junkie (svensk titel Tjacket)
One of the creative visionaries of the Beat movement recites the calculus by which heroin redefines the addicts world. Burroughs quasi-autobiographical narrative makes for a raw, fragmented, and disturbing account of hallucinations, ghostly nocturnal wanderings, strange sexual encounters, and quests to ease the hungre for the needle. Read in the incantational tones of Burroughs himself, this is the legendary account of one mans challenge to turn self-destruction into art.

Naked Lunch (svensk titel Den nakna lunchen)
Naked Lunch is a banquet you will never forget. This extraordinary novel is a comic apocalypse, a roller-coaster ride through hell, a safari to the strangest people of the strangest planet, ourselves. It is said of literary masterpieces that their genius is stamped into every line, and this is nowhere so true as it is of Naked Lunch. From its opening words we are aware that a unique world comic, paranoid, visionary, delirious is being revealed to us. Bizarre and nightmarish scenes flash by, like glimpses of some exotic and decadent city. Only later do we realise that this strange city is the one we all inhabit in our waking lives.
(Citerat frn frordet av J. G. Ballard.)
Citera
2004-03-06, 20:43
Medlem
Ezzelinos avatar
Burroughs r en underbart frdomsfri och grnssprngande gubbjvel, en av de strsta och mest nyskapande prosaisterna under frra seklet enligt min mening!
"Naked Lunch" som publicerades 1959 i Paris p cutting-edgefrlaget Olympia Press, som ven gav ut Henry Miller, r en sanslst rolig och kanske om man r ung och oskyldig vid frsta lsningen cklig anti-roman, frambringad genom den skallade cut-up-tekniken, en sorts psykedeliskt collage som frsts drabbades av segdragna obscenitetstal som frdrjde spridningen av boken i USA och England. The County Clerk, Doctor Benway och de andra sinnesrubbat orerande sprattelgubbarna i Naked Lunch innebar ngot lika nytt i den saligt borgarbedvade romangenren som Becketts Molloytrilogi i brjan av femtiotalet.

Den finns frsts i bra svensk versttning ocks, liksom tskilliga av hans bcker. Den lst sammanhllna trilogin frn senare r, nr han sedan lnge s vitt jag vet lmnat heroinet bakom sig (andra saker tog han givetvis, och spriten hll han av nda till sin dd 1997 ver 80 r gammal) r ocks mycket lsvrd, inte lika hysteriskt svartkomisk som Naked Lunch men med andra beundransvrda kvaliter: bckerna heter p svenska "Den rda nattens stder", "Dr dda vgar mts" och "Lnderna i vster", versttningarna kom mellan 1982 och 1993 p Norstedts (AWE/Gebers).

Ted Morgan har skrivit en bra biografi, "Literary Outlaw", om hans kompromisslst bohemiska och nd, underligt nog, i vissa avseenden s gammaldags "propra" liv, trots allt knarkande och bgande och att han rkade skjuta ihjl sin hustru i Mexico City nr han skulle leka Wilhelm Tell i fyllan...En bastant volym som jag inte lst kom fr ett par r sen, "Burroughs live: the collected interviews".

En mycket sympatisk och sorgtyngd gestalt som tnjde grnserna fr vad som fick sgas i skrift. Norman Mailer kallade honom "the only living American novelist who may conceivably be possessed of genius".
Citera
2004-03-07, 11:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Glmde att det utmrkta frlaget Modernista, http://www.modernista.se/ ,
r p vg att slppa tre fina, bde klarsynta och omtcknade, Burroughsbcker i svensk versttning av tre olika versttare som skert gjort ett mycket kompetent jobb (Torsten Ekbom, Jonas Thente, Anders Lundberg).
Bckerna i frga r "The Soft Machine", "The Ticket That Exploded" och "Nova Express". Vill man lsa p engelska finns de frsts att kpa via ntbutikerna.
Citera
2004-03-07, 14:27
Medlem
Slaskets avatar
tack fr de excellenta svaren.
Svnger frbi kungliga imorrn och kollar vad som finns
Citera
2004-03-09, 23:18
Medlem
MonoMans avatar
Hhjaja
Mytologiserandet fortstter.